|
|
|
|---|---|
|
Jag befinner mig i Tyskland och ska vara här i 6 manader. Jag undrar vad som händer om man far böter här? Jag fick böter i amsterdam för ett par ar sen men det kom aldrig till mig i sverige. Hur är det med fortkörning? inte för att jag tänker strunta i alla trafikregler, jag bara undrar. | |
|
P böter? Händer ingenting! Jag har fått i London, Wien och i Frankrike. Detta var 2002 och 2003. Ännu har jag inte fått något hemskickat. |
|
| Samma här vad gäller p-böter. Fortkörningsböter har jag aldrig fått i Tyskland. I Österrike har jag dock fått det, fastnade i en radarkontroll. Det var bara att betala på plats med kontanter. Summan var dock löjligt låg, c:a 60 SEK, fast det var 16 år sedan, kanhända har bötesbeloppen höjts sedan dess. | |
|
Apropå p-böter i Tyskland kan jag berätta en rolig liten episod. Brorsan och jag hade kommit fram till Koblenz på kvällen och hittat ett hotell där lediga rum fanns. Vi frågade efter parkeringsplats, men hotellinnehavaren sade sig inte ha några lediga p-platser. Efter en stunds funderande pekade han på en plats längs gatan utanför hotellet. - Här kan ni stå, sade han, visserligen är det parkeringsförbud, och ni kommer antagligen att få böter under natten, men eftersom bilen är svenskregistrerad kommer böterna inte att drivas in. Sagt och gjort, vi parkerade bilen där han instruerat oss och gick därefter iväg och åt en bit mat på en restaurang. När vi kom tillbaka till hotellet såg vi en p-vakt som närmade sig vår bil. I lugn och ro kunde vi stå och titta på hur böteslappen skrevs ut och fästes under torkarbladet. Den fick sitta kvar under natten och när vid avfärden på morgonen spardes den som en liten souvenir. Några böter har ännu inte betalts. |
|
| När en utlandsreggad bil får böter här i Sverige så anlitas inkassoföretag i bilens hemland för att driva in skulden, i alla fall vid p-böter. | |
| Jabbal: Gäller inte det bra nordiska länder? Eller nordiskt reggade bilar rättare sagt. | |
|
Det har blinkat fartkameror hejvilt på mig i Tyskland, men det har inte kommit hem några böter. //Schnitzer |
|
|
Blir du tagen på plats vid fortkörning, dvs stannat av polisen i din svenskreggade bil, är det bara att betala på plats.. Vad gäller fartkameror, har jag blivit fotat i en bil på exportskyltar.. Har ännu inte sett röken av de böterna... ;-) BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
andha45 |
Jag har fått räkning hemskickad både med rödplåt (155 på 120 typ 800 spänn) och gulplåt (68 på 50 34 euro). Gulplåtarna är lokalt utfärdade så det kan hända att de bara skickar boten om man blir "tagen" i samma delstat. Flera gånger har jag blivit blixtrad med gulplåt men ej fått räkning. En gång berättade säljaren (privatperson som fixat gulplåt) att han fått ett brev, men han lyckades prata sig ur det med hänvisning till att bilen gått iväg på export... Det är otroligt billigt med f-böter i Tyskland... f ö är inte Sverige så dyrt heller jämfört med länder som Australien och Norge. PH |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.