AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.726

Dieselköp 530D vs MB 320Cdi

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Jag ska börja pendla snart och då är min 328Ci inget alternativ p.g.a bensinpriset och storleken. Därför tänkte jag höra med expertpanelen om vad ni har att säga om 530D. Hur går den? drar den mycket? Är 525D ett bättre alternativ? Jag har sneglat lite på MB E270-320cdi också, vilken bil är vettigast att pendla med sett till andrahandsvärde, servicekostnader och förbrukning? Sen så har vi det med åkkomfort, ljudnivå etc, men jag antar att bilarna där är hyffsat lika?

Tackar för svar...

Schnelle fahrt, Härliche fahrt.
Fråga om man ska välja BMW eller MB på ett BMW forum :)

Ska det gå snålt tror jag någon mindre lättare bil är bättre men polarens 530D -02 slukar inte mer än 0.55 på långkörning (KCR box) ifs
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Hade hoppats på en opartisk bedömning =), men det e lite dumt formulerat av mig kanske...

Jag e inte så jättesugen på en mindre bil, vill åka tyst och bekvämt. 0.55l/mil låter väldigt intressant. Går den bra med KCR-boxen?

Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Nu skjuter jag mig väl lite i foten men...

Skulle jag ha varit i din situation hade jag nog faktiskt valt en MB... (duckar och springer) och motiveringen är: samma hållbarhet på motor och drivlina fast utan strulet med alla dessa j****a bussningarna.
Dessutom så har ju MB en längre tradition av att bygga dieslar.
Om du istället värderar körkänslan högre och kan leva med att byta klonkande, slitna bussningar, pumpar och andra "runtomkringkomponenter" lite nu och då så är 530D ett utmärkt val. Själv hatar och späker jag vår 530 då den strular men älskar varenda sekund som vi är ute och rullar på vägen.

0.55 med KCR-box? det är ungefär vad vår helt orginal tar oxå...

/Fredrik
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Är det nåt drag i dessa bilar? Hur är motorkaraktären om man jämför med min 328?

Jag skulle föreslå BMW:n med tanke på Mercans kvalitet. Rost- och elproblem är mer en regel än undantag på E-klassen -95B-02A (W210?). Nu är väl inte BMW heller de felfriaste bilarna som finns heller men oron för kvalitetsproblem borde vara mindre i en 5-serien än i en E-klass.

Den som idag köper en MB för kvalitetens skull gör nog ett misstag...

Dessutom är BMW:n mycket roligare att köra. E-klassen är ett sömnpiller som heter duga och taxikänslan är maximalt närvarande hela tiden. Men den är iofs lika snygg, bekväm och säker som BMW:n.

//Chrille
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Kan tillägga att jag haft E39 innan, fast en 96:a, och aldrig varit så nöjd med en bil...

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Den här verkar vettig: Länk

Pe
165
Pekka Power
530dt -99
850iA -91 735iA -87
Köp en manuell i stället, så sliper du problem med automaten sen går det ju att chippa den eller seriellt programera den, automaten ger nog upp illa kvickt med chip
Att kalla e320cdi är ett sömnpiller var väl att ta i , dom går faktiskt jävligt bra, och Mercedes gör faktiskt dom bästa diesel motorerna,så ska du köpa diesel och inte behöva ha bilen på verkstad så köp en Merca.
Pe
165
Pekka Power
530dt -99
850iA -91 735iA -87
Efter Mb slutade med 124 serien försvann kvaliten lika fort,Rost+ mera rost.Hade en 04as Mb E 270 cdi på jobbet för drag montering, döm om min förvånig när vi lyfte upp den, rosten hade angripit den hårt i en plåtskarv vid reservhjulsbaljan, bilen hade endast rullat strax över 1000 mil,ägaren höl på tuppa av när vi sa det till han..
Chefen på jobbet har en 525d -05 och han hade en 530d -00 förut. Han berättade att han o frugan (med full packning) bilade runt i Europa med denna och när de kom hem efter 700 mil så stod färddatorn på 0,52L/mil!!! Kan tillägga att han kör lugnt med sina bilar men en Kcr-box finns faktiskt monterad trots allt eftersom han vill ha lite extra pulver när det behövs.
Kan också hålla med om MB's dåliga rostskydd. Farsan har en C320 -01 som tidigare var rostig lite här o där. Som tur var så har MB rostskyddsgaranti på hela 30år, så den saken löste sig snabbt med en hellack (utom tak + stötfångare) och 4 st helt nya dörrar på bilen.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Håller helt klart med Pekka Power om att välja manuell låda, då dieslarna utrustades med automat från GM (sanslöst...) som är för klen och har usel hållbarhet, finns flera trådar om automater som lagt av även utan trimning...

Mvh
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Rolex. Min faders saab 9-5 (2.3t) brukar ligga på 1.3 när den är tillbaka efter en europatur. Lite skillnad mot dieseln =)

rob_t_j72: Jag blir lite rädd när du säger så, jag som har gått och smygdrömt om att slippa växla i bilköerna. Menar du att jag måste fortsätta veva runt i soppskålen för att vara nöjd 530d ägare?
Efter att ha fått höra detta så kan jag inte längre utesluta 320cdi.
Man kanske ska titta efter audi 2.5 V6 Tdi?
Jag är lite rädd för värdeminskningen på en 530d också, behöver jag oroa mig?

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Herr Gaspedal:

Tyvärr är automaten till E39 530d specad till endast 390Nm på ingående axel och det är vad motorn ger i otrimmat skick, E60 har däremot hållbara automater från ZF Länk som tur är!

Mvh
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Rob_t_j72: Det lät fruktansvärt jobbigt att den bara är specad till det. För det är väl 193hästars dieseln vi pratar om nu va?

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hade inte den första 184Hk/390Nm? Den andra hade väl 193Hk/410Nm...
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Köp en BMW för jag vet att nyare MB krånglar otroligt mycke från 96och nyare, mina Taxikolegor är grymt besvikna en massa elstrul dieselpumpar som havererar 320cdi-01 klena framfjädrar= bottnar igupp vid aktivare körning.Dom läntar tillbaka till den goda W124 tiden då det bara funkade i mil efter mil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.