|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Tack för alla svar angående "service". Har dock fått krypa till korset och ta oljebyte för 2700:- på BMW i Solna. De byter microfilter och hela karusellen. Som sagt, det kostar att ligga på topp...MEN---> En sak som oroar mig däremot är uppgifterna i "Vi bilägare" om magnetfältens styrka i 5-serien. Jag har tänkt att liksom många Volvoägare kräva att man löser problemet utan kostnad för kunden. Jag är väldigt besviken då jag tycker att en bil i den här klassen skulle vara utan sådana här svagheter. Vill inte BMW lösa detta är jag benägen att byta bil. Min hälsa är viktigare än körglädjen. Vad säger ni? Jag hoppas att alla 5-serie ägare tar kontakt med BMW om detta! Väl mött! | |
|
Lösa problemet? Lite som de som ville ha en strålningsfri zon i sin kommun (från GSM-sändare). Sen gick det upp vad som fick stängas av, från TV2-TV1-rundradio via en mängd samhällsnyttiga sändare ner till mikrovågsugnar osv. Det framkom sedan att ingen tyckte sig känna några obehag från de nämnda "strålningskällorna". Man har en förmåga att fokusera på lite felaktiga saker oftast tycker jag. Så frågan är: Vad vill du plocka bort för utrustning i bilen? Börja med högtalarna, deras magneter ger ett fält som vida överstiger det som omger det mest kraftiga i bilen (runt batterikabeln just när startmotorn arbetar). Jag vill absolut inte förringa ev. hälsorisker, men vad gäller statiska magnetfält: Glöm inte jordens naturliga magnetfält, lite svårt att gömma sig för. Fältstyrkan (i mikrotesla) från t.ex s.k. hälsomagneter som finns i allt från armband till skoinlägg osv är inte så liten, vad skall man tro om dessa? FP |
|
Jirar |
Man kan ju inte låta bli att fundera,men jag tycker att den här docent Kjell Hansson Mild kommer med ganska kraftiga anklagelser som säkert kommer att få många barnfamiljer att börja fundera på att byta bil osv. Tycker att nuförtiden så får man ju cancer av i stort sett allt enligt olika professorer ,läkare o liknande. Men håll med om att man tänker på det här efter dagens skriverier,iallafall jag som har ett barn och ett till på G. Sen har jag vädigt svårt att tänka mig att BMW bryr sig om att åtgärda en sån grej speciellt när det inte finns några klara bevis för att det stämmer. Men man vet aldrig,värt att kolla upp iallafall. |
|
Håller med. Jag har talat med Mild tidigare i liknande ärenden, vi är helt överens om att man vet för lite. Dock brukar man mest bekymra sig om växelfält i diverse miljöer. Här kör vi ju med likström, ger ett statiskt fält liksom jordmagnetismen, alla världens j...a permanentmagneter i allt från hörlurar till högtalare, magnetarmband osv. Om alla bara tänkte till lite... Sunt förnuft borde få råda, tyvärr blir nog många bekymrade nu med mediernas hjälp. FP |
|
| jo medias påverkan på människor är stor...min firma sysslar ju bl.a en del med elsaneringar av hus o dyl och det märks en markant ökning av förfrågningar från kunder efter nåt reportage i en tidning eller i ett TV-program...sen om man inte har tid utan låter dem vänta någon månad så är det plötsligt inte lika aktuellt att få jobbet utfört längre..inte förrän nästa reportage dyker upp, då de hör av sig igen......... | |
|
Visst kan det vara så att folks oro ökar när medierna fokuserar på saker som de flesta inte kan så mycket om men det är ju naturligt. Vad jag blir lite ledsen över är att vi konsumenter så gärna står kvar på samma sida som tillverkaren bara för att vi gillar produkten(bilen). Det är inte vi som behöver bevisa något utan tillverkaren. Det som diskuteras(i artiklarna), är mycket viktigt för oss som konsumenter, låt oss inte försmå dessa uppmärksammanden utan sätta press på tillverkaren istället. Vi är många. Vi är också en väldigt köpstark grupp! