AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.183

Bilskrotar=saftiga priser

Sida 1 av 3
Är det någon mer än jag som har reagerat på hur saftiga priser skrotarna tar för sina gamla grejor. Givetvis har dom massa omkostnader och miljöavgifter hit och det men ändå..

Senast igår ringde jag till en nordligt belagt bilskrot och frågade efter ett par delar, blandannat ett par mattor i bra skick.

"150:- /st eller alla 4 för 800:-" till detta tillkommer frakt på minst en hundring vilket då blir 900:- vilket jag anser hutlöst mycket begärt för ett par 5 år gamla golvmattor. Tillråga på allt så ville han ha mer om jag köpte alla 4!!

Har stött på denna prispolitiken flera gånger förut och funderat på om dom verkligen får sålt det till dom pengarna.

800:- är väl vad halva bilen kostat dom eller någon som vet bättre?

Johan S #4079 & B.M.W #4079A
Chassinummer:DK41 411 www.bimmer.se Länk
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Absolut! Har märkt detta fenomen, verkar som att bilskrotar blir dyrare och dyrare. Det är klart befogat att ställa sig frågan om det inte är lönt att köpa nytt ibland.

Skrotarna i STHLM tar bra betalt. Skulle köpa torkarmekanism till en e34, 200 spänn billigare än ny på BMW!!??! Att resonera pris med de "stora" skrotarna verkar hopplöst, de måste få täckning för sina hanteringskostnader/miljöavgifter/uppfylla miljökrav etc. På ett sätt förstår jag dem, en bilskrot idag är betydlig mer komplicerad, kraven på en bilskrot lär vara ganska höga.

Om dessutom många politiker vill att man köper nya miljövänligare bilar får bilskrotarna en uppförsbacke som bara blir brantare.

Mvh
Johan
Tycker prisbilden är lite spridda skurar , vissa saker dyra , andra väldigt billiga .

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
BMWSC
Jag satt och ringde runt till många skrotar igår faktiskt... det verkar som om de rakt av kollar på nypriset någonstans och sedan sätter halva det priset... T.ex. en videomodul från -98 skulle de ha 4000 för. Med tanke på att den är gammal och att tv-sändningarna upphör snart var jag inte villig att betala de pengarna direkt...

Oftast tycker jag de stirrar sig blind på vad delen är "värd" mot vilken efterfrågan det är på den... Jag skulle köpa många smådelar bara för att få min bil att se lite helare ut om jag kunde köpa delarna för någon 50-lapp eller så (t.ex. lister, mugghållare, knappar m.m)

Men istället tar de ju flera hundra...

/M
Goaste var nog ändock Harrys i Malmö när jag sökte blinkers spak till E39an....
"vi tar 500:-/st för alla spakar" synd bara att spaken kostade 438:- ny nere på BMW...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Nånting är fel om dom skall ha 500:- för en spak, säljer dom 3 spakar får dom in skrotpremien..

Många bimmers har ju 3 spakar så då borde dom vara bra affärer.

Håller med Darklight, helt klart kunde man shoppat loss lite om det var mer humana priser. Näe i detta fall var det bättre för när en bilskor var en bilskrot och inte ett reservdelslager med priser i närheten av nypriset (för ofta iallafall)

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Skulle köpa en begagnad klimapanel på skroten. Skroten skulle ha 2000:-. En utbytesenhet på BMW kostade 2300:-

Påpekade detta och priset sänktes till 1000:- på telefon. Efter ett par timmar ringde chefen upp och sa att priset visst är 2000:-.

Tror inte det är tillåtet att göra så du vi hade ett muntligt avtal.

Mölndals bildemontering heter skurkarna!
Nylare bilar de köper från förs bolag tror jag de får ge 13% av listpris så de får ju kränga på ganska bra för att det skall gå ihop i så fall.

-Phil
Sollentuna bildemoentering har haft okej priser när jag köpt delar till min numera sålda VW Scirocco, till BMW bilarna köper jag av princip aldrig begdelar, med 18" fälgarna som enda undantag, det är helt enkelt ingen mening, nya delar kostar inte speciellt mycket, och om jag väger in känslan att montera delarna, det är inte roligt att montera äldre delar än bilen.

Mvh Stephan
Stephan735i du är i en annan sits , vi som har äldre bilar , kan många ggr bara hitta div delar på skroten.

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
BMWSC
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
nya bilar typ en e65 760 är direkt en förlust affär för en bildemontering precis som en volvo 240-79 är.
MEN dom flesta bildemonteringar har fantasipriser på sina delar, det är vi säkert väldigt överens om.
thomassons i hbg har börjat med självplock med lite lägre priser...så länge det nu fungerar för det blir väl samma problem där som det är på returbilen!

