|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
För något år sen frös koncentrerad spolarvätska från BT vid -5... Att slipa till bromsar för att få de att passa (BT) har jag också varit med om.. |
|
|
"isåkare" kul att ännu en har hittat till ett av dom roligaste nöje man kan ha med kläderna på ;) Efterhand det börjar gå fortare för dig så kommer du att upptäcka att: biltema bromsvätska inte håller måttet längre, beläggen brinner upp för dig/du tappar bromsverkan när det överhettar. Men dom problemen uppstår även på andra märke! MEN du har fått ut dig och din bil på bana och få känna på hur jäkla kul det är...och kör på alla träffar du kan! Bilen uppdaterar du efter hand ;) /Pelle |
|
|
Jo vist kommer jag snarast förbättra bromsarna, jag uppmanar ingen att köpa Biltema för att köra bana, tråden var bara för att berätta att dom fungerade bra för att vara standard bromsar. Jo klossarna har slitits så att vätskan som jag bytte kvällen innan har minskat till nära MIN strecket. Mina bromsar började mattas efter ca 10 varv, jag körde då ett avkylningsvarv, och kunde sen åka 10 till, och jag körde alltid ett extra varv utan bromsning innan jag åkte in i depå. Dom vare sig rök eller luktade illa, vilket många andra bilar gjorde. Jag anammade oxå ett tips vi fick under genomgången, att inte fegbromsa, utan att bromsa senare och sen bromsa stenhårt, på många bilar tändes bromsljusen väldigt tidigt. Det här var garanterat inte sista gången jag körde :) |
|
|
"Att slipa till bromsar för att få de att passa (BT) har jag också varit med om." Det här är då inte nåt som bara gäller biltema, i stort sett varenda belägg av olika märket jag köpt har man fått modifiera på ett eller annat sätt för att de ska löpa fint. Absolut inget "biltema-fel" Har för övrigt biltemabelägg i min och funkar bra, förutom att de dammar ganska mycket...Har även testat deras skivor med mycket bra resultat....och handbromsbackar....och luftfilter....bränslefilter....länkarmar.... Och sen finns det mindre bra grejer oxå, typ oljekanna som inte fungerade från första början....buntband som man drog av med TVÅ(!) fingrar....bilklädsel med passform till en trabant...bromsslangtång som gick av med lätt handkraft... |
|
|
mmm.. Oljekannan åkte jag dit på också. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Biltemas bromsbelägg har jag ladrig upplevt något fel på- När vi köpte vår 320 i oktober 2003 hade den gått ca 13000 mil. Vi bytte bromsbelägg direkt eftersom de var ganska så slut. Vi köpte biltema bromsbelägg och de funkar fortfarande bra ännu 3000 mil senare, fast hade jag fått bestäma hade de blivit Brembo/Sparco ;-) MVH//Anton BMW - Der Deutsche Kraftwagen 320:n Länk |
|
|
Att biltema skulle få ett snikparti grejor från kina är ju inte troligt eftersom dom har egen tillverkning på större delen av sitt sortiment. Andledningen till att de har bra priser är ju att man slipper betala tre fyra mellanhänder. Från början i biltemas historia fick man det billigast dom hittade bland alla leverantörer som fanns, men insåg ju själva att kvaliten va för dålig. Jag handlar själv väldigt sällan på biltema p.g.a att jag har 10 mil till närmsta biltema affär. Men har jag vägarna förbi så skulle jag inte tveka och spara halva kostnaden, det vore ju bara dumt eller hur? Jag har ett måtto : Varför betala överpris när jag inte behöver göra det? Märkesgrejor betalar man minst 20% för märket, och om det står BMW eller biltema spelar ju ingen roll delen funkar ju precis likadant. Har alldrig råkat ut för dålig kvalite på biltema men däremot Mazda och BMW orginaldelar |
|
| Hur kan ni ens påstå att Biltemas grejjor är lika bra som något annat? Det är som att säga att en Volvo är samma bil som en BMW. Varför köper ni dyra BMW-bilar för att sedan snåla in med Biltema skt på allt möjligt??? Det rör sig enbart om kaffepengar mot att köpa riktiga kvalitetsdelar. Mellanskillnaden i pris får man igen på kvaliten, tro mig. Och visst finns det undantag från regeln, men dom är sannerligen inte många... ---> :( | |
|
smerto: egen tillverkning är väl att ta i.. I Asien finns mängder med OEM tillverkare som tillverkar det du vill ha till det pris du önskar så vill du ha en egen linje av cyklar, mobiltelefone, skruvmejslar, bromsskivor eller bilstereo är det bara att ringa en leverantör så har du också "egen tillverkning" av "Smertos xtra prima" Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Skillnaden i pris är ju mellanhänder och trycket på detaljen i de flesta fallen (inte alla). och då förstår jag inte varför man ska betala mer för det när du har samma kvalite? En detalj som biltema tar 200:- för kostar 400:- hos låt oss säga BMW. Delen har samma tillverkare men det står BMW på den ena och biltema på den andra, vilken skulle du köpa då? Det är ju en exakt likadan del! | |