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det här blir nog långt: En lokförare utsätts i RC1-3 serien för 200 microT ca 8 timmar per arbetspass i huvudhöjd. Jag har jobbat i många år som felsökare,utprovare, vilket medför arbete i maskinrummet på ett RC-under normal drift dvs i Tågdrift under provkörning. Jag och mina medarbetare gjorde för 10 år sedan en mätning för att se vilken storlek på magnetfälten som fanns.PÅ kontoret vände sig databilden på skärmen 90 grader så fort det ett lok rörde sig i provhallen. I maskinrummet kan man hänga upp 60 cm långa skiftnycklar på de reaktorskåp som är till motorerna vid fullt pådrag (2200 amper likström) 20.000 microT och över och det är den miljö som vi jobbar i.Vi måste in och skifta märuttag på elektronikkorten för att mäta strömkurvor och referens på motorerna 4 st/tot 5000hkr.Då är det klart att man börjar fundera hur farligt det här egentligen är (norra Magasinet gjorde fem år senare mätningar och kom fram till samma resultat) Konstaterat är följande: Magnetfält som är skapade av likström är inte alls så skadliga som de som är skapade av växelström. I bilar är det likström även i Ellok utom i de hjälpmaskiner som trefas fläktmotorer ody. Rc-loken kom 1963 ingan av de generationer som jobbat under liknande förhållanden som jag har på någotsätt haft några sjukdomar som kan härledas till den stora överexponering av magnetfält som vi jobbar i närheten av.När det gäller magnetfält skapade av växelström så är det en annan sak. Kraftledningar byggs idag på ett annat sätt så att faser och nolledare ska ta ut varandra dvs magnetfälten minskas till det minimala. Solarium tex är nåt som jag aldrig skulle utsätta mig. Stå närmare microvågsugnen än en meter vid drift. använda värmedyna i sängen, det är sånt vi ska akta oss för. att åka bil är en ren "petitäss" i det här sammanhanget, där är trafikanterna som är farligast i detta fall. Sen kan jag hålla med om att vi bilköpare ska ställa krav. Men vad leder det till tydligen ingenting.Billåsen är lika dåliga som för 10 år sedan.AC.anläggnigarna har Trabantkvalite med tanke på miljön. mm mm Att Volvo "fuskat" med att inte dra fram jordledning från batteriet är mera en elektrisk Idioti då jordfel och spänningsfall är den vanligast felkällan och inte ett magnetfältsproblem som det sekundärt skapar en onödig höjning samt oroskänsla för många människor Så där ska de stjälvklart ha kritik. BMW har väl dubbla ledare ända fram till motorn eller hur. Och använd gärna mobiltelefon med utdragbar antenn finns som orginaltillbehör till de flesta nyare Ericsson-telefoner med antenn . Hoppas att detta kan skingra några frågetecken och minska oron något.Jag var tidigare arbetsledare och skyddsombud vilket gjorde att jag sökte så mycket information om magnetfältsdjungeln som möjligt. MVH Hasso |
|
Jag skall fatt mig lite kortare. min far har varit lokförare i hela sitt liv, gick i pension för 15 år sedan och han är en ovanligt frisk 75 åring. CHS |
|
|
Christer Hade det inte varit för magnetstrålningen så hade han varit minst 80 idag! Harri Nikander, din koskenkorva i etern |
|
|
Harri: Du menar att magnetstrålningen stoppar åldrandet? Kanon då vill jag ha en jättedos magnetstrålning för jag vill inte bli äldre än jag är nu!!!! mvh Berg "Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer." IBM:s styrelseordförande Thomas Watson 1943. |
|
bratten |
Tänk att det varje gång kan bli en tupp av en stackars fjäder!!! kommer någon ihåg va många som va el alergiska för ett par år sedan.Nu har man inte hört ett Skit!Är alla friska nu? Bratten |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Berg35:Jag kan fixa en rejäl dos, enligt gällande SPA-taxa. MVH Hasso |
|
Hasso m.fl: Håller helt med, dock lite skillnad på ren likström (bilarna), och den (tyristorreglerade) likström du kör in i lokmotorerna. Pulserande likström bör ge pulserande magnetfält som liknar växelström. Och så glömmer man lätt kontaktledningen nån meter över taket (16-20 KV AC) och rälsen som återledare (jo jag känner till separata återledare, sugtrafos osv). Vad jag vill komma till är: Hur många känner sig dåliga när de åker eltåg? Snacka om att verkligen utsätta sig för elektriska och magnetiska växelfält när man sitter mellan kontaktledningen och rälsen. Elsvetsning, förnickling, arbete med elektriska smältugnar, ljusbågsugnar, plastsvetsning med HF, induktionsvärmning -härdning är andra sysselsättningar där man utsätter sig för extrema elektriska och magnetiska fält, från likström till högfrekvens. I min E39 är batteriet jordat direkt i karossen i skuffen, alltså ingen separat minusledare fram till motor mm. Jag är inte bekymrad över detta. FP |
