AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.034

Ang. Bmw M5 3.6 vs 3.8

Finns det nåt speciellt som man kan se som fördelar med den äldre 3.6l motorn jämnt emot nyare 3.8l? 3.8l kom ju sent 1992, finns det några barnsjukdommar med de första eller är det egentligen bara en lätt uppborrad 3.6l? Känner man skillnad mellan motorerna, 315 mot 340HK? Var det något annat i bilen vad det gäller mekaniska saker, bromsar osv som blev uppdarerat i och med den värre motorn? Vad innebär Nürnbergpaketet?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Nürnbergpaketet var väl något som västmakterna levererade under rättegångarna efter kriget till alla gamla krigsförbrytare från Tyskland?

Sök på ordet "nürburgring" mha sökfunktionen här på forumet så lär du hitta en del matnyttig info om det paketet som fanns till 3.8.
Låter som du är spekulant på den här? Länk

Läs den här tråden först isf: Länk

Flåklypa
Den bilen var en av de jag tittat åt, men den är rätt avskriven om man säger så... Åter till ämnet, någon som kan berätta mer om skillnaden mellan 3.6 och 3.8?
Sen ska jag rätta till mitt fatala misstag, det rör sig om Nürburgring paketet och inget annat... Vet mkt väl vad den racebanan heter, men sov tydligen eller något sånt när jag skrev det.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
M5 3,6 specifikationer: Länk
M5 3,8 specifikationer: Länk
Se skillnaderna mellan motorerna: Länk
Kontrollpunkter innan köp: Länk

//Schnitzer
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Skillnad känner man mellan dem direkt, åtminstone om man är så "skadad" som undertecknad är. Ca 2,5 sekunds skillnad från 0-200 kmh, 3.8:an är klart vassare i högre hastigheter. Även den något sällsynta touringen (891 ex) är lite snabbare än 3.6:an.

Får inflika att den första 3.8:an färdigställdes redan juli -91 och det finns massor av 3.8:or tillverkade -91, men som årsmodell -92. Det är en felaktig uppgift som cirkulerar att de skulle kommit ut sent -92. Inte heller touringmodellen kom sent, utan de första var klara mars -92 om jag inte minns helt fel nu.

Chassit är klart uppgraderat, med standardmonterat EDC-system som är kanonbra. Med Nürburgringpaketet kan man ställa de elektroniska dämparna i olika program själv genom knapptryckning (S/P). Bilar utan paketet har en adaptiv styrning av EDCn (Adaptives M Fahrwerk).
Den standardmonterade delläderklädseln som var i 3,6 byttes ut mot en modernare kombinationsvariant i syntetisk mocka (s.k alcantara eller "Amaretta" som BMW kallar den) och slätvävt tyg i Motorsport-design. Vanligen felaktigt kallad för mockaklädsel men det handlar inte om äkta mocka utan en syntetisk variant. Sedan uppgraderades tekniska bitar runt maskinen som katalysatorer, avgassystem, luftburk, insug mm. Tror jag skrivit kort om det på hemsidan.

Värdelöst vetande kan också vara att effektskillnaden snarare är 315 mot 347 eftersom 3.8:ans 340 PS är angivna enligt normen ECE och inte DIN som 3.6:an är (340ECE = 347DIN).

-M5 E34 Limousine register Länk
3.6an är ynka litet mer hållbar, detta är dock så oväsentligt skiljande så det gör detsamma.

Sedan att jag personligen tycker att en tidig M5 3.6 med M-system 1 och smala njurar är minst lika tuff som 95orna är en helt annan sak ;)

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
Tackar för alla bra svar och all info! Riktigt bra hemsida den M5 E34 register!
Jahangeer
you can also safely get 7900 rpm out of the 3.6 engine if you tune it, it is more risky to do this with the 3.8l.

J
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Skillnaderna mellan 3,6l o 3,8l när det gäller trimmsynpunkt är väl att man kan ex: chippa en 3,6:a utan smärre problem. Men en 3,8:a ska man INTE chippa. Det kan flytta varvstoppet yttligare högre upp. Det är redan på en optimal nivå. Risk för motorskador är stora. Den får för lite soppa på dom höga varven, vilket inte är bra.

Sen är skillnaderna stora i motorkaraktär, det märks att man måste varva 3,6:an lite mer än 3,8:an o i höga farter är 3,8:an något snabbare.

Hållbarheten på motorena (både 3,6 o 3,8) är mycket god om man bara byter olja, ställer ventilerna regelbundet samt inte varvar mer än 3000rpm innan motoroljan nått 80 grader.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.