AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.089

DSCIII - påverkan på värdet

andha45
Tja,
det kommer ju ständigt rapporter om hur viktigt det är att ha ESP (alltså DSC) på bilen... det sänker olycksrisken med 30-50% etc. Vad har ni för erfarenheter av hur viktigt det är på en BMW vid försäljning? Alla BMW från 2002 har det (med några undantag) men bara en liten del från 2000 så införandet av DSC gick snabbt... en kollega som köpte en 530-01 kunde inte tänka sig en utan ESP, andra verkar inte bry sig (de kanske tycker att de kör så bra =).
PH
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Svårt att säga. Jag har det och tycker det är en klar fördel på vintern. Utan tvekan kan DSC mer ASC+T. På sommaren är jag mer tveksam. På torr asfalt avaktiverar jag ofta DSC, i alla fall när jag vill stå på.
Jag vill nog gärna ha det, men jag tror inte jag skulle rata en i övrigt fin bil om den saknade just DSC.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag skulle aldrig köpa en bil jag skulle använda året runt utan DSC eller liknande system.
Men däremot tror jag inte många känner till skillnaden mellan ASC+T och DCS, och jag tror inte att värdet påverkas speciellt mycket.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
acey: jag e nog en av dom då ;) vad e egentligen skillnaden mellan DSC och ASC+T?

DSC= antisladd
ASC+T = antispinn + tractioncontrol.

DSC är klart mer sofistikerat med gyrosensorer som känner av sladd och som kan bromsa ett hjul individuellt för att reda upp sladden.

Flåklypa
No
5.161
Nockenwelle
På vintern kan det vara rätt fascinerande att känna hur DSC bromsar hjulen individuellt för att motverka en sladd. Om bilen exempelvis börjar vrida sig medurs bromsas höger framhjul för att få en kraft som motverkar sladden. Systemet reagerar dessutom snabbt. OM jag sitter med full koncentration kan jag matcha systemets snabbhet, och även överträffa det, men det beror nog på att man kan läsa vägen, bilens läge, m m och faktiskt ligga lite på förhand. Om jag inte är fullt koncentrerad är DSC helt klart snabbare.
Med fullt koncentrerad menar jag den typen av koncentration som man har vid exempelvis bankörning, något som är mycket ovanligt i trafiken.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
min kärra har DSC. Det ska jag va glad att den har då den "bara" är en 00a?

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Spajjjs: Du kan vara glad :o)

Nockenwelle: På vintern? Tycker det händer irriterande ofta även sommartid, långt, långt innan greppet börjar släppa.
No
5.161
Nockenwelle
Ja, systemet är inte lämpat för hård körning på asfalt. Vid bankörning på torr asfalt fungerar det inte bra alls. Det griper in alldeles för tidigt, stryper motorn och allmänt saboterar körningen. Jag har inte klockat att köra med eller utan, men har inget tvivel på att varvtiderna blir klart sämre med DSC aktiverat. Däremot är det en helt annan sak i regn, där fungerar det ganska bra på bana.
DSC verkar kalibrerat och avstämt för lite halare underlag. På torr asfalt är det inte bra ens vid inspirerad körning på allmän väg, även om det givetvis är bra ur säkerhetssynpunkt.
Även på vintern kan det ibland hämma accelerationen jämfört med vad som är möjligt att uppnå utan systemet.
Totalt sett tycker jag ändå att systemet är utmärkt. Trots allt är majoriteten av alla mil man avverkar inte av karaktären "maximum attack", och då höjer ändå DSC säkerheten i oväntade eller panikartade situationer, speciellt på lite halare underlag. De gånger man vill stå på lite extra kan ju systemet kopplas ur med en enkel knapptryckning.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Nockenwelle: Är helt enig.
andha45
DSC-systemet måste ju vara anpassat inte bara för alla tänkbara väglag, utan också för alla däcktyper. På en ny 523i kan det sitta allt från 205-60-16 Gislaved NordFrost Q-märkta (160 km/h) eller kanske ännu värre SoftFrost Q-märkta, dubbfria, till original mix med 285-35-18 bak, Y-märkta, 300 km/h. Det är rätt stor spännvidd i däckens uppträdande...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
andha45: Helt omöjligt för DSC systemet att vara anpassat för alla slags däck, det är det med all säkerhet inte, referensdäcket är snarare 205-60-16 än 285-35-18. Dessutom sitter mig veterligen samma DSC i alla bilar (m-bilarna undantaget) vilket gör att man förmodligen har mindre problem med DCS ingrepp i en 316 än en 330.
No
5.161
Nockenwelle
Systemet kan i vilket fall knappast vara optimalt för alla däck och underlag, men det kanske är anpassat så att säkerheten skall vara hög för alla däck och underlag. Det senare medför näst intill oundvikligen att det inte är optimalt för vissa kombinationer av underlag, däck och körsätt. Tydligen verkar styvare chassin, breda och låga sommardäck, torr asfalt samt låga varvtider på bana inte vara en kombination som DSC är optimerat för.
andha45
Det var ungefär så jag menade. Kan tänka mig att det är anpassaat för 225-55-16 och 225-50-17 dvs std-dim på 523 525 530 520d 525d 530d 535d 540 545 550 och att systemet är lite fegt med större hjul. Helt klart är det stor skillnad i uppträdande beroende på vilka däck man har.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.