AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
577

Byte av lyftare i topplocket

Th
2
Thewli
320i -86
Har en 320 86a som bara gick på 5 ventiler av 6. plockade bort locket till topplocket och såg att en lyftare hade gått av. Tänkte vara lite smidig och skulle slippa plocka bort hela paketet, så lossade och sköt undan staven som den trasiga lyftaren satt på.
Fick på en ny lyftare och skulle skjuta tillbaka staven/röret som den sitter på, men det gick inte så bra. Man kommer inte åt att knacka in staven från insidan av motorrummet, så tänkte borra ett hål i motorrumsväggen in till kupén för att kunna knacka in staven från det hållet.
Dock sitter det lite grejer i vägen, och jag undrar vad det är för "låda" som sitter där, ca 30 cm framför växelspaken, under fläktreglagen. Hittar inget sätt att få loss den. Är det något "ömtåligt" som sitter i lådan, eller kan man göra ett hål i den utan risk?
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Vet inte, men allt detta borrande i saker och ting låter ABSOLUT inte bra i mina öron. Men jag skulle definitivt inte borra i nån låda eller knappt nått annat för den delen.

När du borrar hål i motorblocket så får du inte glömma att plugga igen det annars får du alldeles för lågt oljetryck i motorn. Men det jag skulle göra är att försöka få dit lyftaren, kanske tillverka nått mindre verktyg alternativt lyfta allt och få det ordentligt gjort..
Visa användare
234
BarablåBMW
635CsiA -88 sedan -96
Går det inte med en draghammare från t ex Biltema?
Till en början kan kanske en kofot vara till hjälp!

Vixit, dum vixit, laetus
Visa användare
234
BarablåBMW
635CsiA -88 sedan -96
Hej!
Jag tittade i katalogen, det kallas "glidhammare".
Hittade Du orsaken till att lyftaren gick av? Det kan bero på att kammens profil har ändrats av slitaget. I så fall är det risk att lyftaren går av igen!
Är oljeröret i fin form eller är hålet tätt?
Du måste ha lossat topplocksskruvarna för att rubba axeln/axlarna.
Dra åt dom från mitten och ut korsvis och med rätt moment!
Förlåt om jag verkar "besservisser".

Vixit, dum vixit, laetus
Th
2
Thewli
320i -86
Hej.
Lyftaren gick nog av på grund av slitage. 26000 mil sätter nog sina spår! Har inte kunnat göra så mycket vid det, har regnat nåra dar nu, å då blir de jobbigt om man inte har garage! Som den "småpillare" man är försöker man på de konstigaste sätt, men det verkar vara lite problematiskt, så det kanske blir till att lyfta allt och göra det "ordentligt"!! Återkommer med resultatet!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.