AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
562

Köpråd, ekonomi och prisklass 3-serie...

hi
20
hiblopp
E91 325i -11
Servus!

Ny bil på gång, äntligen lutar det åt att jag kommer att äga en BMW på fyra hjul också!

Nyfiken på forumets åsikter om bilekonomi (there´s a contradiction in terms!). Jag funderar på att köpa en snål bil, kommer nog att köra runt 4000 mil om året.

Tankarna lutar åt 320d från runt -99 till -02, antagligen då touring eftersom jag har en känsla av att en sån håller värdet lite bättre om jag ska ha diesel.

Hur resonerar man kring vart man siktar in sig i prisklasserna?
Alternativ 1 är att köpa en billig långmilare (antagligen isf i tyskland, då det kanske inte spelar så stor roll med svensksåld/import-frågeställningen när bilen inte är så mkt värd längre om fem år) som man kör slut på och sen inte räknar med mer än att i princip slänga efter nån som vill ha den om fem år när jag kört ca 20000 mil med den.

Alternativ 2 blir att sikta lite högre i pris, närmre 180000 och få en som gått 6-8000 mil, men problemet är att när jag sen kört mina 20000 mil så har bilen trots allt gått närmre 30'...

Min fråga är nog egentligen i vilken prisklass det minsta värderaset kontra reparationer/driftskostnader finns att finna?

Finns antagligen lika många åsikter som användare på forumet, men intressant att se andras resonemang kring bilekonomi.

Tack för ordet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.