AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
767

Varmgång m20,

Mu
616
Mustang

540iat -94
JAg var och kollade på en defekt 525 89 igår, säljaren har länge haft problem med varmgång och att vatten försvunnit. Dettaa trots att det sitter ny topp och vattenpump på bilen, den har varit inne på flera verkstäder som ej fått till felet. Jag provade att lufta systemet igår, det saknades ca 2liter i bilen först. Om den stod på tomgång en stund försvann först värmen i kupen sedan började tempmätaren stiga, om man då lade upp motorn på 2- 3000 varv en stund så sjänk tempen och värmen kom tillbaka. Efter att ha provat lufta blev den bättre men ej bra. det sitter stora ac i bilen och en bensinvärmare som det går vattenslang och en elektrisk vattenpump uppe vid värmeventilerna och en vid bensinvärmaren. KAn detta problem vara något annat än luft, jag vill misstänka viskokopplingen lite men ändå inte eftersom värmen försvinner i kupen. Funderar ev på att köpa men tycker begärt pris var lite högt.. 9500..
Vad tror ni? :)
Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
Värmepaketet läcker inte något?
Min drar åxå ganska mycket kylarvätska, och det tog ett tag att komma fram till att det var värmepaketet som var kasst.
Om du stänger av bilen när du kört den varm, stänger alla rutor och lämnar bilen i en halvtimme, då brukar det komma upp ganska mycket imma på vindrutan.

Wanna know how it feels to Die?
Touch my car, and you WILL foundout.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Du kan låta en verkstad trycksätta kylsystemet och på så sätt hitta eventuellt läckage, men du kan kolla själv oxå... Kolla kylarlocket och sök NOGA efter minsta lilla läcka i hela kylsystemet. Kolla alla slangar, anslutningar och efterdra slangklammor. Byt termostat och termostatpackning. Fyll på vätska och lufta lufta lufta. På 525 M20 brukar alltid luften samlas före/efter värmepaketet. Känn på alla slangar. När du har full värme på ska slangarna till värmeventilerna blir varma, samt returslangarna därifrån ganska ljummen. Eftersom värmer kommer när du varvar upp, tyder det på dålig cirkulation. Det kan vara tillsatsvattenpumpen som är kass. Sitter under värmeventilerna.

/Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.