AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.035

Typexempel på avskräckande annonsering.

Sida 1 av 2
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk
Varför skriva som han gör på den sista raden??
"Annat pack"....
Gör nog att många struntar att ringa och fråga,TROTS att man annars skulle kunna tänkas vara en seriös spekulant..

Förstår inte vissa annonsörer att om man skriver "trevligt och rätt" så ökar annonsen i intresse..rejält.

Mvh Janne.
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Va seriöst....Skulle ju faktiskt kunna vara så att man är ev. spekulant men kanske aldrig har kört en sådan bil, då kan det ju vara trevligt att kanske ta en tur med den för att sen ev. vara seriöst intresserad. Men med dom raderna skulle jag nog inte läsa annonsen två gånger....
Är man seriös tillhör man ingen av de kategorier säljaren vill undvika. Skulle själv kunna tänka mig att skriva något med samma mening fast jag hade uttryckt det på annat sätt om jag skulle sälja någon av mina bilar.

Kanske så här: Oseriösa spekulanter avvisas vänligen men bestämt.

Kan även tänka mig att lägga till att bilen säljes endast till rätt person på bilar jag har vårdat väldigt ömt.

Har man sålt/köpt några saker/bilar på annons blir man rätt trött på alla snackare. Så jag tycker inte annonsören gör något fel alls.

/Fredrik
Faktum är att såna här bilar "drar" till sig en hel del "löst" folk...
Har vid de tillfällen man sålt(Försökt sälja) nån finare bil, ALLTID fått erfara att utav kanske 30-40 som ringer eller mailar, så är det väl ungefär 99% som bara skickar ett mail o vill ha fler bilder eller liknande, sen hör de aldrig mer av sig. En stor del frågar också såna frågor, som de själva inte vet ett smack om, nåt de bara hört av någon, att si o så ska det vara med en sån bil...(Verkar vara ofta just med M-bilar)

Jag är personligen sååååååååååå trött på folk som ringer på annonser, men som inte har för avsikt att köpa varan de ringer på. När man varit med om dessa "oseriösa" ett antal ggr så vill man inte sälja längre. Man blir så jävla trött rent ut sagt.

Sen får ni säga vad ni vill.

Mvh K.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok,förstår era synpunkter..

Men att bara skriva ut "annat pack" torde ju avskräcka en hel del seriösa spekulanter också.
Personligen så tycker jag att man då har ett visst mått av "attitydproblem".
Och är man less på att försöka sälja den via annons i div tidningar eller via t.ex blocket(pga ovanstående trista erfarenheter) så kan man ju byta in den istället..Undrar hur mycket "pengar i handen" man får då??Det är ju det "enda alternativet", om man är "döless" på ev. bilspekulanter via t.ex annonsering.

Förlorar nog mer på att ha en dylik attityd i annonsen+samtidigt slarvigt skriven i vissa stycken..
Nåja,min åsikt,har inte handlat eller sålt M-bilar öht tidigare så visst drar det säkert till sig "oseriösa" i några fall,men att skriva ut annonsen som han gör är bara så fel enligt mitt sätt att se på det hela.

Mvh Janne.

mi
55
mindbash
328 Sedan -95
Håller helt klart med om att det är en idiotisk säljteknik.

Vill man sälja saker själv får man ta att det är en massa spekulanter som vill veta lite mer, ha lite fler bilder osv. Att köpa en ny bil är ett stort beslut för många och de tittar helt säkert runt på flera bilar innan de bestämmer sig. Att kalla dem oseriösa är bara dumt.

Det är köparens marknad och de har ju självklart rätt att shoppa runt lite. Förväntar man sig att varenda person som ringer står och hoppar jämfota med pengarna i handen och är beredd att köpa ska man nog ge fanken i att försöka sälja själv.

Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Håller helt med bägge ovanstående. Dels kan man faktiskt uttrycka sej lite seriösare själv om man nu bara vill ha seriösa spekulanter. Sen får man faktiskt finna sej i att en och annan står och överväger på vissa bilmodeller. En M5 växer ju inte på träd i varje bilhandlare så att man skulle vilja ta en provtur för att se om det är en bil som passar sej själv tycker jag inte är nåt konstigt, får man faktiskt räkna med när man ska sälja lite mer udda bilar. Hade det vart en gammal 520 hade jag inte sagt så mycket däremot....

Men, jag kan ändå förstå frustrationen hos folk som blir nerringda osv. men tyvärr är det sånt man får räkna med...
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Sedan kan man ju undra varför det sätts ut annonser där det står "såld" redan i rubriken??

