|
|
|
|---|---|
|
Förutom de förut diskuterade prylarna, tänkte jag tipsa om ett par saker som jag stötte på vid genomgången av min E30. Självklart finns det 1000 saker till att fixa/se upp med på en 10 år gammal bil, frågan är hur mycket man hinner/orkar, lägg gärna till era förslag på viktiga punkter att kolla upp. I högre bakre hjulhus går lite slangar (bränslegasretur från tanken) unger en plåt, det var tjock med skit under plåten=rostställe, min hade som tur inte börjat rosta än... (bilen är nyimport) Länk Länk Glömde ta bilder, men vid byte av termostat upptäckte jag att: på framsidan av motorn, precis bakom remskivan till fläkten går 2 mycket viktiga kablar (tänd & vevaxellägesgivare) i en plastkåpa som är fastsnäppt. Ett av de snäppen var av, vilket medförde att kablarna låg emot remskivan = slits de av, kan man klia sig blodig i pannan innan felet kan lokaliseras. Kolla även bilderna på gamla silentblocken, de verkade helt OK innan man demonterar och kollar närmare... Länk Länk Tänkte bara tipsa lite, kommer med mera såfort jag stöter på nåt, bilen genomgår en lättare renovering/service. Räddningen inledd... Länk | |
|
bra tips! spec. det där med tändlägesgivaren, jag vet för det hände mig på min förra motronic e30 :) rev ner toppen för att få tätningarna bytta, när jag skulle montera ihop allt så tyckte jag "den lilla plastbiten kan väl inte vara nödvändig?" så jag slängde den...bilen bara tvärdog när man hade bilen full med folk och skulle till vallåkra...blev duktigt mycket felsökning innan felet hittades :) dock kan jag glädja lite med att har ledarna gått av så kan man skarva dom med sockerbitar eller ngt, dock går det inte att skarva den tygliknande isoleringen runt, iaf lyckades inte jag :) skarvar man dom går bilen men har ingen tomgång, min dog iaf om man inte höll den över 1000rpm.. blev mycket vänsterbroms den veckan innan jag fick tag i en annan tändlägesgivare :) MVH Johan K |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.