|
|
|
|---|---|
|
Hej allihopa, Ny på forumet och har letat efter min fråga men hittar inte riktigt vad jag vill veta.... Köpte en M3:a -94:a från Mellbergs Bil AB för 10.000:- samt min 528 - 97 import som delbetalning.Bra skick på M3:an samt mkt utrustning men hade besiktigats samma dag och det blev endast en sak på papper och detta var vänster fram spindelled?! Jag är ju musikproducent och fattar inte vad det är och nu får jag bara köra i 2 veckor till innan den måste ombesiktigas (dock en månad med körförbud till) och dom upplyste mig hos handlarn om detta innan bytet och jag fick svaret att det kostar ca: 1000:- med jobbet men på forumet ser jag priser från 4000:- och uppåt så nu blir jag lite skakig :( Vet någon vad det kostar lite mer exakt och var man kan få det gjort snabbast (inom 9 dagar) i Göteborg samt om det skiljer mycket på priserna från verkstad till t.ex BMW Mölndal etc. MYCKET TACKSAM för svar då jag nu är lite oroligt. Jag visste dock detta då jag har besiktnings papper men en handlare säger ju i vissa fall inte hela sanningen har jag märkt! Ser fram emot ett svar som innehåller både pris och ev verkstad som har rekomenderas av Er,ej en tråd som bara drar iväg med smutskastning av olika verkstäder då jag har nu bara 7-8 dagar exkl. helgen 23-24 borträknat att få detta fixat innan körförbudet träder in. MVH Chris Nybliven M3 ägare och extremt nöjd med denna leksak i mkt fint bruksskick i mina ögon :) - Min M3:a ser ut som en "Falafel-Vagn" men går som en Ferrari - | |
|
Jag bytte båda 2 på 325:a och jag fick betala totalt 1500:- på BMW i Uddevalla. Det var med arbete och material. Spindelleden är lite av en svag punkt på 36 karossen. En BMW-verkstad brukar även kunna fixa ombesiktningen också, så man slipper åka o göra det själv. Ta och ring runt till olika verkstäder och få prisuppgifter från dem själva. Lycka till/Berbel |
|
|
Nu skall vi se... det här har varit ett problem för mig med B8'an... Om jag minns rätt så gäller: * Vanliga E36 kan byta spindelleden (för c:a 400 SEK i material) * M3 måste byta hela länkarmen för c:a 1300 per sida B8'an baseras på 328 och har inte fått ärva M3'ans länkarmar, därmed kunde vi byta enbart spindelleden... annars hade Novation blivit tvungna att beställa hem hela länkarmar... /Marcus Bmwcs# 4680 |
|
| spindelled kostar ca 500 kr och lika mycket och byta den, vanlig problem på E36:or. Du behöver inte gå till en BMW verkstad, alla bilmekaniker kan byta den - tar ca 30 min och byta, jag har gjort det själv!! | |
| sbkingz: Men, som sagt var, jag tror inte spindelleden finns att byta lös till en M3. Jag misstänker att hela armen måste bytas! (Eller har du bytt själv på en E36 M3?) | |
|
JA på M3;An så måste man byta hela länkarmen, så är lite mer pyssel med detta..:! men går att göra själv om man är händig, lite svårt att komma åt på ena sidan vill jag minnas... //JImmy |
|
|
gå in på www.autokatalogen.se där kan man köpa spindelled för ca 588 kr, utan länkarm!! jag är ganska säker att man inte behöver köpa länkarm, utan man kan bara köpa spindelled! |
|
|
sbkingz: Om du hade bytt själv på en M3 så borde du vara 100% säker... Sedan, ang. autokatalogen.. jag gjorde bara en snabbvisit, men hittade du alltså en spindelled avsedd för M3 eller en avsedd för E36? Jag kvarstår vid mitt påstående tills någon som faktiskt bytt enbart spindelleden på en M3, byt hela länkarmen! (kanske lika bra att göra om man ändå skall lämna in den, inte så mycket dyrare när man räknar med arbetstiden) /Marcus |
|
|
går inte att bara byta leden, m¨åste byta hela armen, är jag 99% säker på! , är en annan typ av led , mot en vanlig E36, för att M3:an är tyngre fram det svaret jag fått när jag undrade vad det var för skilnad, men går kanske att knacka ur den gamla leden och sätta i en från en typ 325:a m,en materialet är annorlunda,= isf så håller inte 325 leden alls lika länge med tanke på vikt osv..... //JImmy |
|
| Länk | |
| Läs punkten nästlängst ner! som Jima å Darklight säger! | |
|
tack M3_ordbro....,;) //Jimmy |
|
|
Grymt Sjysst allihopa :) Jag ska ringa runt imorgon så någon verkstad byter hela länkarmen med leden när dom ända håller på med det. Tack för tipset att vissa verstäder kan "släcka" anmärkningen så jag slipper ombesiktiga bilen då det antagligen kostar lite det med. Tack igen till Er allihopa, Hoppas att jag kan bidra med lite priser och info efter detta bytet mot slutet av veckan, MVH Chris - Min M3:a ser ut som en "Falafel-Vagn" men går som en Ferrari - |
|
|
ChrisXtreme En ombesiktning kostar 200:- oavsett om det är verkstaden som gör det eller om du själv åker till bilprovningen och får den ombes. Fördelen är att man slipper åka runt och besöka ställen här och där. Mvh och lycka till/Berbel |
|
|
Tack Berbel,, Jag fick en tid på BMW Mölndal till på måndag 07.00!!?? för byte av Länkarmen 1625:- plus arbetskostnad 1288:- samt ev ett fäste vid armen 219:- så det blir ju typ 3000:- med allt. Är detta dyrt eller normalt samt så släcker dom ombesiktningen i priset så slipper jag åka o göra det själv. Tacksam för svar, MVH Chris Garcia - Min M3:a ser ut som en "Falafel-Vagn" men går som en Ferrari - |
|
|
Spontant sett tycker jag det låter dyrt, faktiskt. Jag övervägde att ev. byta hela länkarmarna just i och med att arbetstiden var betydligt kortare än ifall de skulle byta bara leden, 1288 låter ju som lite för dyrt för endast en sida tycker jag! Kolla med andra verkstäder runtomkring! |
|
|
fan va dyrt, ifall du kan komma till karlstad så kan jag byta den åt dig gratis. jag har 35% rabatt hos autoexperten så vi kan nog köpa delen billigt. |
|
|
Ja det låter ganska dyrt men det blir det lätt när man har med BMW Group att göra... Åker du till en mindre verkstad så kommer du nog undan minst 500 kr billigare i arbetskostnad, med å andra sidan åker du på en ny besiktning á 250 kr eller vad den nu kostar. Så skillnaden blir nog inte så stor. Ring Wölkes också och fråga hur mycket de vill ha, de kan också släcka anmärkningar. Bra bilpark du har förresten =) MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.