AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
784

Ferrita avgas sytem

Var inne på Ferrita´s hemsida och kollade lite.
Såg väldigt seriöst och kunnigt ut MEN....
Är det någon som har erfarenhet av dom. Själv söker jag ett system till min 325i -91:a E30.

Katalysatorn har varit i närkontakt med marken så jag skall byta den också.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
För runt 4 år sedan köpte jag ett Ferrita-system till min 3.0S -72 med förgasarna utbytta mot insprutning! Det platsbyggdes på min bil i Göteborg! Hittills är jag mycket nöjd! Det var mycket snyggt och välgjort vad man kan se utifrån! Ljudnivån är i nivå med ett standardsystem men verkar inte vara stort flödesmotstånd i systemet. Senast jag provade att ge järnet gjorde den 220 på mätaren. Med tanke på att motorn då gått runt 55.000 mil får det väl anses vara godkänt.

Tidigare har jag erfarenhet av två andra rostfria system (köpta i mitten av 80-talet på svenska affärer men systemen var importerade) som inte alls hade samma kvalitetskänsla. Systemet på bilen ovan hade tex mycket stort inre flödesmotstånd och toppfarten var mycket lägre.

Visserligen tror jag man borde vänta 15 år eller så innan man drar slutsatser om systemet är bra eller inte men så här långt skulle det kännas helt rätt att köpa ett Ferrita-system till mina andra bilar när det blir dags!

Per L
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
Christer T: De personer som jag har pratat med om Ferritas och dessutom har monterat ett system från dem har varit mycket nöjda. Fördelen med ett företag som Ferritas är att dom som sagt bygger systemet på plats efter dina önskemål, vill du att det ska låta som om du kör på strippen hela tiden så går det att ordna, vill du däremot ha ett system som är lugnt och sansat men ändå har bättre flöde så går det också. Ta t.ex. mitt system till min bil där om man pratar ett "kat-back" system så tar dom bort returburken och tar ner slingan till två varv I slutdämparen vilket resulterar I ett något mulligare ljud och bättre flöde. Nu är katalysatorn så pass bra som original på mitt system så det är knappast någon ide att byta men det får man titta på från bil till bil. Däremot så ska du tänka på att det inte gör några under bara för att du byter systemet om du inte samtidigt har vässat motorn.
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
Christer T: Ursäkta att det var lite slarvigt skrivet, jag hoppas du förstår ändå...
Ka
85
Kalle
330ci -00
Har ferrita på compacten. Var helnöjd med systemet ända tills jag kröp under bilen i höstas. Ett rör är kraftigt rostangripet. Så jag ger inte mycket för deras rostfrihet. Men det ser bra ut och låter rätt ballt på tomgång.

/Kalle
Ett rostfritt rör som blir mycket varmt, t.ex. ett avgasrör blir brunt efter ett tag. Endast syrafast rostfritt klarar sig utan att bli rostfärgat men det spricker i stället.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Ferritasystemet som jag skriver om här ovan har också blivit "rostigt" på ytan och då speciellt rören! Det är som sagt var inget att bry sig om förutom att det är synd på ett system som var så snyggt när det var nytt!

På min 635 har jag kvar det utländska systemet från -87 som också blivit "rostigt" på ytan. Systemet är dock helt intakt förutom den lilla detaljen att hela "ljuddämpningsmassan" i mellanljuddämparen bränts bort alternativt åkt med ut. Systemet låter nu som om det är hål på det vilket det alltså inte är! Besiktningen har hittills inte anmärkt på det förutom att dom brukar börja med kommentaren att "du verkar ha hål på avgassystemet".

Per L

Per L
Ferritas system är hyfsade. Problemet verkar istället vara personalen eller ska man säga kundmottagarna som man får ha att göra med vid förfrågningar o dyl. Har ofta en "dryg" inställning till saker o önskemål som man kan fråga om vid samtal med dem. En annan nackdel är deras prissättningar vid ev special-byggen o dyl. Ska man ha minsta lilla ändring på nåt så draaaaar det ju iväg i pris direkt, ibland fantasisummor..... SYND! Varför inte prova G-POWER´s system??? Rostfria högglanspolerade!!!- effektsystem som kan fås med olika typer av ändrör och ljudnivåer/flöden. Prisvärda!!! Tål att tänka på.....
20 tum regerar.

G-POWER... var hittar man dessa då?
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
Freddie: G-Power hittar du på Länk
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
Om ni fortfarande inte är nöjda med varken: Ferrita eller G-Power så finns bl.a. följande svenska företag:
Länk
Länk
Länk
E30Mpower
Jag har ett helsystem från ferrita med racekat och allt och jag är super nöjd!
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Någån som har testat racekat + avgas från ferrita till en M3:a E-36?
518i slow mobil
Vad säger besiktningen? Inget alls eller?

E28 är en bra hållbar bil!
Fartblind blyfot...
BMW e28 registret #154
Jag har ett nytt Ferrita system till 325 E30 som byggsats.
Alla delar finns men är inte ihopsvetsat. Det har legat i
mitt garage några år och skulle användas till en 325 cab
med M3 look som aldrig blev av.
Vad skall du ha för Ferrita systemet?
Maila svar till mig.

bengan24@hotmail.com

bengan

2,7L M20
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.