AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.328

ojämn tomgång, slö och drar mycket soppa

ph
188
philip222
Volvo XC70 -15
Golf GTi -08
Bilen är en 320 -90. Den går ojämnt på tomgång, är inte alls lika pigg som förut, och så drar den lite mer soppa än vanligt.
Vad kan felet vara? Nu har jag inte felsökt så mycket, mer än ett nybytt luftfilter och nya stift.
Mr_Knight
hur var hc och lambdavärdena på den senaste besiktningen? Mest troligast är det den som farit, upptäcks enklast vid ett avgasprov.

//Martin
ph
188
philip222
Volvo XC70 -15
Golf GTi -08
De var helt ok, den besiktades i april.
Har fått tips om att det kan röra sig om lmm. Verkar det rimligt?
Mr_Knight
att det var ok i april behöver inte vara nån garanti heller.. två månader efter min besiktning gav min lambda upp.. hade samma symtom dom du har. Men det skulle även kunna vara lmm som spökar.. är lur på att min har hascha med.. kolla med nån verkstad som kan läsa av felminnet får du svar.. säg hur det går!

//Martin
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Lmm är nog mkt möjligt, kolla tändspolarna också. Mät upp dem så att dem ger rätt ström. Jag hade 3 tändspolar som var kassa på min bil, bilen gick som en påse skit.
Mr_Knight
detta va intressant.. kan jag mäta dom själv med multimetern? vilka värden ska det vara? nån som vet?

//Martin
ph
188
philip222
Volvo XC70 -15
Golf GTi -08
Har man fler än en tändspole?
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Du måste mäta strömmen i dem, ja, man kan göra det själv. Ta det bara försikitigt för det är rätt mycker ström i dem har jag för mig.

Jag hade 6 tändspolar på min 325:a, en per burk då. Jag är inte alls bra på e30 men jag antar att du har sex stycken också.

Lmm:en på min bil gick sönder en gång, men då gick bilen verkligen otroligt dåligt, gick knappt köra med den alls. Men det behöver ju inte alltid vara exakt samma symptom, beror ju på hur pass mycket eller på vilket sätt komponenten har gått sönder.

ph
188
philip222
Volvo XC70 -15
Golf GTi -08
Nä, det finns bara en på e30
Mr_Knight
nån som vet nått om hur mkt ström dom ska leverera?

//Martin
Mr_Knight
vars ska man mäta föresten? direkt på tändspolen eller vid tändstiften?

//Martin
Ro
31
Rodgee
325i -92
Philip222 -> Berätta gärna sen, om du kommer fram till någon lösning, för jag har EXAKT samma symptom på min bil!
ph
188
philip222
Volvo XC70 -15
Golf GTi -08
Japp, ska prova med en annan lmm nu i dagarna. Återkommer med resultatet. Men jag tror att det är antingen lambdan eller lmm:en.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.