AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.344

"90% av alla direktimporterade bilar är skruvade"

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Länk

Man kan undra vad motiviet bakom en artikel som denna är?

Kanske inte helt konstigt att 90% av alla bilar är skruvade när de av en eller annan anledning utredas av Länskrim?

Visst bör folk upplysas med om hur det bör gå till när man köper bil, men detta liknar mer eller mindre skrämselpropaganda!
li
1.959
liste
535i -89
"Filip Arwidsons tips till mindre riskabla importval:
- BMW 5-serien
- Mercedes E-klassen"

Säkra val? Det är ju två av de absolut mest förekommande skruvobjekten genom alla tider! Det "mindre riskabla valet" borde väl vara en bil som av olika anledningar sällan skruvas, inte två av Europas vanligaste fiffelmodeller.
söören
jaaa man får vad man betalar för

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Inte nog med att de bilar som undersöks av länskrim knappast är representativa, jag ställer mig också tveksam till om länskrim verkligen undersöker mätarfusk på särskilt många av de bilar som de har att göra med. I de fall de undersöker mätarfusk torde det röra sig om fordon där det finns en stark misstanke om detta. Det kan knappast höra till rutinerna att kontrollera mätarställningen på alla de bilar som av olika skäl blir föremål för deras intresse.
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej

Det har jag vågat påstå förut och tänker påstå det igen: I Sverige har försäkringsbolag och märkeshandlare ingått en medveten – eller omedveten – hemlig allians med syftet att motverka bilimport. I denna uppgörelse ingår även diverse motorjournalister, typ mannen bakom denna artikel, som med rätt hög sannolikhet mot en viss ersättning, men också av ren övertygelse, eller både och, återkommer med den här typen av motpropaganda. Bl.a. har även tidningen Vi Bilägare ägnat sig åt den här typen av sjukjournalistik ett antal gånger i det förflutna. Nu är det aktuellt igen när bilförsäljningssiffrorna dalar. Visserligen baseras alla dessa skriverier på fakta men i det hela stora indirekt smutskastas även våra ärliga importerade bilar. Idag är det mer eller mindre en olaglig förseelse att äga en importerad bil och inte en ”guldkantad” svensksåld i detta land – även om den mycket väl kan vara skruvad lik förbannat.

Ha det gott

Ellinas
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Ellinas: När det rör sig om Expressen är det nog säkrast att applicera det gamla axiomet: "betrakta aldrig som illvilja det som enklare förklaras med ren inkompetens".
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Liste: Precis som det står i faktarutan bredvid så är det förhållandevis lätt att spåra mätarställning på BMW och Merca i tyskland. Under föutsättning att man gör det jobbet noggrant så är nog BMW och Merca hyffsat säkra val.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Jag tycker verkligen det har blivit sjuk hela röran med privatimport. Ok, kan förstå att försäkringsbolag och bilhandlare mm helst inte vill ha nåt att göra med oseriösa importhandlarbilar som rent ut sagt är skräp. Men ibland finns inget alternativ till import. Ta mej själv som exempel, ville för några år sedan prompt ha en Mazda MX-6, eftersom den inte sålts i nåt exemplar i sverige fanns bara en sak att göra, just att leta upp en tysk sådan. Hur kul är det då att bli bestraffad genom gnälliga försäkringsbolag som helst inte vill befatta sej med min bil pga import, eller "seiösa" bilhandlare som inte ville ta i den med polygrip när jag nåt år senare skulle byta bil, trots att min var i mycket fint skick...

Tragiskt att alla importbilar ska dras över en kam. Nästan nån sorts "bilrasism" faktiskt....
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Apropå bilrasism, i nummer 6.05 av Automobil (sid 56) kan man läsa att "det är vanligare med mätarfusk utomlands". Undras hur reaktionerna blivit om det stått: "det är vanligare med mätarfusk bland sameägda bilar", eller "det är vanligare med mätarfusk bland invandrares bilar", eller "det är vanligare med mätarfusk bland arbetares bilar".
Med all rätt hoppas jag att sådana skriverier skulle ha renderat krav på solida belägg.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Känner inte igen skribenten som skrivit artikeln, kan Ida fått order ovanifrån att skriva ihop en sensationsartikel? Eller är det bara så sorgligt att hon är så okunnig att det blivit så här fel? Jag menar, jag hade inte kunnat skriva en artikel om kärnfysik, och undviker därför också ämnet. Lösa citat, utan någon som helst fakta. Är detta journalistik?

li
1.959
liste
535i -89
J.Dredd - Visst är det hyggligt lätt att kolla upp historiken på BMW och Merca, men det gäller betydligt fler märken än dessa två. Dessutom anger han specifika modeller, vilket jag finner mycket märkligt. Är en 7-serie farligare än en 5-serie? Är en A-klass farligare än en E-klass? Inte nog med det - med tanke på hur få det är som verkligen kollar upp bilarna innan de köper så står jag fast vid att rådet bör avse bilar som sällan eller aldrig skruvas, inte bilar som är hyfsat lätta att kolla.

Ellinas - Mycket kan man beskylla media för, men att journalister skulle mutas av försäkringsbolag och märkeshandlare för att hämma privatimport är befängt. Självklart är det inte så. Det handlar mer om att även journalister går på myter och skrönor och naturligtvis också om att skapa rubriker.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.