Porsche 996 C2 " SÅLD " -03 från dagens annonser på Blocket....
Mo
14
Monica
BMW 325I E36 -91
Jag har annons ute och den är mycket kortfattad. Är någon riktigt intresserad av BILEN så ringer de och ber om mer information, så tänker jag i alla fall.

Men....efter spekulanten jag hade igår skulle jag vilja tillägga i min annons: Översittare, pessimister och besserwissertyper göre sig ej besvär.

Är fortfarande förbannad.....men det sunda förnuftet säger mig ändå varför de sa och gjorde som de gjorde: här såg de chansen att "prata ner" bilen för mig (som inte kan så mycket om bilar eller försäljning) för att få mig att tycka att jag har en skitbil (för han "kunde" minsann bilar han!!!) och att han då skulle kunna "skambjuda" på bilen. Om den nu var så sunkig som han sa, varför överhuvudtaget ringa 3 gånger och sedan efter att jag tackat nej till hans bud ändå vilja komma och titta på bilen? Fanns inget positivt med min bil enligt honom. Jag VET att jag har en fin bil och som jag spenderat mycket pengar på.

Är det så här köpare beter sig? Jag har som sagt ingen erfarenhet av att sälja bil. Eller råkade jag på ett riktigt "rötägg"?..

Monica: Jag vet precis vad du pratar om. Man blir så jävla förbannad rent ut sagt... Och sen får folk säga vad de vill.
Jag tror att de flesta som skriver att man inte ska ha vissa typer av meningslag i annonser, har helt enkelt inte varit med om dessa "idioter" som ringer o skambjuder, snackar goja mm mm...
Man blir trött på folk, så trött att man nästan hellre byter in sin bil på firma och förlorar pengar, bara för att slippa dessa människor som ringer o "gaggar".

Men, det är klart, det finns ju vissa som är seriösa också. Det gör det, men dom verkar inte vara många, känns det som...

K*
Mo
14
Monica
BMW 325I E36 -91
Jag kommer inte att sälja min bil alls om inte jag får det jag kan tänka mig som minst i pris. Visst, skulle väl vara bra att få bilen såld för den står ju bara men jag är inte i en sådan ekonomisk situation att jag behöver sälja den. Jag kan ju ställa av den så kostar den ju ingenting fram tills rätt köpare dyker upp som vill ha bilen till rätt pris utan att snacka en massa skit om den.

Kommer väl kanske ifrån ämnet nu....det var ju inte meningen.

cane
Har aldrig riktigt förstått det där med "endast seriösa osv". OK att man inte vill ha skambud, men de flesta som hör av sig gör väl det för att de är intresserade av att köpa bilen? Eller har folk som generell hobby att åka o testköra gamla bilar? Jag skulle iaf aldrig skriva så, då minskar chanserna till försäljning... tror tex inte jag hade fått min M3 såld på 3 veckor om jag skrivit så, den som köpte den hade aldrig suttit in M3 förut. En provkörning "sålde" bilen till honom, han hade säkert aldrig ringt om jag svamlat om testpiloter.
cane
apropå "såld" annonser så brukar det vara företag som passar på att göra reklam - "gör som grannen - sälj via oss!"
Ett bra tips från mig är att skriva:
"Ring för mer info, vänligen, inga mail"
Då slipper man i stort sett alla oseriösa 15-åringar som bara är ute efter snygga bilder på ens bil. Man slipper också de flesta mail i stil med "Tjena kompis, du får 40.000kr mindre än utsatt pris för bilen, snabb affär, ok kompis?"
De allra flesta som RINGER på en bilannons brukar oftast trots allt vara seriösa (min egen erfarenhet), de som mailar däremot...
Monica

Vad har du begärt för E-36........?

Vill inte vara taskig men jag undviker helst annonser med kvinnonamn i då de i mitt tycke har en tendens att övervärdera sina bilar ganska kraftigt (Gäller säkert inte dig).

De få bilar (jag varit intresserad av) jag sett på annons där en tjej stått som säljare har varit mycket högt prissatta och med 0% chans tilll prutning. Känns som att kvinnor generellt sett har ganska dålig koll på beg marknaden. Spec de som köpt sin bil ny för dyra pengar och tror de ska få igen 90% efter ett par års ägande........

Ang ursprungsfrågan....

