|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har fått ett problem på min 318 E46. Ibland börjar ratten vibrera kraftigt och när man stannar så är vänster frambroms het utav bara den. Har tagit loss oket och smörjt lite, men det hjälpte inte. Beläggen är nya. Kan oket vara helkasst på en såpass "ny" bil? Några andra teorier? Mvh Tomas | |
|
Skivan har slagit sig.. vibrerar det vid broms tillf? eller även utan inbromsning? Bustning ifall vibrationen uppstår utan inbromsning Skivan slagen ifal det uppstår enbart vid inbromsning? tar den emot broms oket ifall du snurrar på hjulet? //R |
|
|
Det vibrerar även utan inbromsning. Alltså detta problem kommer och går. Idag har jag kört 10 mil med bilen varav 8 har varit vibrationsfira. Så det kommer och och går... Kan det verkligen vara en bussning när allt verkar vara relaterat till vänster frambroms? Syftar på upphettningen av den. |
|
|
Brain storming :) Allt1 Mina erfarenheter av vibrationer framför allt i låga hastigeheter uppstår. om man vrider på ratten fram och tilllbaks lite lätt i lägre hastigheter dvs 10-40 km/h vibrerar det då? Framvagns bustningar slitna. kan även vara mer avancerade problem med hjul fästen... eller att hjulen är sned monterade på bilen. Allt2 Om bromsarna blir överhettade låter det som att bromsarna tar mot skivan helatiden vilket har lätt till att dem har slagit sig => vilket leder ytterligare till att dem pressas mot bromsarna och därav värme utveckling, men då borde du få lite oljud från bromsarna efter att ha tvättat bilen och skivorna har oxiderats pch är avkylda, låter som en syrsa eller ett tickande ljud ;) Allt3 Obalanserade däck m.m. Är fälgarna väldigt skitiga så kan det i sin tur orsaka obalans i hjulen men då snakkar vi mycket skit och ojämnt fördelat. Jag hade en splattad död fågel en gång i höger fram på inner sidan av fälgbanan, fick skrapas loss. Styr bilen åt något håll? out of ajdeas! |
|
|
Skulle gissa på ett trasig ok på vänster fram. Carl |
|
| Tack för tipsen killar. Jag anar också att det är oket som är kasst, men är enda utvägen att byta hela oket? | |
|
Hej! Sök på "330 bromsar konstigt" så finns det ett litet trick där som någon tipsar om. Jag har dock ingen aning om det funkar. Sorry att jag inte kan länka tråden, vet inte hur man gör... Kan någon tipsa mig? Carl |
|
|
Hej Äntligen är problemet löst! :) Det funkar fint hittills iaf! Lossade hela oket och demonterade det så gott det gick. Motionerade kolven upprepade gånger samt filade lite på kolvens innerkant där det börjat komma lite rost. Nu funkar bromsarna prima efter att ha spökat i 10 dagar för mig. Ett nytt ok hade kostat mig 1150 kr. Får tacka mig själv för dom sparade pengarna :) Mvh Tomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.