|
|
|
|---|---|
|
hejsan..en 325i-92:a chippad,trimkam...och när den nu skulle besiktas gick den inte igenom..för högt värde på lamdasonden och hc värdet.. nån som vet vad det kan vara för fel och hur man kan kolla saken.... vet det kan vara lamdasonden..men kanakse inte det som e felet.. mvh connykanon | |
|
För att göra felsökningen enklare för dig, Lambdavärdet och Lambdasonden har inget direkt samband på det viset. Ett felaktigt Lambdavärde behöver alltså absolut inte betyda att Lambdasonden är dålig. Lambdasonden är en syresensor som mäter mängden syre i avgaserna, Lambdavärdet är ett uträknat värde där samtliga gaser i fyrgasmätningen ingår i formeln. I ditt fall skulle jag börja med att leta efter ett avgasläckage. Vad hade du för mätvärden? (alla fyra) Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
hej jeppe.. hm,vet ej alla värdena nu...har köpt bilen och ska hämta bilen på tisdag nästa vecka och han som säljer den till mig e på semester nu...men minns jag rätt så var lamdavärdet 1,23 eller 1,13 besiktningen sa så här.. högt lamdavärde,hög tumgång,co halten hög. det jag e mest rädd för är att det ska vara något som e dyrt att fixa för att den ska bli godkänd..där sitter tydligen trimchip och trimkam på bilen..men vet ej vad eller hur den e chippad...ska försöka få tag i honom och höra... men visst borde väl den gå igenom besiktning äve3n om en bil e chippad och trimmad...inga tjuvtricks för att få ner värdet lite grann? bilen går tydligen lite sämre nu mot vad den brukar göra,men fungerar helt utmärkt att köra...e den första bmw jag kört så har inget att jämföra med. tacksam för alla tips till en som nästan inget vet om bilar.. mvh conny connykanon |
|
|
Tycker iallafall att det låter som om det skulle kunna vara sonden. om tomgången vandrar upp o ner ca 2-300 rpm så brukar det vara ett tecken på sonden. bilen drar heller ofta inte klockrent då. |
|
|
ja jag får hoppas på sonden eller att den läcker luft vid avgasröret...e nog dom billigaste alternativet... har hört att lamdasonden brukar ställa till problem ibland på bmw.. |
|
| på en del bmw med m20b25 med sk. trimchip så verkar chipet ställa till det lite vid bes. då med vandrande tomgång och konstiga avgasvärden. Har sett detta vid 2 tillfällen och 2 olika bilar och efter org. chip monterats har problemet försvunnit. Kanske kan de vara likadant på en M50? | |
| Ska tydligen vara vanligt att lambdan går sönder på 325i E36. Sen när det inte är orig kam(mar)? och chip så är det ju svårt att veta om det kanske är det som ställer till det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.