AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.470

Sportluftfilteret skit varmt ?

bm
175
bmw 325i cab
Caddy 1.9tdi dsg-08
Caddy 2.0sdi-04
Toyota Hilux-10
Audi A4 2.0tdi Quattro-09
Bmw 530xd -08
Tjena. Jag har öppet sport luft filter på bilen som sitter helt öppet i motorn. Och idag kände jag att den var helt varmt kommer typ bara varm luft in i motorn..kan motorn gå sämmre om det gör det(typ ogämt på tommgång å så) ?? tacksam för svar=)

MVH/

BMW är bäst....
betriebsanleitung3
Ja
bm
175
bmw 325i cab
Caddy 1.9tdi dsg-08
Caddy 2.0sdi-04
Toyota Hilux-10
Bmw 530xd -08
Okej.. då byter jag till orginal i stället..

BMW är bäst....
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Du kan ju skärma av det med en aluminiumplåt oxå,och ev flytta det till lämpligare plats.

hjorten
sp
35
speed_
325i -93
530 -02
Drar bilen mer bensin med sport luft filter ??

Bobo
Få du något grymmare ljud från det lilla filtret?

Mvh
Henke
bm
175
bmw 325i cab
Caddy 1.9tdi dsg-08
Caddy 2.0sdi-04
Toyota Hilux-10
Bmw 530xd -08
Mer bensin drar den inte, inte va jag har märkt.och den låter inte bättre hellre=( aja tänkte köpa KN filter sats till bmw 325i men alla tillbehör osv. men undrar om det är värt det. Men idag va jag ute med bilen och körde mot en Golf 2.0 94års. automat .. och min bil hängde typ inte med skit skummt tycker jag borde ju va bättre drag i en 2.5l rak sexa eller är det jag som är kass på att köra ? men en då.... skall köra på strippen om några dagar då får jag se hur det går....

MVH/ juhani

BMW är bäst....
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Här nedanför har du länken till mina erfarenheter runt öppet filter som suger varmluft. Dock ej på en bmw men motor som motor ;)
Länk
svintoleffe
Ska man ha filter, då ska man köra K&N insatsfilöter, det är helt klart det bästa.

Iannat fall, måste man verkligen skärma av filtret riktigt.

Jag har bara positiva saker om insatsfilter, med bra effekt skillnad, jämnfört med pappfilter

Länk Bimmern
MVH Leffe
nr
26
nrj
325iA -92
Vad tror ni om dessa sportfilter?
Länk
Det är inte K&N men en annan typ av filter...
//
131
///puh
525ia m-sport -01
Det fungerar säkert lika bra som ett KN-filter. Man vinner ingen märkvärd effektskillnad med sporluft filter, vare sej det är öppet eller insats på en sugmotor. Men man får ju lite mer insugsljud med ett öppetfilter och det är ju inte helt fel.
//
131
///puh
525ia m-sport -01
bmw 325i cab:
För att ett öppet luftfilter ska fungera bra så bör man skärma av det så att inte motorn suger in varmluft, när den enbart suger in varmluft så kan bilen bli lite slöare. Du ska inte få ojämn tomgång med ett öppet filter, men därimot om den nyper luft ngn annan stans så kan du få orolig tomgång. Kolla om du har sprickor i insugsbälgen, det hade jag på min förra Bmw och den hade ojämn tomgång. Bytte bälgen och oroligheterna försvann.
betriebsanleitung3
Sportluftfilter måste vara en av biltillbehörhistoriens mest lyckade försäljningsframgångar, ingen annan värdelös produkt kan ha sålt så mycket, inte ens alla hokus pokus oljor skulle jag tro. Det är tom bättre med belysta spolarmunstycken för de försämrar åtminstone inte bilens funktion. Köp en falsk dumpventil eller nåt annat trams istället så kommer det ljud med imponatoreffekt utan att släppa in skräp i motorn.
svintoleffe
betriebsanleitung3

Som jag har skrivithär tidigare så vet jag väldigt många bilar, som har rullat sitt hela liv med K&N filter både insats o koniskt.

Så det dä
r med att det släpper igenom emr skit, det tar jag helt o hållet med en nypa salt.

Länk Bimmern
MVH Leffe
ul
1
ulf olson
bmw 323 -84 grH
ett tips byt filter till ett green cutton (twister) +dra en slang och ta luften utifrån istället mer effekt blir det. mvh ulf
Bo
152
Bolero
320I 84
Jag har ett öppetfilter på min e30 ifrån 84, det blev ett jävla gott ljud, har byggt typ en alu "låda" där det ligger men kan nog inte skärma av det mycket mer än så jag har gjort.

Mvh // Rasmus
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Man kommer ALDRIG få mer effekt med ett öppet filter på en vanlig standard bil. Var har ni fått det ifrån? Skulle va kul o veta. Det ända man får är ett annat ljud. Själv så kör jag med orginal i M5:an o tänker inte ha något annat. Det finns risker att bilen kan gå sämmre med ett koniskt.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Duffyman:
Tillverkarna säger att det ökar effekten, jag tror att det är därifrån det kommer...
svintoleffe
Jag går ej efter vad tillverkarna säger utan helt o hållet på min egen känsla, o då kan jag säga att det blev bra skillnad. Men då snackar jag insatsfilter, o det var på 323.

Länk Bimmern
MVH Leffe
parolof
använder själv K&N på min MGB, men jag tror att det som du Leffe m.fl upplever är det samma som man skulle uppleva genom att byta till nytt orginalfilter, anledningen till jag kör med K&N på min MGB är att det är snyggt:-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.