AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.651

Pris på service (stockholm)

Hej!

Nu är det dags att serva bilen, M3-95 11000mil, med inspektion 1.
Jag har ringt runt och kollat med alla de aukt. verkstäderna i stockholm och alla tar 9300kr för en sådan. Detta är ju lite väl om man jämför med andra verkstäder i sverige.
I uppsasla kostar samma på BMW där 6400kr vilket är ett givet val med så få mil dit.

Nu har jag läst mycket väl om Bil och Motorteknik i Huddinge men de har sem.stängt till 8 aug.

Är det något som har gjort Inspektion1 där och vill berätta vad det kostade samt hur de var?

JWR i Tyresö tar 5600kr för denna men på specen står det inget om ventiljustering, och denna ska väl ingå i inspetion 1 på M3?

Andra tips på seriösa BMW verkstäder mottages tacksamt!

Mvh Peter
cane
JWR har bra priser, och jag är ganska säker på att ventil koll endast görs på insp 2, och ev justering är en extra utgift på timme. Dock ska noteras att jag betalade runt 5600 för en insp 2 inkl ventilkoll (M3 3.2) på JWR förra året, så deras priser kanske har gått upp.
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
På 3.0:an görs ventilspelskontroll även på Inspektion 1.
Bl
86
BlastBoy
M3 Coupé -95
kan bekräfta det crisse säger. I servicepunktspapperet står de "Check att adjust value clearance" ska ingå i både insp. I och II.

// Mattias
JWR verkar höjt priset ganska mycket sen du gjorde då de nu tar 7700:- för en insp.2. Länk

Okej det är alltså bara ventilspelskontroll, trodde att justeringen ingick men då tillkommer den eventuellt alltså.

Mvh Peter
Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Bil och Motorteknik i Huddinge brukar ligga på lite lägre priser än BMW men de gör samtidigt mer än "bara" Inspection... Du får en större genomgång än på BMW...

Så verkade det iaf när jag pratade med dem.
Jag skulle behöva göra en Inspektion 1 på min MRoadster...
några tips vart man kan göra det? har iof kontaktat JWR men hittade inga Z3 i deras pris listor?

Skall kolla Motorteknik någon länk dit?

//Rop
Har ringt Motorteknik idag och fick priset 4600kr för inspektion 1 inkl ventiljustering vilket är väldigt prisvärt tycker jag!
Synd är att det är lång väntetid, första lediga dagen är 12sep.

De verkar inte ha någon hemsida, kolla eniro för nummer

/Peter
märkligt och för mig kommer det att kosta 5500 ??? Z3M
Peedster: vilken modell har du?
ok sorry såg din modell på första inlägget :( M3-95... ok ok

//Rop the zleepy one..
Hej igen!

Då har jag hämtat bilen efter service och jag är mycket nöjd med Bil och Motorteknik i huddinge!

Inspektion 1 skulle gå på 4600:- inkl ventiljustering, dock tillägg för schims och ventilkåpspackning a' 500kr.

Nu bytte de även kupéfilter a' 550 + torkarblad a' 300 + ventilkåpspackningen då a' 500kr och även bromsvätska a' 800kr fast den bjöd han på!

Så det hela landade på 6100kr och det var fin service!

Kan rekommendera de för stundande servicar!

Fick dessutom beröm för en mycket fin M3 Limo! :)

Mvh Peter
Gjorde även min service hos Per Huddinge (Motor teknik :)
Väl utförd Service måste jag säga, men min service var något dyrare gick på tot 6900 kr.
för Inspektion 1 ventil justering packnings byte m.m. (Z3 M 98) 11000 mil.
Fick oxo beröm för min bil, var i mycket bra skick ;) hmm låter som en försäljnings knep ;) men det kändes bra att veta ,inga kommande dyra reparationer... Har även en 328i som bara har en massa problem med. så att man börjar vänta sig att saker skall hända med Z3:an, men MZ3 är byggd av andra kvaliteter....

Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Hej på Er,

Jag ville bara säga att Auktoriserad BMW Service i Linköping ska ha 8700:- för en inspektion 2. Vet ej vad de tar för en insp. 1 men gissningsvis så ligger den på ca. 5000:-.

Detta slås dock lätt av GA´s motor (Erkänd BMW, Porsche, Ferrari mek) i Linköping, de tog för inte allt för länge sedan 4500:- för en enspektion 2. I denna ingick byte av alla vätskor men inte mycket mer dock.

Med risk för att låta som en gnällspik så tycker jag att Ni har betalat väldigt mycket för insp 1. Som trots allt inte innehåller speciellt många punkter av värde. Den bör enligt mig inte kosta mycket mer än 3000:-. Inkl. allt.

Rätta mig om jag har fel men det enda vettiga som insp. 1 innehåller är väl motoroljebyte/filter, ventilkontroll, och ev. bromsvätskebyte. Detta blir väl ca. 2000 :- i materialkostn. och sen kanske 1,5 timmars arbete max. alltså ca. 3000:-

Som sagt rätta mig om jag har fel, beskriv gärna vad de gjorde som genererade priser kring 5 -6 tusen.

mvh/Flisan
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Flisan:
Den största anledningen till att priserna ligger högre i Sthlm är hyrespriserna och löner ligger högre än i t.ex. Linköping. Sen att det att det tar 1.5 timmar att göra en inspektion men företaget tar oftast betalt efter s k anslagen tid, dvs vad det ska ta i genomsnitt inte vad det tog för just den bilen.

M V H
Stephan

Dagbok:Länk
ErikJ
Insp I har anslagen tid 4,5 timmar vilket det tar om den ska utföras korrekt.
kont justering av ventiler, dm/m av bromsbelägg samt rengöring av bromssadlar fram och bak, justering handbroms. mm mm de punkter som skall utföras finns i serviceboken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.