Kan förstå att man inte vill ha massa folk som varken har råd/lust att köpa ens bil men ändå vill komma och köra sk*ten ur bilen man ska sälja. Är nog ändå en av dom som skulle backa av en sån annons även om jag var riktigt intresserad.
Det är ju köparens marknad och det finns ju oftast 100 andra bilar till salu man kan titta på om säljaren inte ens vill att man ska provköra bilen utan löfte om att köpa den.

Finns ju faktiskt folk som är seriösa men inte bestämt sig för exakt vilken bil man ska köpa. Om en sån kille kommer och provkör den M5'an utan att köpa så skulle ju säkert säljaren anse honom oseriös.....
Förstår Jannes synpunkt men ibland blir man så J***a less.

Har haft några riktigt jobbiga försäljings vändor. Värst var på min gammla 730. 55 samtal och 109 mail!!! :/

Det kom tre killar och titta och ingen pruta specielt mycket.
Men fick skam bud i 95% av alla mailen och telefonsamtalen.

Har nu haft en säljar vända på lite bilar och delar och är förvånad över hur mycket människor det finns som saknar verklighets uppfattning.

Tex pruta på bilen med argumentet det är en gammal bil?? Dom tror inte jag satt prislappen efter det? Ska ha mil garanti genom servicebok och besiktningpapper på en bil för 6000 kronor?

Eller damen som kom och titta och sa att en bil i den färgen kan man ju inte köpa???? Det är FÖR FAN färgbild i annonsen!!!!!

Ibland blir man bara lite frustrerad.......då skriver man sånt...
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Haha, kan ju inte annat än skratta, fel färg....SUCK vilka dårar det finns...
Hur som helst, det med att pruta och ge skambud. Tyvärr finns det ett antal personer i detta land som lyckas göra BRA bilaffärer, och hur gör dessa det då...Genom att köpa en bil för utsatt pris ?? Knappast, det är sådana personer som inte har skam i kroppen och ger skambud på alla bilar de ser. I 95% av fallen lyckas det inte men sen finns det en liten gnutta folk som är desperata eller lätta att prata omkull totalt. Tro mej, jag har en bekant som är rent pinsam att följa med när han ska köpa bilar. Hans far är precis likadan och skulle inte dra sej en sekund för att lura skjortan av folk...Men sen gör de bra affärer oxå till kostnad av samvetet, som iofs inte finns :)

Det enda rådet man kan ge är helt enkelt att vara bestämt från första början och sätta upp en gräns man kan tänka sej att sjunka till. Det ger sej ganska fort om det är en skambudare som ringer och då är det bara att be han fara och flyga....

Sen anser jag fortfarande att det är fel sätt att innefatta "idioter" och "dårar" mm i en annons, i mina ögon låter det väldigt oseriöst...
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Inte helt den rätta marknadsföringen och sticker väl lite i ögonen och man känner en viss känsla av olust, men jag har förståelse ändå. Killen verkar trött på ständigt oseriösa personer och man vet ju hur det kan vara, inte för att jag någonsin sålt ett fordon men många hör till den kategorin att de kanske vill ha men kan inte köpa och därför bara "suktar lite" dvs provkör, mailar om bilder osv, drömmer....eller i värsta fallet tokprutar/ (eller försöka blåsa en på bilen) ger skambud och tror de kan få bilen ultrabilligt eftersom de inte har pengar. Stöter man gång på gång på dessa människor blir nog väldigt många lite hatiska.
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Fattar inte varför en förfrågan på mail inte gillas av vissa annonsörer. Det är ju det enklaste sättet ta kontakt, gratis samt man kan skriva det mitt i natten om det så passar.

Har man "lånad mail" som det stå ri många annonser så tycker jag det saknas lite substans hos anonnsören, då en mailadress kan fås gratis ...
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
med lånad mail menar de nog att de inte ens har tillgång till dator utan har skickat sin annons från någon annan som inte vill eller kan svara på 1000frågor per mail, och då spelar gratis mailadress inte någon som helst roll.
Tror ni på fullaste allvar att ni slipper så kallade "oseriösa, idioter, prutare mfl" om ni skriver ut det i annonsen??? Oj, jag är oseriös, bäst jag inte ringer! Nä, dom flesta sådana människor bryr sig inte, om dom nu ens har uppmärksammat fraseringen i annonsen. Däremot en bra köpstark kund kan bli avskräck då denne inte riktigt vet om bilen i fråga är något för honom och vågar inte ringa. Kontentan är att ni kan möjligtvis förlora kunder och skapa dålig stämning, men ni lär inte skrämma bort någon som ni vill bli av med...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.