|
|
|
|---|---|
|
Hör så många som har problem med automatlådan på diesel bilen sin med automatlåda. Jag vet att det är en del trådar om detta tidigare, men är det problem med alla lådorna? Har alla E39 och E53 dom här kassa plomberade GM lådorna eller finns det undantag? Jag har min chippad och kört 12.500 mil utan några problem överhuvudtaget. Den kan rycka till lite i bland om man gasar kraftigt precis när den växlar, men det kan väl hända den bästa (hoppas jag:-)) Tacksam för liknande fall! Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk | |
|
Inga svar? Skrämmande:-) Jag har iallafall ringt till BMW nu och dom säger så här. Dom flesta Diesel automatbilarna från BMW har GM låda. Lådan ska hålla lika länge som bilen om man tar det lugnt med den. Tex inte belasta den mycket. Tydligen så är husvagnar, släpvagnar och båtvagnar döden för den lådan. Helt tragiskt med en så stor, tung och dyr bil! Tydligen så är det inget annat jag som ägare kan göra än att köra lugnt och inte dra nåt med bilen. Lådorna går inte att reparera och man sa aldrig byta olja i dom.. Börjar bli seriöst nervös nu. Utbyteslådan som han pratade om kommer på ca 40.000 NOK. Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Lådorna är specade för max 390Nm på ingående axel och det är väl i underkant när 530d ger 410nm i original. Det går på elektroniks väg att styra belastningen på lådan på vissa växlar för att inte överbelasta den, förmodligen så är det gjort så från BMW. (ESS modifiera programmet på tex 540ia vid kompressormontage för att lådorna ska hålla) De flesta som får problem. är långmilade dieslar med lådor som inte servats oljebyte filter och då det stoppas i trimchip typ kcrbox och gasas friskt, en sliten låda med gammal skitig olja håller inte för detta när vridmomentet överskrids rejält. Det säger sig själv men tyvärr inte många som förstår, av alla de mejl jag fått av förtvivlade 530D ägare som kört sönder lådan när dom trimmat sina bilar. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso; Jag och X5an har rullat 12.900 mil nu och jag tycker den hugger lite i bland mellan 1 och 2a växeln faktiskt. Nu sa ju BMW till mig att man aldrig ska byta olja i dom lådorna, så jag kan ju egentligen inte göra annat än att köra väldigt försiktigt eller sälja skiten. Köra försiktigt med en BMW, låter ju egentligen lite trist... Nån som vet vilka fler bilar som har dessa lådor? Sneglar på E61 525 och 530 diesel automat och 735 diesel automat. Âr det samma låda i dom? Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
| Hosse: Byt olja i alla fall! Oljan i en automatlåda ska alltid bytas i vissa intervall, vad verkstäder än säger. | |
|
330 Diesel; OK! Kan man göra detta själv? Hur då och vilken olja ska in i den? Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Hasso: Byt olja och filter samt fimpa chippet så ska du få se på en ny bil. Uppdatera gärna prgvararn till AGS( växellådsstyrningen) också. Det är inge dirket fel på lådorna men kombination av chippning och överdimensionering av tillåtet vrid tär på lådorna.... Asken Jag behöver en Volvo lika mycket som en katt behöver en cykel... |
|
| Hosse: Självklart går det att göra själv, men varför jävlas och skita ner sig för nån tusenlapp i arbetskostnad och riskera att man fyller för lite eller att man gör nåt annat fel? | |
|
Asken; Då ska jag pröva på det! Tyvärr så har jag ingen aning om vilket chip som sitter i den bilen. Fick bara veta att han som köpte bilen fick beställa detta från förhandlaren i tyskland extra för runt 7.000 NOK.Det följde inte med nåt annat chip, och jag har inte sett nån BSR låda eller nåt så jag trodde det var seriell programering i den. Vem kan återställa sånt? Vart ser man ev en modifisering på en sån bil? Vart får jag programerat om AGSen då? 330 Diesel; Sant det, men när jag frågade på verkstaden sa dom att dom aldrig gjort det och att man inte ska göra det:-) Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
BMWverkstan borde kunna återställa org programvara i bilen och ny stryning till AGS. Jag och hasso skriker oss blodiga på siten emot chippning men det är först när problemen komemr som folk lyssnar:) Det verkar inte som din verkstad gör vissa typ av jobb så ofta de kanske kan byta motorolja iaf:) Kolal kanske nån verkstad i gbg, typ Wolkes eller BAyrische? HAr man Dis sser man vilken progvara sitter i bilen. Asken Jag behöver en Volvo lika mycket som en katt behöver en cykel... |
|
|
Hur är det med nya X5an från 04 och framåt? Har den samma pisslåda? Har hör rykten om att det är en FZ låda med 6 växlar. Kan det stämma? Några andra problem med den bilen? Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Trist det här med autlådorna. Hade en 530dAt -01 förut, den gick fantastiskt bra och efter att ha smakat på ett annat märke utan att bli imponerad är jag nu sugen på en 530d igen fast en av de sista e39 (som jag gillar bättre än e61). Jag tycker att det är kalas med aut på dessa bilar, men eftersom jag kör långt, ca. 4-5000 mil om året och en del med tungt släp är jag naturligtvis orolig för att få problem med lådan. Frågor: Är det samma typ av problem med autlådan på 2 litersdieslarna (320d)? Finns det nåt goodwill åtagande på dessa krånglande lådor om man får problem med en fullservad, ochippad bil? Det vore trist om detta ska hindra ett återinträde i bmwfamiljen... Som grädde på moset verkar ju 530d vara en riktig favorit bland sveriges oseriösaste importörer? Blir nog att ta in en själv igen, svensksålda snikutrustade varianter betingar ju oftast ett orimligt högt pris. |
|
|
Hmm.. Nu är jag givetvis inte säker på detta, men problemet med 3.0 DA är ju Nm. I en 320 tex så är det ju helt klart mycke mindre Nm så det borde ju gå bra. Eller? Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Snacka med Fredrik på Autotrim (BSR) i Göteborg så kan han hjälpa dig med att lägga i originalprogramvara i styrboxen så du blir av med trimmet. Tel: 0706-995641 MVH Daniel... |
|
|
Tusen tack! Prövar att sälja bilen just nu, men blir det inte försäljning tar jag en sväng till han:-) 10 som har ringt så långt då. Spännande. Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.