AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
16.197

Biltemas bromsar.

Sida 3 av 4
parolof
OEM=Original Equipment Manufacturer
E3
1.828
E36
USA bilar
Man får inte glömma en viktig sak.. om vi har BMW original, högst upp på prisstegen, och Biltema längst ner.. så finns väldigt mycket att välja på mellan dessa två! Alltså, för min del gäller BMW endast om det är delar som bara finns där, eller som de efter prisjämförelser har rätt pris på (jo.. det händer!)
Däremot har jag aldrig de senaste 10 åren använt något från BT, och kommer inte att göra det heller! Detta efter alltför många delar med så totalt kass kvalitet att förtroendet är mindre än 0!

Enligt vissa tankesätt här.. så skulle alltså biltema ha en egen bromsskive fabrik, en bromsbeläggsfabrik, kanske även framvagnsdelsfabrik?
Hmm.. inga problem att stämpla sin egen logga på köpta produkter..
parolof
har handlat hos BT sedan 1978, det som jag kan klaga på under den tiden är kanske några hylsor och spärrskaft som jag dragit sönder (säkert mitt eget fel), och nej jag jobbar inte på BT
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Handen på hjärtat. Hur mycket har erfarenhet har ni Biltemabelackare SJÄLVA och hur mycket har ni HÖRT om Biltemas kvalitet?

Jag kan säga såhär. Att jag har köpt Biltemas torkarblad och de är faktiskt inget vidare bra. Efter några månader brukar de inte ta bort vattnet på vindrutan så bra längre.

Oljan brukar jag köpa där och den funkar bra vad jag vet.
Oljefilter, bensinfilter och luftfilter har jag handlat där och det verkar oxå fungera bra.

Resten av ALLA andra delar och grejer som finns där har jag SJÄLV aldrig provat. Kan således inte uttala mig. Andras erfarenheter kan jag ju inte sprida eller hur? För det är ju ANDRAS erfarenheter och får stå för dem.

Om min kompis kompis Bengt Johansson har dåliga erfarenheter av fjädrar till sin Renault 19 så är det ju inget JAG sprider ut och berättar för folk att Bengt Johansson minsann hade problem med biltemas grejor.

Det är på detta vis falska rykten och skrönor uppstår.

Vi flyger till månen och klyver atomer. Men allt detta skvaller och skitsnack har vi inte lyckats bemästra.

Castrols oljor t ex. ALLA tror att Castrol är Guds gåva till alla motorer. Det är bra marknadsföring det. Det är det enda det är.
Castrol är säkert inte dåligt. Men det kanske inte Biltemas oljor är heller? Tänk på saken. Hur många har en skuren motor hemma och som direkt kan skylla motorraset enbart på Biltemas olja? Knappast någon va?

mvh
no
82
norpan_norpan
528ia -98 Sedan
Stavros:
Jag kan NÄSTAN skylla på biltemas olja. Hade en Saab 900T -89 en gång i tiden. Den gick finfint. En dag skulle jag åka till sthlm så jag böt olja i motorn med tillhörande filter. Allt inhandlades på just biltema. Jag kom till avfarten vid knivsta och där skar motorn.

Kände mig manad att skriva in det då det var just det scenariot du frågade efter.

Det var säkert nåt annat fel på bilen men just efter det så snålar jag inte längre, och absolut inte på en så pass ny bil som jag har nu.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Ja handen på hjärtat, så har jag stor erfarenhet, har ju skruvat bil i 20 år. Det är därför jag skriver att man utan problem kan köpa Biltemas bromsskivor, lika bra eller bättre än det orginal skräp som i dag monteras på dom flesta bilar.

Men jag rekomenderar ju ingen att köpa deras torkarblad.

Jag skulle heldre köpa en bil där man bytt olja och filter från Biltema var 1000 mil än en bil servad på orginalrekomenderad oilja var 2500- 3000 mil. Detta just för att jag börjar se vad dom långa service intervallerna gör.

