|
|
|
|---|---|
|
Har en E32 735 årsm 91 som ursprunglingen rullat i Belgien, då utan halvljusautomatik, vilket vore fint att ha. Så här är det just nu: Läge 0 - all belysning avstängd. Läge parkering - parkeringslyse på. Läge halvljus - parkeringslyse på med tändningen avslagen och halv/hellyse med tändningen på. Vill att då tändningen är avslagen, så skall det inte vara något parkeringslyse, och med tändningen på så ska halvljuset tändas. Har provat att byta strömbrytaren som sitter till vänster om kombiinstrumentet, till en 3st andra strömbrytare som är märkta "Schweden mit NSW", men tyvärr ingen skillnad. Någon som vet hur jag kan ordna halvljusaut utan att parkeringslyset är tänt efter att tändningen är avslagen? Hur är det på svensksålda E32?? /Z-motor | |
|
Länk ///Micke Touringklubben: Länk |
|
|
Länk Prova här. lättmonterade med väldigt tydliga anvisningar. /Mats |
|
|
Tackar för svaren! Men hur är det med svensksålda E32? Har inte de halvljusautomatik? Känns inget vidare att börja klippa och dra om kablar på en välhållen och oskruvad E32. Finns det ingen annan original lösning? Jag har ju provat andra strömbrytare (NSW) och då funkar halvljusautomatiken men p-lyset lyser hela tiden i stället... /Z-motor |
|
|
Du behöver inte klippa en enda kabel med mixon's. de har "tjuvar och klämmor" samt ett avsäkrat relä som inte tänder halvljuset förrän spänningen överstiver 13,2volt. Det står precis vilken kabel du går in på med färg och allt. Du kan inte koppla fel, såvida du har normalt färgseende. Max 45min arbete om du tar det lugnt. /Mats |
|
|
Tack anlima, men jag är fortfarande ut efter om det ändå inte finns en annan lösning på att få halvljusautomatik. Vill helst inte montera något annat än original delar i en sådan välhållen och oskruvad E32:a. /Z-motor |
|
|
Det kan vara så att din bil har en specialkoppling någonstans för att passa Belgien. Då kanske inte de svenska strömbrytarna ger avsedd funktion. Jag har sett ett mektips någonstans som ger halvljusautomatik och då modifierade man bara ljusströmställaren. Tyvärr hittar jag inte den länken nu. Skulle vara kul att testa en "svensk" brytare i min bil och se om man får halvljusautomatik... (min bil kom från Tyskalnd -96) /Mats J |
|
|
Tack för ditt svar, ja, jag anar att det kan vara så illa. Jag har ju provat med tre stycken svenska strömbrytare, och då fungerar halvljusautomatiken som den ska, men tyvärr så lyser p-lyset konstant efter att jag slagit av tändningen. Om det är någon annan som har tips om vad det kan vara så är jag tacksam. /Z-motor |
|
|
Ingen som vet hur ljusomställaren/LKM på svensksålda E32 skiljer sig från E32 import? /Z-motor |
|
|
Jag håller med om att man vill ha det som original! Kollar man i ETM för E34 så ser man vad skiljer i ljusomkopplare och kablage: Länk E32 är ganska lik, men jag vet att det är andra artikelnummer för ljusomkopplarna. Det finns även en diod som skall installeras, jag är själv intresserad av att var den sitter rent fysiskt. Det är möjligt det är nr 1 som måste skaffas (finns även på E34): Länk LKM är samma. Får du fram mer info får du återkomma, min E32 är importerad. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack för idéuppslagen Erik, jag kollar vidare och återkommer när jag får fram mer info. /Z-motor |
|
|
Hmm, vet du var dagljusrelät (nr 1 på länken) sitter/ska sitta? /Z-motor |
|
|
Det kan vara så att det är till den amerikanska Daytime Runing Light-kopplingen (=DRL) Dioderna ska sitta någonstans under instrumentpanelen, om jag förstått det rätt. Lite mer info finns kanske att hitta i E32 ETM: Länk , men den är för nordamerikanska marknaden och saknar svensk/norsk koppling. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack, har kollat din länk men inget hittat ännu. Har dock ändå funderingar på att själva halvljusautomatiken styrs helt och hållet av ljusomställaren till vänster om ratten och inget annat. Varför skulle BMW göra det krångligare än vad som krävs inför tillverkkningen av olika landsversioner menar jag. På E34:an hade jag fungerande halvljusauto ända tills jag bytte omställare till en annan från skroten p.g.a trasig lampa i omställaren, då blev det likadant som på E32:an, dvs. att när man lämnar bilen så måste man knäppa ned till läge 0 för att stänga av p-lyset efter att tändningen är avslagen. Tyvärr så har jag inte den gamla "svenska" E34 ljusomställaren kvar. Men vill minnas att det också stod "Schweden mit NSW" på den också... precis som på de andra som jag testat på E32:an. Aningens förvillande, men kommer nog trots allt att beställa en ny ljusomställare på BMW och prova. /Z-motor |
|
|
Eftersom du inte har diodkopplingen i E32:an, kommer det inte att hjälpa. Lusläs el-schemat till E34, så förstår du nog. Dags att uppdatera din profil, kanske? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.