|
|
|
|---|---|
|
idag byte jag tändstift i min 530 , v8 , 95. 5 st tändstift satt helt lösa, 3 st tändstift satt nästan hellt lösa,sista servicen gjordes hos BMW i malmö,värnhem. jag ville gärna köra till BMW verkstad och hämta deras (proffs) bilmekaniker och visa dem hur deras arbete är så dålig. vem ska man lita på om man inte litar på BMW verkstad. när jag tog ut dem tändstiften så var dem dränkta i olja , alla 8. alltså båda två stiften och den långa plast grejen som sitter ovan på tändstiften. monterade nya stift och jag rensade dem där hålen i ca en timme, efter montering startade jag motorn och ifrån avgassystemet kom det mycket vit rök svårt att beskriva ovanligt mycke vit rök ,efter 2 minuter började röken försvinna och efter en liten runda på ca 10 kilometer så var det ingen rök alls motorn går som en klocka, motorn gick som en klocka även när jag startade, har inte haft problem med den innan. nu till min fråga: var kom all det olja ifrån? var kom det där vita röken ifrån? har jag haft nåt fel i motorn? motorn går som en klocka ju. jag har stora färddator. MVH-V8 | |
|
Aj då, hade du haft lilla färddatorn hade jag vetat :p Nädå, jag vet inte faktiskt. Har det hänt nån mer gång, med röken menar jag. Blå eller vit ?? Hade tändstiften suttit helt löst så lär du ha hört det, skulle pyst och låtit väldigt mycket plus att den skulle gått väldigt dåligt... Går den som den ska nu utan rök så är det väl lugnt ;) |
|
|
cyperx detta är allvar och jag överdriver inte . jag kan inte beskriva hur förrbannad jag blev när jag skruvade stiften för hand. jag ska till tyskland imorgon, hella familjen + 3 barn. tänk dig motorras på autoban. MVH-V8 |
|
|
röken kommer troligen från eventuell olja som rann ner i cylindrarna, blandat med kondens pga felaktig förbränning. oljan i sig kommer från ventilkåpspackningarna. inget farligt/brådskande se bara till så att du har erfodrelig mängd olja i motorn evt en reservdunk i bagaget ;) motorras kommer ej att inträffa av detta. och sista ordet: den ende du kan lita på är dig själv kom ihåg det ;) ___ Mvh Patrik N. |
|
|
Jo, jag förstår allt det. Jag tycker ändå att du borde ha hört nånting om fem stift satt så löst så att det var möjligt för nånting att ta sej ut. Kompression är ganska ljudligt om det letar sej ut fel vägar....Tvivlar inte på att dom var lösa men de kanske inte var lösa nog för att störa funktionen ?? Och som sagt, går den som den ska utan några konstigheter så borde det vara lugnt. Kör en tur och kolla om det kommer nån ny gegga eller vätska. |
|
|
patrik nilsson det var bra förklaring,tack. du menar att nu behöver jag byta ventilkåpspackningar? MVH-V8 |
|
|
jo ventilkåpspackningarna behövs bytas, vanligt fel på vinkelåttorna ___ Mvh Patrik N. |
|
Ulke |
Går den jämnt o fint på tomgång? eller rycker den efter en stund när den är varm? i så fall bör du kika på insugsmembranet, eller helre byta ut det, för det kan orsaka att det kommer olja/rök ur avgaserna... mvh Ulke |
|
Samma sak hände mig när jag bytte stift, en massa vit rök från avgasrören när jag startade motorn. Ska man byta ventilkåpspackningen nu eller? Min Bil - Länk |
|
|
har du riktigt otur som jag när det gäller ventilkåpspackníng så startar inte bilen! från att gå till att inte starta och den gick konstigt nog inte dåligt när jag körde sist, därefter tände den inte alls så man tycker ju att bilen borde hacka lite eftersom det blir lite överslag i tändstiften när oljan samlas där.. byt innan du åker! en gång BMW, ALLTID BMW!! |
|
|
nu har jag byt ventilkåpspackningar och bilen går utan nån problem. men den hackade och sånt (oliga stift) inte nu längre. MVH-V8 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.