|
|
|
|---|---|
|
Hej Alla. Har en BMW 750 på gång, med bara ett "Men" kvarstår. Vad är en kyllimpa? Det är så enligt ägaren att kyllimpan har spruckit så den läcker vatten. Den bakre kyllimpan om det kan vara till hjälp. Den ska gå att svetsa ihop och förstärka. Ringt till BMW i Solna och Danderyd, men de visste inte. Har lite brått, ska kolla uppp den på fredag. Billig är den, men det hjälper inte om motorn är förlorad. Inte rädd att skruva men om felet är för stort...Ja, ni vet. Mvh RonnyL. Vill ha en VinkelTolva igen. | |
bustorp |
Kyllimpor sitter det ju på båtmotorer.......... "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
| Ja, ringde en båtfirma, men de kunde inte ge en förklaring vad det skulle kunna vara motsvarande på en bil. Ska sitta i anslutning till vattenpumpen och leda vatten till bägge sidorna på blocket. Kan det hjälpa? | |
|
Precis :) En "kyllimpa" eller rättaresagt "avgaslimpa"sitter på inombords båtmotorer rakt utanför cylinderutloppen för avgaserna. I "limpan" blandas vatten och avgaser och trycks ut.. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Hehe, nu tänker dom nog på Sötvattenkylningen eller liknande. Jag tror han menar kylaren faktiskt, något annat kan jag inte få det till. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Läste din förklaring lite fort, självklart menar båtfirman en avgaslimpa som jag förklarar funktionen på ovan. Sjövatten tas in och kyler på en sida, och avgaserna på andra. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
söören |
men snackar vi bilae eller båtar??? |
| Kan det vara toppen som gått(är jag dum nu tro)? Vad kan han mena med Bakre limpan. | |
| Jag menar bil, 750 88á. Jag når inte ägaren nu, och jag kan inte sluta tänka på vad det kan vara för del som spruckit. Om man ska våga sig på att köpa den. | |
söören |
vart läcker de då??? i cupen eller i motorutrymmet? |
|
Tror de menar expansionskärlet vilket också brukar bulla upp sig och spricka. -Phil |
|
| Han är snart hemma så jag kan fråga mer. Skriver in så fort jag vet mer. | |
|
Så, nu har jag pratat med ägaren av bilen, ska se om jag beskriva det rätt nu så det går att förstå. Från vattenpumpen på V12án går det ett rör(eller slang) bak mot torpedväggen. Den grenar ut som i ett "T" i den så kallade kyllimpan, ett fyrkantrör. Ändarna på fyrkantröret ska gå till vardera sida av motorn, topparna kanske, hur som vardera sida av blocket. Han sa att nu sitter det runt istället för ett fyrkanigt rör. De sprack pga att det var just den formen, minsta luft så var det färdigt. En sjukdom kort o gott. Hoppas jag beskrivit det försåeligt. Nån som råkat ut för detta? Mvh RonnyL. Ska kolla den på Fredag. |
|
Paap Reeder |
... vi talar således om 11 53 1 736 641 - samlare kylsystem. Sitter således mellan topparna. Fördelar kylvattnet från v-pumpen till topparna - expkärlet - värmesystemet. Har väl svårt att tro att det skulle spricka av annat än för litet glykol ... en januarinatt. MVH /// Paap R |
|
Det var ju inte alls illa att ha tom artikellnummret. Går det att byta utan att lyfta motorn tro? Hur skadligt kan det ha varit efter en 200m med sprickan? O sist, vågar man köpa bilen med det felet utan att ha en slut motor. Jag vill ju så gärna köra vinkeltolva igen. Tack för svaren. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.