/Pelle
Krister Andersson; Så var det med min Scirocco, behövde torkarmekanismen, den fanns inte kvar hos VW "singel torkare till och med min årsmodell" allt annat som jag ville ha till den, fanns fortfarande hos VW trots att den är 23år! Till min E32:a köpte jag några delar på skroten, men i jämförelse vad dom flesta nya delar kostar, tycker jag inte det lägre priset är värt allt besvär dom gamla delar innebär, max 25-30% av ny priset, det är rimligt, inte mer.

Mvh Stephan
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Inredning är en del som jag inte förstår hur dom kan misshandla så o ändå ta hutlösa priser för. bilar står utomhus utan dörrar o låter inredningar ruttna. Frykmalms i karlstad hade en m3:a -93 med skinn som började bli dålig. Jag frågade vad de skulle ha för stolar o baksäte, håll i er nu 23000kr!!! helst otroligt

MVH.Jörgen
second place is
the first looser!!!
motsvarande kostar 800 tror jag på returbilen i Malmö, hörde senast förra helgen att en väkänd profil på autopower varit där och fått tag i en komplett skinninredning med minne osv..

Returbilen är kanon prismässigt sett men som många andra säger så är det MASSOR som är trashat helt i onödan.

cane
Håller med, har i princip helt slutat handla på skroten. Enda gången det kan vara värt det är på udda grejor som de inte vet vad de kostar nya. Då kan man "fynda".
Tror att vi får betala mer bara för att vi säger att delarna ska vara till en bmw också... Hade det vart till en skoda hade det antagligen vart billigare...
Skulle köpa en ny slutväxel till tds:en, då min gamla sjöng sämre än Håkan H.

Karstorps skulle ha 4500:-
Harrys skulle ha 5500:-

Jag drog till Linköpings skrot, som tagit en från Norrköping.
Prutat och klart stod jag där med en slutväxel för 2500:-

Vad är det som får skrotar att ta lika mkt/MER för en iskall tds-klump (min hade legat i Norrköping sedan -99...) än vad de tar för en diffspärrad M5-klump?!

Måhända så ligger de på tumregeln "inte högre än halva nypriset", men ibland är det ändå skrämmande mycket dyrare än att köpa från privatperson...

- Men jag kan ju ha fel!

E12/E28-problem/lösningar finns här Länk
skiljer rätt mycket här nere! har en större skrot här i stan som tar halva nypriset på allt, lämnar visserligen garanti med det är inte värt så mycket anser jag...sen har vi ett par som är "riktiga" skrotar i min mening, man kan snacka med människorna där och komma överens om humana priser, skruva loss grejorna själv och tjäna en slant!

skulle hämta 240 girlingok till 02an, kom ut till skroten och han sa "sådana har jag massvis på hyllan" vi gick in och han plockade först fram 2 st men slängde tillbaka dom och gav mig 2 andra "dom skall vara renoverade" sa han...det vet man ju inte förrän man plockat isär dom..gjorde det och allt var som nytt! kolvar,packningar,lopp allting var i toppskick! fick ge 100 kr styck, nypriset ligger väl på 6-700 kr styck...

MVH
Johan K
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Många skrotar är faktiskt svindyra. De som inte vet vad de säljer brukar ha bra priser :)

//Schnitzer
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Har hittat två som jag gillar, och flera som jag inte ser någon anledning att någonsin besöka igen, bland annat Frykmalms. Skiter i om det är halva nypriset och ingen annan har delen, köper hellre nytt isåfall. Men Högåsen i Karlskoga och Arvika Bildemo har funkat bra för mig. En av skrotarna gav mig delarna jag hade plockat på mig (nypriset hade lätt varit 2500:- och allt var i nyskick) om jag tog med mig fyra fälgar till en verkstad jag ändå passerade på hemvägen. Deal! :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
63
wheelie
E24 -84
Hej
Jag har i alla fall lyckats göra ett klipp en gång på en skrot i Södertälje. Då mina framskärmar på bimmern börjar bli mögliga så satt jag och slötittade efter nya på bildelsbasen, och se det fanns ett par på ovannämnda skrot så jag ringde. Trodde inte mina öron när de bara begärde 600:- styck! De fattade nog inte vad de sålde för skärmarna var riktigt fräscha. Synd att de inte kommit på plats då både motorstyrning och låda packat ihop och tiden gått åt till det istället.

If it don´t run, crome it!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.