AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.724

Stift till M70 i en M73...

Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
...kan det gå till följd att bilen smårycker vid jämn gas vid ca 1200-1500 varv. Har märkt att den bluddrar litet vid stillastående
och man gasar upp till just 1200-1500 varv. Från 1500 och uppåt går den perfekt. Tycker mig uppleva felet vid rullande landsväg i
ca 85km/h, och med jämn gas vara intermittent...Vissa dagar
märks det knappt alls, andra dagar kan den rycka hiskeligt. Har vid ngt tillfälle kännt små små ryckningar i 100-110km/h.

Hade den inne för insp2 i höstas och då byttes tänstift till NGK ZFR5F. Bilen har för övrigt mycket bra avgasvärden. 1,00 resp 003. Det var dock förra bes innan tändstiften byttes.

Har läst diverse inlägg och funderar främst på tändtift då det verkar oerhört viktigt att de har rätt avstånd etc. Kanske mäta
upp tändkablar och byta fördelarlock/rotorer. LMM kan det väl knappast vara? Om det vore insugspackningarna borde väl
symtomet vara likvärdigt varje dag? Kan det vara ngn luftslang?
Kanske killen som bytte tändstift ryckte sönder ngn kabel el hatt,
tydligen känsliga sådana...Tycker min bränslepump låter högt, kan det vara bränsletryck som spökar? Då borde den väl rycka vid kraftigare gaspådrag och även vid högre varv - 1500 och uppåt...

Svårt att beskriva ett sådant här problem...Tänkte börja med att
BMW får koppla till datorn och läsa av felminne om ngn annan
har några goda råd...:)

Tack på förhand!

Mvh /
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Med 1,00 menar jag naturligtvis LAMBDA värdet,
Med 002 menar jag HC...

Hjälper kanske föga...

Det blir nog diagnos hos BMW för att se om de har
ngn idé, är nog det enda och göra..:)

Mvh /
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Hej Ove!

Jag har inte upplevt några som helst problem med M70 stift.

Kollade i TIS på "rough idle" och "missfiring at partial load" för M73. Det är ganska magert med information.

Trasiga vevhusventilationsventiler och överslag i fördelarlock, är det ända som föreslås.

Det förstnämna brukar inte märkas alls. däremot som du också nämner, så är det ju lätt att skada tändhattar / kablar vid tändstiftsbyte. Fördelarlocken har ju heller inte evigt liv.
Eftersom felet kommer och går tycker jag det lutar åt överslag.(Det brukar ju variera med luftfuktigheten).

Givetvis är det säkrast att kolla upp hos BMW.

Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Hade den inne på BMW men de hittade inga relevanta felmeddelanden!
* Ngn enstaka tändningsmissidentifiering på alla cyl. Avgasrelevant.

* Lamdasond efter katalysator (fel 14)
3 ggr har den noterat kortslutning mellan sondsignal- och jordfel i sekundärluftsystem(okontrollerad inblåsning av friskluft)Sporadiskt fel, föreligger ej för närvarande. 680varv/min temp: 91 grader

* Sekundärluftsystem, identifierat 13 ggr. Signal ej sannolik. Alltid vid 1160v/min, kylvätsketemp 35-45 grader. Föreligger ej för närvarande.

* Tändningsmissidentifiering på cyl 6. Avgasrelevant. Identifierat 3 ggr.
Första identifiering vid 1080varv/min 91grader - sista 1440varv/min 67grader

* Kompressoringrepp, om ingen reklamation föreligger kan felet ignoreras.
Signalen inte sannolik, identifierat 1 ggr - 1120 varv/min.

Det enda han kunde tänka sig var att jag kört bensinslut och det kommit
"skit" i sytemet! Rekommenderade injection cleaner el likn.

Jag hittade dock idag stora sprickor på de två små gummislangar som
kommer från avgasrecirkulationen(tror jag det är...). Sitter vid fördelarlocken
under oljelocket. Ska byta dem och se om det mot förmodan gör ngn skillnad. I felminnet fanns ju ngt som var avgasrelaterat. Det har säkert ingen inverkan man ändå, ska byta fördelarlocken också...

Felkoderna hjälper väl ni kunninga föga...

Mvh /
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Då vevhusventilation nämns och jag läst en hel del om det tog
jag mig friheten och känne henne bak på...ja, "insugen" ! :)

Jag kan dock inte känna att det suger där...Tomgången är dessutom
redan väldigt låg - tror ngn nämde att efter byta av ovanstående
sjönk tomgången avsevärt, typ 500 varv...

