|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Tja! Har hittat en M3 coupe -93, röd, import -97, 15.000 mil, All utrustning utom farthållare. 18" fälgar. Jag har prutat ner den till 125.000:- MEN! Serviceboken är inte "Full" det saknas 2-3 stämplar + att bagageluckan måste lackas om. Sen måste jag ev köpa 2 st nya däck oxå. Annars så är bilen Jättefin! Då är min fråga....... Är det ett bra eller dåligt köp???!! Det är ju bra pris, men jag måste ju lägga ut lite pengar på den. | |
Likvid |
Tokdyrt! Allt över 100000:- är för mycket för en 93:a. Tänk på att bilen är 9år gammal, har gått så pass mycket att den knappt går sälja igen. Om du får bilen för 85-90000:- så är det ett ok pris. |
|
Likvid? Heh, hoppas du märker att det är en M3 vi talar om. 125k är ju bra och billigt. Tror det är svårt att hitta billigare. Men, då skall man också ha i åtankarna att det kanske inte är det där "perfekta" exemplaret. Antagligen en del som behöver göras. Kanske saker som inte stämmer osv. Bara reagerade lite mot Likvids inlägg. /Marcus Bmwcs# 4680 |
|
|
likvid, 85-90 papp för en m3 e-36 då får du leta länge, eller köper man sig mycket problem. Annars så tycker jag att priset verkar ligga hyffsat till.. |
|
|
Jo hej! 125000:- kronor är ju ett bra pris på en M3 från 93 OM den är i bra skick. Nu är det vissa tveksamheter i servicen,vilket gör att iaf jag drar åt mig öronen.. Jag skulle leta vidare iaf. En M3 med tveksam service njaeee..... Mvh Janne. |
|
|
likvid: hehe, vad kör du själv för bil, och vad betalade du för den......? visst kan man få en M3:a för 85-90´ , dock av modell e30!..... |
|
Likvid |
Jag kör en riktig bil som har känsla. En Ferrari 328GTS 1989 med 3500mil på mätaren. Fast den är så pass gammal spöar jag en E36 M3 lätt, framför allt i kurvor :) Angående priset på den gamla M3:an så snackar ni bara massa blaj för ni ska hålla upp era bilar ni vill sälja. Gå till en bilhandlare fråga honom vad han skulle betala för en 93:a M3 som dessutom är importerad. Han skulle antingen säga som jag sa, 85-90k eller vägra ta emot den. Kom ihåg, en 93:a är en gammal kärra och den har gått svin mycket, 15000mil. Hur mycket tror ni inte alla dom som ägt denna bil har kört med den? Den är nog så rätt slutkörd...... Om du inte vill renovera den förstås, men då kan du ju lika gärna köpa en 97:a. |
| Måste säga att jag "delvis" håller med Likvid ! Jag menar bilen är trots allt snart 10 år gammal och antagligen ganska slutkörd för att kosta över 100k men å andra sidan så är det ju samtidig mycket bil för pengarna (speciellt med tanke på nypriset)! När det gäller såna bilar så är det ju faktiskt ganska svårt att fastställa bilens "riktiga" värde ? | |
|
Tjenare Likvid! Har du kört hela 3500 mil med din vagn. Man kan ju tro att den stått på museum i x-antal år innan någon kom på att det är en bil som skall rulla på vägen..... Ta inte illa upp men jag kunde inte låta bli :) Mvh Janne. |
|
|
Tja.. Svårt att resonera med dig om det hela, du verkar ju ha din åsikt ganska klar för dig :) Jaja, svårt att jämföra vad en bilhandlare säger också. Men, hursomhelst. Om din bil verkar bra när du inspekterar den NyMan så är nog inte priset något att fundera över. En E-30 ligger väl mellan 50-90 beroende på skick.. Så. /Marcus Bmwcs# 4680 |
|
sebbe_bmw |
En BMW som gått 15000 är ju som ny...Allt sitter i hop fortfarande... En Ferrari som har gått 3000 lär det komma skruvar och skit som lossnar... TYSK KVALITE Sebbe |
|
Tjenare. Jag tycker att om bilen känns "rätt" så är det bara att slå till. Klart att om det fattas några stämplar i boken, så är det ju inte ett plus. Men sanningen är det, att man aldrig vet vad som en bil har varit med om. Så, det är den dagen när man säljer bilen som man vet om man gjorde en bra affär. 125.000:- är ett bra pris. Ang Livids inlägg: Lika provocerande som de flesta av hans inlägg, så hans inlägg hoppar jag över nuförtiden. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