|
Folke:Självklart en viss skillnad men vad vill peka på att bilen "är en fis i rymden" i jämnförelse. Konduktörern har varit oroliga för den tågvärmekabeln mellan lok och vagnar när de går på perrongen 800-1000V och det är rätt höga fält där också men har inget värde heller. Skillnaden på magnetfälten är också stor pga vilken frekvens som används 16KV 16.2/3 hertz är mindre farlig än högre frekvenser dvs 50 hertzen i vår vägguttag. / MVH Hasso |
|
--> Hasso. Du skriver "farlig" och "mindre farlig". På vilket sätt är de här fälten skadliga för kroppen? MfG, Klaus. |
|
Det står i den artikel i Vi bilägare, aftonbladet osv. Det är deras åsikt att det kan framkalla tumörer och leukemi ody.Vilket inte vad jag vet än är vetenskapligt bevisat.Inte 16.2/3 hertzen i (tåg)tex. Jag vill inte påstå att det är ofarlig i höga doser men däremot så borde vi alla som jobbar med det vara "självlysande" för länges sedan om deras antagande vore riktiga. MVH Hasso |
|
Här är en länk till Aftonbladet som har en artikel om ämnet. Länk /Nybliven BMW-ägare 01-11-17 Mvh. Micke Olsson |
|
|
Nu får dom snart ge sig. Tidningarna blandar ju ihop det mesta. Strålning och fältstyrka, statiska och växlande fält. Nån som har minusledare från batteriet i skuffen och framåt? Inte i E39 i alla fall. Skulle tro att karossen tillsammans med en tätt intill liggande pluskabel samlar magnetfältet lika bra som två kablar intill varandra. Kanske bättre? Sen glömmer man att (förutom i startögonblicket) går det ingen större ström just in i batteriet. Generatorn laddar några 10-tal Amp under några minuter efter start, därefter går de största strömmarna från generatorn ut i bilen via säkringscentral osv. Att man ser en grov kabel betyder inte att den ständigt och alltid överför stor ström, men det fattar dom väl inte. Vänta tills dom kommer på att det sitter bautamagneter på högtalarna intill huvudet i baksätet och i dörrarna. Det roliga i dessa debatter är att allt som är relaterat till arbete och arbetsplatser tenderar bli farligt, men man hör sällan någon som mår dåligt i hemmet eller på nöjesplatser osv. Tag monitorer till datorer t.ex, jämför "gnället" från arbetsplatser med t.ex spelandet hemma, glöm inte fältet från TV:n som är ännu kraftigare, men ingen mår dåligt. Ingen känner nåt obehag av att gå på gatorna i t.ex Stockholm, man tänker inte på alla kulvertar och kablar strax under trottoarerna. Här pratar vi om lite effekter med tillhörande växelfält, men om man däremot SER en kraftledning 20m upp i luften så är det inte bra. Logiskt? Icke. Mycket psykologi i detta ämne, många mår säkert dåligt nu pga medierna fokusering på bilarna. FP |
|
Folke: vi gubbar ser ut att var övernes som vanligt:-) Hur många går och lägger sig i solarier frivilligt tex. mät där ska du se. MVH Hasso |
|
Jag tycker det är härligt att "goa gubbar" som hasso och folke kan belysa den här debatten med riktig kunskap och fakta. Tyvärr lever vi i ett samhälle där media styr folkopinionen med populistiska artiklar i syfte att öka sin upplaga. Det är skrämmande att se hur dålig fackkunskap många journalister har, jag har varit i kontakt med några, särskilt på aftonbladet, expressen. Nä, det är dags (för längesen) att granska kritiskt allt vad man ser och hör från våra så kallade "oberoende" media. Micke |
|
Det var ju kul att du inte tycker vi är insnöade åldringar, när man ibland försöker att få de yngre förmågorna att inte göra samma misstag som vi gjorde i ungdomligt oförstånd. Nu syftar jag enbart på bilskruvande :-) Man känner så väl igen sig, så det blir rätt så många leenden om dagen. MVH Hasso |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.