Mvh /
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Märkte idag att när jag står still och varvar sakta från tomgång till ca 800-900 varv och håller henne där bluddrar den väldigt, "puff puff" från avgassysten. Ökar mer försvinner
det, återkommer vid ca 1200-1400 och sen vid 1500 varv. Efter 2000 går den perfekt. Ibland när den är kall på morgonen och man trycker lätt på gaspedalen för att krypköra rycker den, gasar jag mer så går den fin fint!
Oftast är den väldigt svår att krypköra med, den rycker! Låter jag den driva
utan att röra gasen i driven går den perfekt, det är först när jag nuddar gasen den uppträder högst olämpligt ! Verkar vara vid en eller flera specifika "gaslägen" den rycker! Känns som om den inte riktigt reagerar vid lätt gaspådrag. Börjar fundera på om det inte är gasspjällsmotorerna som kärvar. Känns ibland som om ökningen av hastighet inte korresponderar med gaspådraget...Det enda som ökar är mätarnålen på den mätaren som sitter under varvräknaren(vacuum??)...bränsleförbr...

Mvh /
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Krut-Ove: Slangarna till avgasåtercirkulationen längst fram som går till de små burkarna bytte jag för att jag tyckte dom kändes svampiga och konstiga. Efter att jag tagit loss dem upptäckte jag att gummit på insidan var totalt förstört och krakelerat. Gummibitar hade dessutom sugits in i de små burkarna... Jag fick pilla och titta en massa med dammsugare, naitråd, speglar, tänger etc för att få ut allt (hoppas jag). Har dina t.o.m. spruckit kan jag tänka mig att dom inte är speciellt fräscha på insidan.. Du kanske fått in stora schok av gummi i burkarna där.

På förra 750n hade jag dessutom överslag i ena fördelarlocket - locket såg helt perfekt ut och var knappt slitet, men motorn gjorde kraftiga oregelbundna ryck. Blev helt bra efter byte! Nu hade jag dock inte problem med att den bluddrade, och rycken kändes knappt när man körde...
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
- Johan_S: Vilka burkar menar du? Jag har bytt mina slangbitar då ena slangen hade ett hål...det blev dock många lösa bitar man fick plocka bort.

Jag har tyvärr inte bytt fördelare och rotorer vilket jag ska göra. Börjar dock
tror på ngt mer avancerat...Ngn som kan rekommendera en duktig 750 mek
i småland? Jag vill att min V12 ska vara 100%:ig...

Mvh /
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
...kan tillägga att rycken som finns runt 85 km/h ger sig tillkänna precis
innan "motorbromsen", dvs då den stryper bensintillförseln! Känns även
som den rycker mer i medlut...kanske inbillning!

Mvh /
Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Hej

Hittade du felet någon gång?
Jag har samma felmeddelande från diagnosen på BMW.
Klagar på cyl 6,7,9,10,11,12
Jag misstänker fördelare, rotor eller kablar. Tändstift bytta.
Min rycker vid lätt gaspådrag mellan 90-110.

/ Tony

-- Jag tar alltid den långa vägen hem --
Samma problem.

Har bytt LMM och kamaxellägesgivare utan framgång.

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Jag fick min mjukvara för motorstyrningen (DME) uppdaterad, och vips
vart 98% av rycken borta. Motor gick jämnt innan men nu är den helt
vibrationsfri och också "betydligt rappare". Tror kostnad var ca 600kr på
BMW. Absoulut den bästa och billigaste investering jag gjort på min kära
glidare...

Mvh /
Strålande!

Jag skall ha in bilen till BMW nästa vecka, skall tipsa dem om detta när de felsöker :)
Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Jag läste i ett annat inlägg någonstans om någon som uppdaterat programvaran, förmodligen du då Krut-Ove. Jag lämnade in min för diagnos och eventuell uppdatering, men den hade redan nyaste versionen sa dom.
Dom skulle kolla upp vad felmeddelandet betyder men det drar ut på tiden. Inget svar ännu på 2 veckor.

/ Tony

YnottonY,
Kolla så att batteriet inte är dåligt, fick det tipset av en bekant.
Håll oss uppdaterade, kommer fortsätta skriva i denna tråden när jag själv vet mer :)
Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Batteriet är nytt, visserligen bara 100 Ah men felet fanns innan batteribytet.

/ Tony

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.