AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.284

AC problem

Jag vet att ämnet varit uppe innan, men jag tar ändå upp det igen. Om jag trycker på knappen för AC i min bil så hörs det i fläkten att det blir ett annat ljud och motorn börjar liksom gå lite tyngre när pumpen tar ut kraft så att säga och detta tyder väl på att den funkar misstänker jag, men ac'n kyler inte märkbart. Ringde till en som jobbar med ac och frågade om han kunde fylla den och då ville han först provtrycka och läcksöka vilket i sin tur innebär ett hål på bankkontot. Min fråga är om det finns möjlighet att själv provtrycka typ med tryckluft eller så? Och om ac'n går så som jag beskriver, varför kan man då inte bara fylla den. Jag har gått igenom alla rör noga och kan inte se något som skulle tyda på en läcka. Tacksam för snabba svar

MVH

//Andy
RA
31
RAN
325iA Coupe-93
Att hitta lecka i AC systemet är inte det lettaste ofta är det små leckager som är svåra att upptäcka. Desutom läcker nestan alla bilars AC litegrann under vintern när den inte används. Som i ditt fall då det är så att AC går igång så har inte alt läckt ut för då sku den inte ha starta alls. Sitter nemligen en tryckvakt som inte tillåter att starta AC om trycket är för lågt. Om jag var du skulle jag kolla om den har varit fylld förut, hur lenge sedan, kolla om det noen luftfilter som er tätta då det oxå bidrar till sämre effekt. En annan grej att kolla är AC fläkten som sitter framför kylaren att den startar efter ett tag. Annars är det ingen problem att fylla på lite gas, om det är R134A du har.

"Glad er den som inte vet bedre."
Okej. Tack för ett bra och utförligt svar. Jo, fläkten funkar kanon, men var sitter detta filter då? Våra bilar är ju lika gamla så det borde väl vara samma gas eller? Var kan jag fylla på denna gas då? Överallt man ringer så ska dom ha 1200-2000 kr för allt och det tycker jag är lite väl mycket för lite gas.

MVH

//Andy
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Så här gör du för att byta filter: --> Länk

Min vinter bil: Länk
/Daniel
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
Andre: man får inte bara fylla på köldmedie hur som helst det var därför ac reparatören ville läcksöka , vanligtvis fyller man upp bilen med spårgas samt köldmedie som man kör med i en vecka sen gör dom en kontrol med uv-lampan för att kunna uptäcka eventuela läckor en sån här läcksökning kostar mellan 1000-1500kr.

///Johan Länk
Okej. Tack, kanonbra

MVH

//Andy
RA
31
RAN
325iA Coupe-93
Jo det kostar att fylla ac, om man inte kjenner någon som holder på med kyla då. Om det är R134A brukar det stå en grön lapp under huven nånstans. Om inte kan det vara R-22 och det er forbjudet att använda idag. Då måste du konvertera till R134 och det kostar skjortan och lite till sku jag tro om du gjör på en firma. Annars går det att fylla R134 rakt av men då har man inga garantier på hur lenge det fungerar, det kan fungera 1år eller 5år. Jag brukar rekomendera att fylla R134 och kjöra på det då priset för att byta kompressor, torkfilter + div slangar och packninger nestan kostar mer enn det smakar.

"Glad er den som inte vet bedre."
Hej igen. Min gas heter R143 ja, har kollat det idag. Lade också märke till en sak idag, när jag har haft AC:n på full spinn och sen stänger av bilen och går fram och lyssnar på rören till AC:n så pyser det, vilket jag tror är min läcka så jag tänkte köpa läckspray imorgon och kolla rören själv först. Min fråga nu är, kan man själv täta rören typ svetsa dom? Tacksam för snabba svar

MVH

//Andy
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
Tror inte det är läckan du hör är nog köldmediet som tryckutjämnar när kompresorn stannar en läcka som är hörbar läcker ut på nån dag.

Finns kemisk metal som man kan täta rören med är väldigt svårt att få riktigt bra och då måste du ändå tömma systemet på köldmedie och sen göra hela proceduren hos bil ac firman ändå,.

///Johan Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.