|
|
|
|---|---|
|
Här kommer en fråga till som jag inte hittat svar på genom sökning. Instrumenthuset på samma E32 735 årsm 91 har drabbats av det beryktade flipperspels symtomet (mätarna fladdrar och far). Jag har sökt efter beskrivning på att byta kondensatorer eller om det är batterier på denna modell (se bilder nedan). Men jag har inte hittat någon beskrivning på instrumenthus med blå botten. Vet i och för sig inte om det är dåliga kondensatorer eller batterier, eller något annat som gör att mätarna är heltokiga. Bilder: Länk och Länk. Någon som kan hjälpa? /Z-motor | |
|
Kolla denna länken Länk Nisse |
|
|
Lysande Nisse! Precis vad jag behövde! /Z-motor |
|
|
Läs även: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ja, det verkar som att kondensatorerna behöver bytas/lödas om. Om jag har förstått allt rätt så är det 4st på E32 årsm 1991: 1000mF 16V (1st) 220mF 16V (1st) 22mF 40V (2st) Ovanstående värden kommer från Länk. Förstår dock inte att det är 40V på de två mindre? Jag ska åka till en tv-reparatör på måndag och höra om om dessa kondensatorer finns på hyllan, annars blir det kanske att beställa från Elfa, eller finns det bättre alternativ? Vad säger expertpanelen om att borra bort "plastplupparna" som håller kretskortet, eller är lödkolv och smälta bort dem ett bättre sätt? Många frågor som vanligt, men frågar man inte får man heller inget veta... /Z-motor |
|
|
Ett 5 mm borr fungerar utmärkt, som jag skrev i tråden som ErikW länkar till. Sen är det bara att använda små skruv vid monteringen av kortet. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Tack, då provar jag borrversionen. /Z-motor |
|
|
Det gick alldeles utmärkt, tack för tipset. Bytte kondensatorerna (det var 5st, inte 4st), de fanns att köpa på lokala tv-serviceverkstan i stan. Nu fungerar instrumenthuset som det ska igen! Lödde även om "senapsrelät" så nu kommer inget felmeddelande från vänster baklyse. /Z-motor |
|
|
Vad var det för någon kondensator den 5:e? mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.