AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.181

Bilskrotar=saftiga priser

Sida 2 av 3
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Wheelie: Där gjorde du ett riktig klipp! Mindre än en tionedel av nypriset...
Visa användare
63
wheelie
E24 -84
micke80: Jo jag vet brukar gå ut och titta så att ingen snott dom:)
Saken är den att jag sen tidigare hade lyckats fått tag på en hyfsad högerskärm, den sålde jag för 1500.- åt en bättre behövande.

If it don´t run, crome it!!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Skrotarna får skylla sig själva att folk går in och snor grejor, eller man kan se det såhär vi ägare får sota för att folk snor och får köpa skrotdelar till överpris. Prisbilden skiljer mycket mellan skrot till skrot det bästa är onekligt privat av någon, vi borde ta och bygga upp BMW förråd av grejor innan skrotarna lägger vantarna på för mycket grejor :-)

Ofta kostar grejorna mer än halva nypriset, speciellt på småplock, reglage, knappar osv helt sjukt minsta mutter typ 40-60kr idioter säger jag bara. Sedan kan man få dyra motordelar relativt billigt ibland, de verkar inte själva veta vad de ska ta betalt efter.
Jag skulle ha tag i en instruktionsbok till min 320 så jag kollade på bildelsbasen, där fann jag en bok som dom skulle ha 250 kr + frakt för, totalt 280 kr. Tyckte det var lite dyrt så jag ringde till BMW och kollade om det gick att få tag i där. Jodå, inga problem, kostade endast 115 kr för en ny bok hos BMW...
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
1650:- för stryrdon (ballast) till xenonljus på Harrys i Malmö. 3700:- ny på BMW. Slutsats: Svindyrt! Men jag hade letat igenom halva Sverige när jag hitta det på Harrys så jag bara betalade och åkte hem.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Harrys är svindyra. Dock verkar det som om de kör men en "marknads" politik då det alltid går att pruta (om man är lite fräck).
Köpte en kondensorfläkt och han sade 1000:- men då sade jag att jag hade fått ett pris på 700:- via telefon - Ok" sade han bakom disken då. Lika för de tre andra gångerna jag har varit där:)
Annars är returbilen super om man får vara först. Annars är det tyvärr som så att de sk "hobby" meckarna från mecka alltid skall trasha hela bilen för att dom skall åt typ en skruv :(
En fördel dock är att elprylar brukar vara kvar då de ej (som oftast) vet hur det fungerar.

För E34 med 530 så finns det för tillfället en godispryl - rostfria grenrör - mumma:) Tror även att det sitter trimkammar i.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Konkret exempel på utsugarpriser fick jag idag då jag ringde på på lite lådor hos skrotarna,

9600:- + moms för en B klassad låda (alltså inte helt klockren)
Det är komiskt nästan..

Johan S #4079 & B.M.W #4079A
Chassinummer:DK41 411 www.bimmer.se Länk
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
En i HBG ville ha 10 800:- + moms för lådan till min frus riskokare. Den hade dessutom gått 12000 mil och var från en front krockad bil :)
Hittade en annan för 5500:- med 2800 mil och bak krockad. Köpte den. Nu 1500 mil senare så börjar även den att låta :(.

Mvh, Thomas E

idag toppade Bildelslagret Vänersborg AB med att ta 12500 + moms för en låda som gått 25000 mil och klassades som kvalitet B

Otroligt fjompigt och skrattretande. Lådan kommer troligtvis inte att gå iväg i detta årtusende till det priset. Jag har uppfattat det som att många anser denna lådan hållbar i alla fall i dom flesta fall.

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Det tråkiga är att det finns folk som köper till de summorna för annars tror jag inte att skrotarnas prispolitik skulle hålla.

Mvh, Thomas E

Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Jag har handlat 2 ggr av 2 olika skrotar. Bildemo i Uppsala samt Ådalens bildemontering i Kramfors och båda gångerna har jag fått riktigt humana priser och gott bemötande. I Uppsala köpte jag 2 njurar inkl. gallret för 100 kronor i hyggligt skick.
I Kramfors nu under sommaren ; 2 sportstolar + 2 dörrsidor med 4 orginalhögtalare medföljande, 4 velourmattor , vinylbitar/kåpor som sitter under ratten och den del som sitter under handbromsen samt "täckkåpa" som sitter under handskfacket.
Allt som allt 2000 kronor i mkt bra skick dessutom. Rena julafton :D , jag fick dessutom gå själv där inne och demontera allt själv i lugn och ro utan att någon var med.

///Foppa
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Jag behövde elmotor till elhissen v.bak till min förra 530. det var just svårt få tag i en till denna sidan. Jag behövde omgående då rutan började glida sakta neråt. Vet att jag ringde flera stycken men oftast ville dom ha samma priser som NY. Jag är inte helt säker men jag tror att en ny kostade 1200 eller 1400kr. Dom flesta ville ha dem för runt 1000kr+ och har för mig att nån ville ha mer än vad ny kostade. Så jag ringde ECP och dom ville ha 600kr med frakt har jag för mig.
Så är det nåt jag ska ha så ringer jag först ditt.