|
Smerto, Hur vet du att det är exakt samma del med samma kvalité då? Det är just det som är grejen med Biltema: Du vet ALDRIG vad du får, såvida varumärket inte står på kartongen eller instansat i själva komponenten. Biltema lägger ju de flesta artiklarna i egna kartonger, har som POLICY att inte ens uppge tillverkningsland och tycks göra allt för att mörka vissa komponenters ursprung - ett mycket märkligt sätt att arbeta om man vill framhäva produkternas kvalité! Om du istället går in på exempelvis Autoexperten och köper en Lemförder-länkarm eller en SACHS-stötdämpare, så VET du att det är exakt samma som du får om du köper en BMW originaldel. Min avsikt är inte att smutskasta Biltema på något vis, jag har bara hört / upplevt alldeles för mycket negativt om deras produkter för att kunna rekomendera någon att handla där. Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
| Det finns ingen anledning att välja dyrare alternativ av delar om ens fordon är såpass gammal eller gått såpass långt att bilen inte är värd mer än 1000kr till 30000kr (kanske), detta beroende på att lägga ut lika mycket på slitdelar som bilen är värd kan aldrig vara en bra affär, tex BMWs bromsar går lätt på ca 5000kr för skivor, belägg, backar till de motorstarkare E34orna samt stötdämpare+fjädrar+lager mm går lätt löst på mellan 5000-15000kr om man väljer BMW original. Dessa två områdena kan kosta runt 20000kr ihop i bara material, dumt val om man redan har en "brukssliten" tidig 525E34 som kanske är värd ca 15000kr. I detta fallet skulle man komma undan på långt under 10000kr om man väljer ej BMW originaldelar. Nämn en anledning till att man skulle välja BMW originaldelar på liknande bil??? | |
|
Som det står på många ställen här så kan man genom att titta på det man köper se ett annat märkes namn på delen. Inte alltid men ändå. Och då tar biltema till halva priset. Men visst hade jag hållt på med nån form av motorsport (förutom att köra ifrån Volvos av olika slag (ingen sport egentligen)) skulle jag nog leta upp bästa kvalite som finns. Och det kan ju va vilket märke som helst bara det är bra kvalite,eller hur? Men till vanligt körande så kvittar det var du köper grejorna (om du inte får ett måndags ex). Men kan man köpa samma del till ett bättre pris så varför inte. |
|
| Håller helt med FRIFART på den. | |
|
Allt biltema säljer är bevisligen inte skräp! Hittade kompletta framblinkers till E30 (glas, reflektor mm) på biltema i Karlstad förra veckan. Kostade 139 eller 179kr per styck. Tänkte inte så mycket på det först,tills jag såg att både glas och insats hade tjusiga BMW-loggor instämplade i plasten! Det var med andra ord BMW orig. blinkers som låg i biltemakartonger! Vet inte vad de kostar på BMW, men betydligt mer skulle jag tro. Det konstiga är att de inte finns med i biltemakatalogen?! Hur som helst, hur vet vi att inte t.ex. bromsar på biltema kommer från BMWs egna hyllor? Mvh Carl. Pärlan: Länk |
|
| Bra exempel Carl L. Det är ju det jag säger. Samma del olika pris, pris och kvalite är inte samma sak vilket vissa tror. lol.. | |
|
Jag tycker att Biltemas halmesyrer kan passa riktigt bra på bilar som är halvmesyrer. ;) FAST! OEM delar skall visst vara samma som orginal nuförtiden. Vad är det som gäller med Biltemas komponenter??? Det kanske är skaplig kvalisort numera, *sade han och klämde på plånboken*. |
|
|
PowerMac, Biltemas delar är INTE det vi inom branschen kallar OEM, och faller inte under gruppundantaget, eftersom Biltema inte uppger fabrikat och ej hella tillverkningsland (med andra ord: du kan få precis vad för något som helst). Jag har dock hört att Biltema börjat sälja Brembo bromsskivor, i Brembokartonger. Dessa ska i så fall klassas som OEM. Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
Jag har nu inför nästa helgs bankörning monterat nya bromsbelägg, Biltema orginal !! Men har även uppdaterat med demontering av bromssköldarna och dragit aluslang (Biltema) från frontutagen till centrum på skivan. Köpte även nya bromslangar, 59:- styck, tillverkade av Seperit !! Biltemas skivor görs troligtvis i egen fabrik, för alla är stansade med Biltema och art nr. Vilket material Biltemas skivor görs av vet inte jag, men dom rostar betydligt mindre än allt orginalmonterat på bilar tillverkade i Europa, även BMW. |
|
| Att bromskivorna "inte rostar" är det bra det? ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.