|
|
|
|---|---|
| Hej! Är det nån som vet om det är framdraget kablage för att "plugga" in en originalförstärkare i en 530-01 med Tv/navi/kassette/cd-växlare men ej förstärkare? | |
|
Vill lyfta denna tråd till nutid, för jag undrar precis samma sak och är i samma läge. Hewi, har du fått reda på svaret eller finns det någon annan med sakkunskap i frågan? --- Magnus Nilsson, BMW CS # 5963 |
|
|
Hej, Sannolikt finns det inte fördraget kablage. För i så fall skulle det även finns dubbla uppsättningar högtalarkablage. En uppsättning från huvudenheten och en uppsättning från bagaget. Det är nog bara till att börja om och dra eget kablage. //Daniel Ps. OM det däremot skulle finnas fördraget så sitter kablaget bakom den vänstra luckan i bagaget. Kolla där om det finns en kabelhärva med multikontakt som inte sitter inkopplad någonstans. Hittar du en sådan så är det bara fram med multimetern och se om det är aktivt. |
|
|
Att det är sannolikt att det inte finns kablar kan jag inte hålla med om. Nu verkar ju du ha en annan modell, men du kanske haft en e39:a? Högtalarkablarna är väl dragna till bak bilen, där BM24 ,radioenheten, agerar förstärkare. Om man tar den kontakten till högtalarna och sätter i förstärkaren, så förstår jag inte varför det skulle krävas dubbla kablage. Allting finns ju bak i vid vänster hjulhus, CD/Navi/förstärkare/Radioenhet. Därifrån går det högtalarkablar samt ledningar till Skärmen. Vilken är huvudenheten du relaterar till ? --- Magnus Nilsson, BMW CS # 5963 |
|
| Hej! Nej jag fick inget svar men det är nog plug n play om man förutom ett originalsteg har rätt kablage/kontakter imellan bm24 och steg , dock så har systemen med originalsteg fler och ev andra högtalare så det måste också kompletteras upp , högt kablar har jag för mig är framdraget till alla högt positioner. Mao är det knappast värt besväret för ljude blir ändå inte bra utan satsa på ett eftermarknads-steg och nya högtalare istället vilket blir mkt bättre! | |
|
Hej, I samtliga bilar med BMW orginalnavigator och färgskärm (ej pilnavigering alltså) så går allt högtalarkablage till skuffen oavsett om man har separat förstärkare eller ej. Blir ljudet bra eller ej av orginalsteg? Det beror på vilka förväntningar samt hur mycket audiofil man är. DSP steget är egentligen bra, men det finns ett par saker som förstör för det (listar ett par). För snål strömförsörjning, Montera fetare kablage samt en rejäl konding Urussla högtalarelement --> byt samtliga till bra element Dålig delningsfilterinställning --> Går att programmera om i bla. DIS eller liknande om man är extra kinkig eller har en av de sämmre årgångarna DSP förstärkare Dåligt försteg i många av de äldre radiomodulerna (Business RDS från t.ex. 97 är under all kritik) --> byt till en sent tillverkad BM24 eller en BM54 (BM54an är faktiskt riktigt bra om man köper en tillverkad 2004 eller senare). Gillar man bas så kan man ej få jordbävningsbas av orginalförstärkare. Komplettera med separat steg och låda. Så vad ger mest bang for the buck..... Tveklöst att välja eftermarknadsgrejer om man ej redan har Hifi eller Top Hifi DSP vilka enligt min smak räcker att komplettera med lite åtgärder och eftermarknadsgrejer enligt valfritt omfång av ovanstående. Men somsagt var, är man billjudsfanatiker ut i fingerspetsarna eller komplett audiofil så ryker nog allting utom möjligtvis de nyare radiomodulerna. /Andy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.