AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.097

Något hög motortemp

Ro
23
Rozzi
320i Touring -07
Hej allihop
Jag har nyligen råkat ut för ett fel som jag inte riktigt kan hitta en förklaring till...

För knappt en vecka sedan bytte jag termostat, termostathus och vattenpump (någon dag innan det byttes generator och generator rem).

Vad som händer nu är att motortemperaturen ställer sig något till höger av mitten. Jag frågade en BMW mekaniker och han sa att jag inte ska oroa mig... än (som om det är möjligt :)), han nämnde att topp-packningen kan halv-läcka något något litet, men inget att oroa sig för (!!??). Om jag ville så skulle han plocka bort halva motorn för att kolla. Kostnad... alldeles för mycket!

När jag körde till Göteborg för någon dag sedan och skulle parkera (i göteborg) så steg temperaturen på motorn till strecket mellan normal och rött. Jag stängde av bilen och startade den ungefär fem minuter efteråt fortfarande samma temperatur, men den sjönk snabbt tillbaka igen till något över normal.

Vad kan det vara för fel? Jag kan ju nämna att temperaturen gick mot rött (ställde sig mellan normal och röd igen) endast en gång innan, men det var efter att jag stängde av bilen och startade den igen efter en kort tid, men även i detta fall så sjönk temperaturen snabbt igen till normal (vilket var skälet till varför jag bytten pump+termostat etc)

Innan termostat et al. byttes så brukade alltid temperaturen ställa sig något till vänster om mitten, men vid den senaste värmeböljan så började den krypa mot mitten.

Jag har märkt att "slangen" som (luft)kyler(?) generatorn har blivit skadad, den har två små hål (den slangen ska bytas snart), men det kan väl knappast vara skälet till att motortempen ökar... väl? Eller kan det vara så att den inte luftats ordentligt?

Tack i förhand
Rozzi
Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
Du har säkert luft i kylvattensystemet, ger den symtomen.
När jag hade det så räckte det med att gasa gärnet så skönt tempen nästan direkt.

Wanna know how it feels to Die?
Touch my car, and you WILL foundout.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Läcker bilen nå kylarvätska? Får du full värme i kupén? Har du kollat fläktkopplingen?

/Per
Ro
23
Rozzi
320i Touring -07
Jag har ingen läcka (vad jag kan se), vattenivågen är på normal hela tiden (den höjs något (två streck ungefär) när motorn är varm), och jag har full värme i kupén.

Jag har kollat Hassos gör-det-själv tips om termostat byte, men han skriver om två luftningshål, jag kan inte hitta den andra på min (hittar bara den vid exp. kärlet), har e34:or bara ett hål eller? Och mina slangar blir inte mjuka, utan dem är nästan stenhårda vid "normal" motortemp (och väldigt heta).

Jag var vid bilen nyss (kall motor). Öppnade luftningsskruven vid exp. kärlet och "pumpade" runt vattnet genom att klämma på den övre slangen, det lät som om luft kom ut (med det lät som om den sög in luft när jag släppte slangen), och efter ett tag kom det (nästan) enbart vatten, så jag svor lite åt mekanikern och körde en runda, tempen höll sig på mitt strecket ett tag (ca 6-7 km), men sen steg den något över normal igen :(

/Rozzi
Mu
616
Mustang

540iat -94
Frågan är hur mkt det gör att tempen går något förbi mitten...?
Är det varmt är det väl naturligt att motorn vill bli lite varmare.. Självklart ska den ju inte rusa in på det röda fältet men...
Ro
23
Rozzi
320i Touring -07
Är inte BMW lite känsliga med temperaturen? Och det är ju inte så värst varmt längre, det var bara 17 grader här idag.

Mustang, vi har ju samma bil, min är bara två år yngre, jag antar att din bil inte går över normal temperatur nu eller innan när det var varmare?!
Vad jag menar är att om det är varmt och motorn "vill bli lite varmare" så ska ju termostatet et al se till att den inte överskrider en viss temperatur, vilket jag antar är "normal".
Mu
616
Mustang

540iat -94
Termostaten öppnar bara flöde till kylaren, finns ej mer kyleffekt att tillgå går tempen upp högre än rakt opp. Jag säger inte attt det inte är något fel på din bil men ibland kan det bli hysteri om mätaren gr några mm högre än normalt utan anledning, tempmätaren kan ju visa fel tillexempel. och hur varm blir motorn egentligen när den går mot rött... ett trycksatt kylsystem har en kokpunkt på över 100 grader hört många orora sig över sin Audi tillexempel som har graderad tempmätare när bilen går upp på 100 grader innan kylfläkten går igång
Rozzi, jag hade ett liknande problem som du, det löste sig vid en ordentlig genomluftning.

Stod du i en backe med fronten uppåt?

Den andra luftningsventilen sitter på termostathuset med en 10:a om jag inte missminner mig, du behöver inte lossa den helt för att lufta.
Ja, läste fel, trodde att du hade M20 men jag såg att du har en M50 så jag är inte riktigt säker ifall du har den luftningsventilen vid termostaten eller ej.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Principen i Hassos Mektips är bra att läsa igenom, men tänk på att det mektipset är skrivet efter en E39 528i -96. Mao, en M52 motor som skiljer sig en del mot din M50 motor. Det är dock inga stora skillnader.

