AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
870

Motor i 520i Touring årsmodell 1996

Ha
5
Hans Bratt
520 i Touring -96
Vad är det för fäste mellan motor och block i en 5201 Touring årsmodell 1996. Bult/mutter fäste elle annat? Jag har hört att vissa motorårsmodeller av lilla sexan har haft TORX fästen. Tacksam för hjälp med rätt svar gällnde min motor. /Hans
Du tänker på topplocks bultarna : Länk förmodar jag??
Ha
5
Hans Bratt
520 i Touring -96
Det gäller den 6 cyl motor av årsmodell 1996i en 520i touring. Är det bult eller torx fästen i denna motor mellan topplock och block? Vad är ur driftssynpunkt bäst?
Saxat från: Länk

"520i/525i M50 91- (Rak 6:a 24 ventiler)
Mycket hållbar motorkonstruktion utan direkta svagheter. Inte alls samma känsliga topp som på M20 motorn. Kamaxelremmen är här ersatt med kamkedja. Tickande ventiler och vibrationer på tomgång kan förekomma. Ofta orsakas detta av igensatta hydrauliska ventilyftare vilket kan indikera slarv med oljebyten. 1993 fick M50 motorn en teknisk uppdatering bl.a. i form av VANOS (kamaxelförställning), vilket ger bättre vrid på låga varv samt lägre förbrukning."

Det med bultarna gäller M20 motorn ( med kamrem):

"520i/525i M20 88-90 (Rak 6:a 12 ventiler)
Motorn har kamrem som skall bytas med ca 8000 mils intervall. Kamaxeln kan slitas ned i förtid vilket hörs som knack från motorn. -88 och i viss mån -89 kan ha felaktiga topplocksbultar. Om bultskallen går av, ramlar den ner och lägger sig under kamaxeln med påföljd att kamaxeln träffar skallen och trycker den igenom topplocket vilket givetvis blir mycket dyrt att åtgärda! Kontrollera topplocksbultarna genom att skruva av oljepåfyllningslocket och se efter om skallarna är av vanlig sexkantstyp. I så fall bör man snarast byta till de hållbara torxbultar som BMW tagit fram. En sådan bultsats kostar 335:- och det tar cirka en timme att byta. "

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det är Torx bultar. (M10x95.)

/Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.