AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.917

Varva en autmatlåda

Sida 1 av 2
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Hej, om man känner att man MÅSTE varva en automatlåda när den står stilla, bara på kul :-)

Ska man då ha N i eller P , OBS, jag har ej steptronic utan en vanlig automatlåda.

To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Min första bil med automatlåda, är det en så pass korkad fråga ?

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
De spelar ingen roll,båda är ju urkopplade...
Kör i läge P du,står ju bilen still också! :)
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Ok, tack. Kände mig lite korkad angående frågan :-)

Får tillbaka bilen imorgon eller tisdag, växellådan pajjade efter 5 dagar då jag köpte bilen. Så jag får betala en massa pengar till och ville ej att det ska hända igen.

Det är tydligen samma växellåda i alla störra bmw E34.
Alltså automat, typ 540, 850 , 750 med fler.

Grymt stor låda var det iallafall, vägde typ 75-80 kg.

Om du tycker den var stor och tung skulle du se en amerikansk gjutjärns-automat,där snackar vi storlek...
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Å fasen, vad väger en sån?
Ulke
Ang. växellåda så skiljer det mellan alla modellerna du räknade upp.....

mvh /ulke
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Å tusan, han som reparerade att det är samma sort som sitter i även kraftfullare bilar.

Grejjen är att jag frågade om jag pressa bilen igen efter att den är lagad, får bilen igen senast nu på tisdag.

Han kanske menade att det är sama sorts låda på något sätt med trumman osv?!?

Ulke
De ser ju likadana ut på ett ungefär ZF, men det skiljer lite i konstruktionen.....han kanske inte menade ordagrannt, utan bara mer att det var samma typ av lådor....

Ex. 540i V8 har en låda som heter ZF 30 och sedan lite mer och den har problem med lite plastkulor o annat, däremot i 530i V8 så heter lådan ZF 18 och några siffror til, den ser likadan ut å utsidan i stort, men har ing plastkulor som krabar (ett exempel bara)

:o) Blir väl skönt att få en nyrep. bil i veckan då.....
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Ok, tack för tipsen.
JAPP, det kommer att bli underbart att få bilen!

Man är som ett barn som väntar på julafton :)))))

Säger bara att BMW är så j..la sköna, bytte ju till 5 serien nyligen.
Ligger såå bra på vägen (har krängningshämmare med mer)

Som en dröm att köra !

Lite kul: jag var och testade olika 5 serie, jag fastnade direkt för 540, den ska jag ha tänkte jag :-)

ha det bäst !

/Tommy¨
Mu
616
Mustang

540iat -94
Angående varvande av automat i friläge så stod det i en instruktionsbok till en 70-tals ford jag hade att man ej skulle varva mer än 4000 i P eller N. Anledningen vet jag ej men..
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Måste påpeka att det INTE är tillrådligt att varva en automat stillastående, konvertern pumpar ju olja hela tiden även fast ingen växel är i.

Mvh
Är en automat så känslig!
Jag som ev tänkte köpa en m535ia , men nu börjar man ju tvivla

Billy B-10
Länk
Nja, hur mycket snurrar egentligen i läge P eller N? Det går ju inte in nån effekt iaf, borde inte orsaka nåt speciellt. Frågan har dryftats tidigare ett par gånger, minns inte riktigt hur det slutade.

FP
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Varför har 540 aut.låda plastkulor och inte 530 låda? antagligen någonting med effekten,men vad är funktionen med plastkulorna igentligen?
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Aooucchh kom hem precis, har varvat på P, fick tillbaka bilen ikväll.

Rob TJ 72, är det sant?
Jag har varvatikväll, lådna har varit på repp. men jag visste ej att den var pajj, backen hade lagt av ( se som sagt en annan tråd)

OK, jag tänker INTE varva när han står stilla, varken på P eller N tills jag vet vad som gäller.

Tack för tipsen så länge alla
:-)

Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Gör bara inte som någon annan här på forumet. Han varvade upp till varvstoppet med lådan i N för att sedan lägga i driven... He he
Varför varva upp motorn i friläge? Bättre att gå tillbaka till moppen isf kanske....)

FP
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Ok, alltså...men vad tusan när nägon står vid rödljuset och VILL bli rökt.
Vore skoj om man kan varva lite och visa vem som är kung, gentemot t.e.x. en trött volvo :-)

Svar nej, ska inyte köpa moppe.
Omogen, ja säekerligen.
Dock så måste man ah lite skoj och nej jag tänker inte sluta leka med bilar. :)))))))

mvh

//

Tommy
Hel OK.
Kanske veva ner rutan och ljuda lite "Önn, öööönnn" i stället...) Kunde inte låta bli...
Fast risk att man i upphetsningen petar i "D" innan motorn varvat ner, inte så bra..

FP
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Läs mitt inlägg och länk i denna tråden: Länk

Vem som är kung visar man inte VID rödljuset, utan EFTER rödljuset.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.