OK, du får värme i kupén och ingen vätska försvinner, det är ett gott tecken, då har du iaf inget läckage. Prova luften bilen en gång till. Så här gör du:

*Ställ bilen i kraftig uppförsbacke
*Se till så du har fullt med kylarvätska
*Vrid på full värme (fläkt behövs ej)
*Starta bilen och låt den bli lite varm
*Gasa upp motorn med jämna mellanrum så du får cirkulation
*Tryck på slangarna
*Öppna luftningsskruven då o då
*Känn på alla slangar så de är varma och ganska hårda, ska innehålla vätska och inte luft.
*Fyll på vätska hela tiden, det får inte bli tomt!

/Per
Ro
23
Rozzi
320i Touring -07
Hej allihop!
Nu har jag under en vecka försökt och försökt att lufta systemet. Jag har gjort allt det som ni har rekommenderat, det enda som jag inte har gjort är att tömma systemet helt och starta om från början.

Men vad jag än gör får jag inte ner den där jäkla motortempen... den står fortfarande något över varmt och hånler åt mig!

Senaste nytt är att båda slangarna blir väldigt hårda, båda slangarna blir väldigt varma... öppnar jag luftningsskruven (hittar fortfarande ingen andra skruv, så jag antar att den inte finns) så mjuknar båda slangarna upp, och blir väldigt heta (man kan knappt röra dem). Den undre slangen är alltid något svalare än den övre, men det antar jag är normalt eftersom det är den som för runt den vätska som kylts (?).

Jag har upptäckt att jag (troligtvis) inte har någon läcka, men vattennivån lägger sig 1-2 sträck under normal (vid kall motor), men den håller sig där... fyller jag på vätska så sjunker den tillbaka till 1-2 sträck under normal efter ca en dag.

Kan det vara något annat som är fel på bilen som gör att temperaturen stiger... för nu börjar jag tvivla på att det kan finnas någon luft kvar i systemet.
För att va riktigt säker, ta en vattenslang och kör ner i expantionskärlet och låt det spola ett tag. Då trycker du ut all luft. Se bara till att det inte är massa luft i vattenslangen :)

Dum fråga kanske, men du satte väl termostatet åt rätt håll?

Länk
Ovanstående tips är väldigt vanskligt om inte motorn är riktigt kall osv, stor risk för skador om man forcerar in kallt vatten annars.
Jag tror inte termostaten kan vändas fel, på en E39 är det iaf omöjligt.
Om man läser i bilens instruktionsbok ser man att hela området upp till rött är tillåtet område, varför bekymra sig om nån mm upp eller ner? Mätare och givare är inga precisionsinstrument och kan säkert förändras lite genom åren. Enda säkra sättet att kolla är att mäta på rätt ställe i systemet med kalibrerat instrument och jämföra med BMW:s referens.
Slangarna skall bli hårda och varma, det är runt 1,5-1,8 bar övertryck i systemet när motorn är fullt uppe i temp och runt 105-110° i kylvätskan.

FP
Mu
616
Mustang

540iat -94
Kylarslangar SKA vara hårda när du kört bilen, det är ett trycksatt system. Rusar tempen iväg om du står på tomgång länge?
Om inte och enda problemet du har är att tempmätaren ligger en aning högre än den gjort förut men inte rusar iväg vid längre tomgångskörnig så har du troligen inget fel med kylsystemet utan möjligen ett fel på temperaturmätaren, antingen givaren eller mätaren. Du kan inte fått i en termostat med något högre öppningstemperatur som gör att tempen ligger lite högre?
Ro
23
Rozzi
320i Touring -07
Hej igen gott folk
Först av allt, termostatet är inte satt åt fel håll, pilen står på kl. 12 (rakt upp), och temperaturen rusar inte mot rött.
Jag kan inte tänka mig att jag har fått fel termostat, såvida inte BMW själva har ändrat designen på termostaten.

Jag har gjort lite forskning och frågat runt här och där, jag har hört andra förslag som att generator remmen är för hård åtdragen (generatorn + rem byttes ju något innan termostatet et al).
Eller att eftersom (AC)kompressor remmen är bortklippt på bilen (det finns ingen gas i systemet) sker ingen cirkulation, vilket medför att temperaturen stiger.
Sant eller falskt?

Jag vet inte... är jag bara paranoid? Jag vill bara inte åka på en maffig räkning om toppen spricker eller liknande.

/Rozzi
Mu
616
Mustang

540iat -94
Läste på mekonomen tror jag de hade olika termostat för tidiga och sena m50 därav frågan om termostat..
Mu
616
Mustang

540iat -94
BMW kanske har kommit på att motorn mår bättre av att vara lite varmare......?
__
260
__MiCkE__
750iA -89
jag har exakt samma problem, min ligger snäppet över normaltemp.. anser ochså att det är irriterande, men min läcker inte heller någonting.. dock är inte slangarna jättehårda? har skapat en tråd som heter "inte fullt tryck i kylsystenet?". Svara gärna på den ...

MVH
Micke
gr
117
grymmlund
330 Touring 01
320 sedan 92
320 coupe 89
Har för mig att de finns två olika termostater också. Om de va en som öpnnade vid 88 och den andra vid 91 grader (Inte säker på tempraturerna).
hellre lite för varmt, än för kallt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.