MvH Bmw 4-ever
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Ska nog en tripp till Tyskland framgent, är det någon som vet om någon "bildelsbas" där?
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Vad är ECP?
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
köpte en EML styrenhet till min 750 hos Ansta bildemont i västerås för mycket humana 1800 kr. nypris hos BMW 14700 kr! all heder åt Ansta bildemont, många andra skrotar ville ha 50% av nypriset, dvs nästan 7500 kr, vansinnigt för en 10 år gammal elektronikbox!

BMW CS #5139
Gemini__
pbengtss: Kika här:

Länk
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
pcdoktor:
Koden B1 står för att delen är provkörd och i bra skick.
Alltså hel, ren och utan synbara oljeläckage osv.
För att delen ska få klassas som A så ska den helst inte gått mer än 10 000km... Detta gäller alltså delar som har med drivning att göra (motor, låda, bakaxel, drivaxlar osv).
Jag förstår heller inte riktigt vad som gör att priset är för högt?
9600:- + moms är väl inte så farligt eller??
Vad kostar en ny? 70-100K kanske på BMW?
Det här med att sätta priser är det svåraste som finns. Man utgår i många fall från halva nypriset som MAX. Visst kan man göra fel (läste ovan om en AC-panel för 2000:- som kostade 2300:- som utbytesdel). Vissa AC-paneler kostar runt 6-10K nya. Vad ska man ta för en sådan?
Sedan har man problemet med en del folk som verkar tro att man stulit grejerna man säljer. De tror att det bara är skrotpremien man ska dra ihop. Stämmer inte på långa vägar!!
Ett gott råd i största välmening till er som tycker att allt är för dyrt - ta reda på mer info innan ni klagar.
/Kidde

BMW - the ultimate drug...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kidde:

Berätta mer, vad är det för omkostnader en demontering har?

Mvh
Kidde: kvalitetsbedömningen du berättar om visste jag inte så där viker jag mig, men att ta 12500+moms för en låda som gått 25000 mil tycker jag ändå är för saftigt. Sen att det ofta baseras på 50% av nypriset känns för mig inte rättvist men visst hade jag varit skrotare så hade man kanske sett det med era ögon.

Andra priser jag fått är som följer

4000:- inkl. privat (visade sig vara en 5hp30)
7000:- inkl. företag (i mångas ögon ökänd profil från kronobergs län så där backar jag nog i detta fall)
9600:-+moms, företag
12500+ moms, företag

Till detta tillkommer frakter, oljor,packningar,filter mm.

En helrenovering av lådan som enligt växellådsservice i Trelleborg gör lådan bättre än ny kostar 15-16 + moms och då ingår allt så att säga.

Valet blir i mitt fall inte svårt då priserna inte ligger så långt i från varandra och att köpa en beggad låda på skroten känns lite som lotteri. Helrenoveringen omfattar en 2 årig garanti eller upp till 5000 mil vilket gör att jag känner mig lite tryggare.

Hade priserna varit mer humana på skrotarna och dom kanske lade på en 25-50 % på vad privatpersoner tar för dessa lådor tror jag att man hade tänkt annorlunda och kanske köpt mer från skroten.

Tråden som jag själv skapade har visats över 1200 gånger så visst är folk intresserade av tråden och dom flesta verkar ju hålla med om att skrotarna ofta tar ut för mycket.

Mattorna jag hittade på bildelsbasen för 800:- + frakt tackade jag nej till då jag hittade nya på Ebay för 460:- inklusive frakt tiill sverige. Sen om dom dyker upp någon gång är en helt annan historia ; )

Har själv gjort klipp men som oftast upplever jag att priserna är alldeles för höga. Cudos till returbilen och andra liknande verksamheter där det går att göra klipp, personligen drar jag mig inte för att skruva av grejorna själv med deras prissättning

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Kidde.

Du har bekräftat varför vissa ej gillar demonteringarnas prispolitik.

Ni kanske borde göra som de flesta ftg gör. Pris = Kostnader + marginal.
Och inte hur mkt en ny del kostar. Det är just det som stör folk att Ni kategoriskt kör 50% av nypris och ej enligt skälighetsprincipen.
En ny låda inklusive montering till alla årsmodeller av en Mitsubishi Space star kostade 17800:-
Snittpriset för en beggad låda var 9200:- plus moms med ett antal mil på mätaren. Hutlöst! Ingen som helst rim och reson Bara att vissa ägare har präktigt feta plånböcker.

Återigen så tvivlar jag på att en demonteringsfirma har de omkostnaderna så att de måste ta över 10 000:- lök för en låda, 1000:- för en AC fläkt, 1200:- för en luftmassamätare, 1600:- för en kat, 1000:- för en trasig kylare, 600 för en generator, 1400:- !?!?! för en kupefläkt, 22:- litern för beggad spolarvätska, 2200 för beggade Dezentfälgar model 234 som kostar 1880:- nya, 800 för en soppapump
Shiit! Snart är vi uppe i kostnader som täcker inköp av en ny 996:a

Visst! Jag är medveten om att man har lite miljöavgifter, hyra av lokaler och mark, löner precis som alla andra.

Mvh, Thomas E

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.