AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.138

Blixt och dunder! (?)

Vi
12
Vierdank
320Ci -01
Efter att idag ha stått parkerad en halvtimme vid en stormarknad, så utbröt ett väldigt åskväder med nedslag relativt nära. Ljuset i hela köp-hangaren flämtade till.
Efter kassa-passage vidtog ytterligare en kvarts väntan för att nå fordonet - regnet stod verkligen som spön i backen. Intensiteten minskade till hanterliga proportioner och kunderna började återvända till sina bilar. Så också jag.
250 m efter start vid det första rödljuset så börjar alla kontrollampor att lysa och varvräknaren går ner på noll! Motorn la av. Jag vrider om nyckeln och den startar så jag kör till nästa rödljus. När jag släpper gasen så sjunker den ned till noll igen och lägger av.
Ny start och färd till nästa lyse - lägger av. Så där håller det på till jag är hemma. Kör med stor möda in i garaget. Väntar 10 min. Startar. Motorn går!...? Jag prövar igen. Yes - normalt.

Denna bil har aldrig någonsin fått motorstopp. En tanke väcks om åskvädret kan ha gett datorn en statisk "kyss"? Någon som varit med om något liknande?
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Har varit med om en liknande sak 1 gång.. Körde genom en enorm vattenpöl (328án), kort därefter tändes samtliga lampor, och jag har för mig att bilen dog.. Startade den direkt u.a. och det har aldrig hänt igen... Detta var för c:a 1 år sedan..
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Har för mig att motojournalen (eller om det var Top Gear) testade en Golf V... de skickade massor med blixtar mot bilen väldigt länge, men inget allvarligt hände....

Körde själv genom det värsta åskvädret jag någonsin varit med om i höstas. Blixtarna slog ned runt lastbilen med ca 5 sekunders mellanrum... Radion fungerade inte, inte heller mobiltelefonen... Men det berodde säkert på sändarna inte på lastbilen.. Ingen skada..

mysko fel iaf

// Erik

----
No real power -just KCR :)
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
samma sak har hänt mej (o farsan i hans saab 9-5 kombi)

det visa sej att det var spjäll lägesgivaren som dött.

om problemet kommer tillbax utan blix o dunder kolla givaren.

mvh Erik Jakobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
Knappast troligt att det har samband med åskvädret, det får nog vara nästan en direktträff eller iaf inom några meter innan man funderar på den orsaken. Radion och/eller antennförstärkaren är bland det första som grillas om man varit farligt nära, funkar radiomottagningen?
Prova att lossa batteriet en kvart och reseta systemet, det har eliminerat många skumma men tillfälliga fel.

FP
Vi
12
Vierdank
320Ci -01
Jo radion funkade. Det blev helt enkelt bara motorstopp hela tiden när jag släppte gasen.
Nåväl, nu är allt som det ska - men mystiskt tycker jag faktiskt att det var.
Ja körde ner i en stor vattenpöl i lördags, fick vatten upp till motorhuven. Bilen stannade o ville inte starta på en kvart. Startade till slut men hade då "dödat" en tändspole och en cylinder har lagt av nu.

///Schumi
Efter en sådan fadäs bör man nog öppna upp plastskyddet över tändstiften och blåsa bort vattnet som kan samlas där i de djupa brunnarna.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.