Själv kör jag på Helix ultra och filter från MAN om nån undrar.
Isåkare: Det vore givande om du ville utveckla varför du anser att Biltemas bromskivor är lika bra eller bättre än orginal. Argumentet att dom rostar mindre är kanske inte allt för vetenskapligt. ;)

Långa serviceintervaller känner jag mig också tveksam mot men jag har inga belägg på att detta skulle verkligen vara dåigt för bilen. Lite mera kött tack.

norpan_norpan,

I ditt fall var det med största sannolikhet oljefiltret som var boven i dramat. Biltemas oljefilter sägs vara av mycket varierande/generellt dålig kvalité. Har dock när jag var yngre och inte visste bättre använt både olja och filter från Biltema i olika bilar (Exempelvis en gång i en 320i -88), och aldrig haft några märkbara problem. Idag vet jag som sagt bättre, och kör med MANN/BMW Original oljefilter.

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Biltemas oljefilter är inte lika bra som andra märken, kanske bland de sämre på marknaden, varför det då???

Jo därför att den auktoriserade mek jag känner köpte rörelsen av en annan kille som innan arbetat i 10-20år som bilmek kombinerad med bilförsäljning. Han är en kille som vill ta reda på vad man får för pengarna och vilka produkter som får anses som bättre än andra genom att själv "ta isär grejorna". Han skar itu oljefilter från olika tillverkare och konstaterade hur många varv filtret var rullat så att säga, Biltema hade minst antal varv rullade samt att kvaliteten eller rättare sagt tjockleken på själva filtermaterialet var mycket tunnare i Biltemas filter vilket förmodligen ger att det är större chans att man får in skit i motorn om man använder deras oljefilter jämfört med BMW, mfl.

Nu har inte jag heller något motoras som kan bevisa detta, men man bör beakta detta och ha det i åtanke, detta var alltså ca 10 år sedan och mycket kan ha hänt sedan dess med Biltemas grejor. En annan intrssant vinkling är att om man byter dessa oljefilter från Biltema var 500mil istället för typ 1000-1500e mil som är normalt, har man då lika säkert skydd för motorn???
Om man har det kan man börja jämföra kostnaderna mellan olika filter och förmodligen konstatera att det blir dött lopp och man kan lika gärna köpa "bra grejor" från början så slipper man momentet att byta filter 2ggr också.

Biltema har varierande kvalitet på olika produkter, eftersom många produkter är mycket bra, vore det konstigt om de kunde hålla den kvaliteten på resten av sortimentet. Mycket kan man troligtvis köpa från dem, men är det säkerhetsrelaterat på något sett bör man tänka efter vad man egentligen får för pengarna.
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Lite OT varning men jag kör 90% banåkning med min 318is och använder mig av meknomens ATE belägg som kostar drygt 280 kr. Efter fyra banträffar har jag slitit beläggen med ca 30% IMPONERANDE. Receptet är enkelt jag bromsar hårt och bra en gång innan varje kurva. Kvalitén är superb. Åkte dock av senast på Gelleråsen och enligt min uteslutningsmetod måste det ha varit när jag körde om "Nockenwellen" hade dock bara med föraren att göra och inte beläggen. Det är dumt att låta bli att bromsa innan krönet till "Ejes". ;O)

JohnC
ATE Bromskomponenter håller absolut toppenkvalité. De (Continental Teves/ATE) är en av världens största bromsleverantörer, och mycket av bromssystemen på BMW (och många andra märken) är originaltillverkade av ATE.

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
E3
1.828
E36
USA bilar
Visst talar jag av egna erfarenheter! Har dessutom skruvat i 15-20 år så.. både privat och yrkesmässigt
Några exempel på BTkvalitet:
En fuktande ventilkåpspackning byttes mot BT vid service, efter detta så LÄCKTE det istället... en snabbutrycknig till märkeshandlaren och en ny packning senare var det tätt.. och är det än idag! (Många år senare)
Bromsbackar som varit för stora, så trumman inte ens nästan gick på..
avgaseri som håller 1 år!!
Tändstift av deras egna fabrikat (Eyquem) höll en resa till macken, ca 1,5km.. höll inte på att ta mig därifrån, monterade tillbaka de gamla stiften (NGK) sen var det full fart igen

