AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
958

sportluftfilter eller ej!?

Har här på forumet stött på en del inlägg där man inte rekomenderar att sätta på sportfilter på e-39. jag har inte fått något riktigt bra svar på varför detta bör undvikas.
någon som vill dryfta detta?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Släpper in mera skit i motor'n enligt vissa tester..bl.a.

Mvh Janne.
okej, det låter vettigt men borde inte detta i så fall vara ett problem för alla bilar? eller är det bara Bmw?

Det är såklart ett problem för alla bilfabrikat. Enda anledningen att sätta sportluftfilter på sin BMW är för att få ett häftigare motorljud, någon ökad effekt får du inte.

____
Reach the door with a breath and a scream.
*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
Tjena,ersättnings sportfilter som passar i orginalluftburken är väl ett bättre val än såkallat Öppet filter, båda 2 har väl en tendens att släppa igenom lite mera smuts partiklar än orginalfilter tyvärr

men Öppet filter då tar man bort luftburken och iochmed det tar man in mer varm luft som givetvis gör att bilen snarare går sämre, så ska man montera öppet filter ska man försöka att få det att sitta innanför fronten på någotvis för att ta in kallare luft isåfall, Sedan om det verkligen blir någon Effektökning tror jag inte på själv,ska väl vara insugsljudet som blir lite häfftigare isåfall..
//DANNE

Har man intresse, tar man sig råd :)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja,det är ett problem för alla bilar...

Har dock inte hört att det just på E39 ska vara några speciella problem vad gäller applikation med sportfilter,iaf om det nu bara är ett insatsfilter i befintlig "luftfilterburk".

Vissa menar dock också att luftmasse alt.luftmängdsmätaren kan få "spader" av skit som fastnar där när reningsgraden minskar pga sportfiltermontering.

Mvh Janne.

*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
Har faktiskt själv varit och kollat på K&N filter, men tycker det är dyrt för bara ett filter, ska lägga pengarna på en Sportljuddämpare istället, visst det är mycket dyrare men då får man juh en liten liten effektökning och ett häfftigare ljud ;) osså ser det juh snyggare ut med 2 pipigt än 528ans Sne monterade 1 pipiga :P

Har man intresse, tar man sig råd :)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vad gäller t.ex. KN filter + gärna ett mera "öppet" avgassystem så borde det ge mera effekt,inte så att det direkt märks kanske men några få hk kan du nog räkna med då,iaf ända tills motorn börjar bli "lite gles" efter x-antal tusen mil pga allt skit som virvlar in i förbränningsrummen och slipar ner mtrl.. :)

Mvh Janne.
nr
26
nrj
325iA -92
Kan någon här visa ett seriöst test där sportfilter testas för att se hur mycket ev. skit som dom släpper igenom??
Det borde finna någon biltidning etc som har testat detta..

Nu är det bara en massa tyckanden och menanden här.

Dom som har sportfilter tycker det är toppen.
Dom som inte har, inte vågar, tycker dom är kass..

Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
jag har ett K&N filter (ej öppet) i min 540, men om det ger mer effekt det tvivlar jag på, och det lossnar faktiskt oljepartiklar från filtret som skitar ned Luftmassemätaren, ganska så vanligt att bilen börjar gå halvtaskigt om man inte rengör dom, det verkar som M modellerna (M5 E39) är extra känsliga, så det blir nog att byta till ett vanligt pappersfilter igen.

########
# PAJALA #
########
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
nrj:

Sök på nätet så kommer du att hitta en hel del "objektiva" tester som till synes verkar vara seriösa försök till jänförelser!
Här ser du några:
Länk
Länk
Länk

Per L
nr
26
nrj
325iA -92
Per L

Intressanta länkar du hade... det var bra

Nu kör jag inte med K&N utan med: Länk
och det är en annan typ av sportfilter utan olja

på min bil känns det bättre iaf.. men det kanske är som när man har tvättat bilen.. den går plötsligt mycket bättre!!!
svintoleffe
Av dom egna erfarnheter samt polarnas erfarheter, så är det bara positiva, men jag säger som så, det sak vara insatsfilter, då är det bäst.

Det där med at dom släpper in så mycket skit med mera, det tar jag helt o hållet med en nypa salt.

Jag pratade just med en polare om detta, han hade läst om en kille, som köpte det till sin landrover, när bilen var ny, den bilen har rullat en bra bitt över 45 tusen mil, i typ öknen, den har inte rasat.

Men det man sak akta sig väldigt mycket för dte är lmm, det gäller att man är noggran när man tvättar filtret o inte för mycket olja.

Länk Bimmern
MVH Leffe
intressanta articklar := (lång näsa)

Kör med enbart med K&N insats filters och är mycket nöjd med dem. kanske är det en placebo effekt för andra men faan så bra bilarna går, så väl i vått och tort. Jag känner av att det blir märkbart snabbare respons vid gaspådrag.

Har tvättat 2 st filtret och märkte till en början att det blev till det sämre? första gången blev jag skraj och köpte mig ett nytt filter vilket blev märkbart bättre, sedan blev det dags att tvätta den 4000 mil senare (har haft MRoadstern i 5,5 år + 11000 mil) då blev det till det sämre igen, det verkade bara vara under en initial period, nu går det kanon igen. Det där att den släpper igenom skit tycker jag inte att dem gör, MRoadstern har kristal klar olja från service till service ~12500-15000 km ?? Det är viktigt att blåsa rent systemet OFTA 8)=) i.o.f. var detta när jag hade all tid i världen med min "Bettan" och körde 2500 mil under en sommar :) fick serva bilen 2ggr Juni och sedan i September ;)
Got damn vilka stunder jag hade med "Bettan" då :)

max 275 km/h ospärrat Autobahn gifvet fiiiis ;)
acc: 5.1 Italien geggig asfallt släpte kopplingen vid 4000 rpm och fick fullt grepp, som en katapult iväg (Dröm acc) mätte upp tiden till otroliga 5.1 med 2 passagerare dessutom!
även om tiden kanske inte är att lita på till 100% så var det mitt livs bästa acc från 0-100.

Jag har alltid trott att K&N + chiptrimmet gjorde det lilla extra!
Men det är jag fortfarande övertygad om 8)=)

//Rob
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.