Detta är NÅGRA av mina EGNA erfarenheter

ang oljefilter så har de som nämnts haft ojämn kvalitet, men ibland har de ju faktiskt haft Hengst på hyllan!
Annars väg ett BTfilter mot ett annat kvalitetsfilter viktskillnad! Väg gärna efter byte igen! Kvalitetsfiltert har en betydligt större procentuell viktökning! Förmodligen beroende på mer skit som stannat i det filtert... Ja, det har jag experimenterat med själv!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Intressant. Man behöver nog bara lite "försökspersoner" som köpt saker från exempelvis Biltema så man har något att gå på innan man kan slå till på nya okända prylar. Helt ärligt vet man aldrig vad man får om man inte själv varit med och tillverkat grejorna samt följt upp råvarutillverkningen av stål, plast, gummi osv. En sak är säker och det är att det är ett större risktagande att köpa billigare saker än dyra och så har det alltid varit oavsett produkt. Den feges val är att köpa det dyraste (ungefär) ... man slipper trubbel många gånger men har i slutänden kanske lagt ut så mycket pengar att man kunde ha köpt en bra andrabil.
Värt att beakta är helt klart hur mycket behöver jag bilen? är man beroende av den varje dag pga pendling till arbete osv kan det helt klart vara värt att satsa "kvalitet" eller hur man ska uttrycka det och köpa dyrt och känt, annars kan man satsa billigt om man befinner sig i en annan situation, typ har andrabil eller kan cyckla till jobbet och tycker bara det är roligt när "gratis grejer" håller ihop bättre än väntat.
Re
456
Real Power
e28 528i -83
Det enda jag inte köper på biltema är oljefilter och kamrem. P.g.a att detta är så utsatta delar som dessutom inte skiljer så extremt i pris. Synd att de inte finns något klassnings system ala oljeklassning på dem.

Vad det beträffar verktyg så fattar jag inte varför lekmän ska ha högkvalitets verktyg. När du använder det där krafthylshandtaget för 30 ggn på 3 år och det går sönder så får du väl köpa ett nytt BT handtag. Jag lovar det lönar sej nog med tanke på hur j*vla dyra märkes verktygen är! Verkstäder bör självklart köpa rediga verktyg.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Angående biltemas oljefilter så var det endast biltemas som fungerarde på min Toyota Carina E. Jag provade Micro och Mekonomen, dock inte Toyota org. De tog helt enkelt inte gäng... Micro's filter fick jag byta (inte kul att sätta på gamla filtret igen och åka till Micro).

Mekonomens filter tog 1,5 varv ungefär... Startade bilen men lampan för oljetrycket slutade inte att lysa... Visade sig att 4 liter motorolja + filter på golvet var boven i dramat... (Fick alla pengar tillbaka från Mekonomen för olja och filter! Eloge till dom killarna i Järfälla).

Biltemas funkade fint. Säkert helt värdelöst filter egentligen men det höll ihop i fyra år och bilen gick inte sämre (körde 8000 mil).
Fr
8
Fredde-G
318i -88
535 -93
Härligt att du testat på bana, själv så importerade jag en citra xantia aptiva 3,0 -98 och körde på mantorp för något år sedan, dock så lämpade den inte sig så bra på banan ( eller så bromsa jag lite sent, hehe ) så den blev 40 cm kortare och det blev till att åka med polarn hem. Det jag har upplevt med Biltemas grejer är att Tändkablar är något som man kan köpa där, de är tydligen svensktillverkade.

"Gammal kärlek kanske rostar, men den går att laga"
E3
1.828
E36
USA bilar
4år och 8000 mil på samma filter?? Hoppas jag aldrig kommer över dina fd bilar
Ulke
Har själv inte köpt mycket saker på BT, men bromsskivor har jag köpt i alla fall ett par gånger och varit belåten med dem..

Sedan tycker jag att om man jobbar inom konkurrerande verksamhet gentemot BT, så kan man bespara sina kritiska inlägg i en tråd som denna då man inte har framlagt några egna erfarenheter angående kvalitén, utan enbart framhåller sina egna svindyra märken.

//Ulke
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
E36... Nej jag servade var 1500 mil eller 12 månader. Flera filter från Biltema med andra ord. Ursäkta att jag var lite otydlig.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag har i dag inhandlat ett par främre bromsklossar av annat märke för helgens bankörning, tänkte igentligen köpa BMW orginal för att testa men dom var slut.

Återkommer efter helgen med rapport om hur dom funkade i jämförelse med BT.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.