Låter som ett vettigt pris. Svårt att hitta en 9 år gammal bil helt utan fel. Lite tråkigt med bakluckan, kan ju bli en viss nyansskillnad mot resten av bilen. /Kalle |
|
|
likvid: vad gör du då på ett bmw forum......;) varför gå till en bilhandlare, gör du det? |
|
Likvid |
Jag är bilhandlare därför jag relaterar vad man får för bilen. 1.Det finns mängder med gamla M3 i Sverige, flesta handlare vägrar ta emot dom eftersom dom är svårsålda. 2.En M3 1993 är nästan 10år gammal, vad förväntar du dig? den är förmodligen slutkörd, har du gjort en tryckontroll av ventilerna? Har du kollat att kammen inte är sliten och obalanserad? 15000mil är MYCKET för en BMW, BMW är överreklamerade precis som vissa andra hypade produkter. En BMW ska köras till runt 8000mil sen säljas. Sen börjar reparationerna och kostnaderna för bilarna. Varför byter dom flesta våra kunder in sina bilar vid 8-9000mil? Jo därför dom tycker dom börjar bli gamla och slitna. Men om man inte suttit och kört en ny BMW så har man inget jämföra med eller hur? Angående min Ferrari så är det en samlar bil, jag får ut runt 350-400k för den idag. Försök få det ur en M5 från 1989, dom kostade likvärdigt nya så..... Sen kan du inte jämföra min Ferrari med en M3 eller M5. Ferrarin är ren körmaskin medan M3, M5 är mer ett gubb åk. Varför den gått bara 3500mil är pga jag kör inte på vintern och bilarna tappar i värde när dom gått över 5000mil. Vad jag gör ett BMW forum? Jag är nyfiken i alla forum.Se vad andra skriver och samla på mig information från olika märken av ägar synpunkter. |
|
likvid var det inte DU som började jämföra eller? |
|
|
"En BMW ska köras till runt 8000mil sen säljas" ja vad ska man säga? man får väl följa bumpers exempel.... |
|
|
"Likvid" Hur många meter kan du köra med din 328:a utan att få skruva med den efteråt.....? Å andra sidan så tycker jag inte att du ska jämföra en M3:a emot en Ferrari. En M3:a är ju ett unikt koncept, dvs en av dom få prestandabilar man även kan använda som sk "vardags-bil" på sommaren, medans en Ferrari är en renodlad sportbil med sillmotor(328:an)..... Kvalite´n då??? Tja, vilka bilar slår BMW:s kvalitet??? Säkerligen Ferrari..... Ähummmm..... |
|
|
likvid, jag ska inte göra några på hopp för att du kör en italensk bil, har själv varit där men tyvärr var det inte en ferrari. Jag undrar lite vad du menar med att kolla om kammen är balanserad? Sen undrar jag vad du menar med en tryckkontroll av ventilerna, om du menar ett leakdown test, så är det totalt meninglöst på en motor som har gått mer än 100h. Därimot är det perfekt när man har renoverat en motor och kollar så att allt är tätt. Sen har du lite fel ang hållbarheten på en modern bilmotor, vid 15000 mil så finns det mycket kvar och ge.Är bara olje bytes intervallerna skötta så går en motor 40000mil. Sen har jag en annan fråga till dig om du får in bil bil, tex den m3án som nyman nämner och du skulle gett 85-90papp för den, hur mycket skulle du i såfall släppa den för? |
|
|
Tycker att Likvid har många "intressanta" synpunkter... > tryckontroll av ventilerna? Det brukar kallas kompressionsprov och visar inte på något sätt om det är ventiler, kolvringar eller topplockspackning som är otät... > Har du kollat att kammen inte är sliten och obalanserad? Vad är en obalanserad kam..? måste man balansera dem på Ferarri...?? att den iofs kan bli obalanserad när den slits är ju en sak, men den eventuella obalansen är rätt ointressant eftersom den inte uppstår på en frisk kam... I övrigt verkar det mest vara propaganda och ett försök att provocera, för att se hur många som "går i fällan" och börjar argumentera emot... P.S. felstavningen av Ferrari ovan är medvetet gjord för att försöka simulera obildning och märkesfanatism... :) |
|
|
Håller delvis med. Är man förste ägare är det nog dags att sälja efter 8000mil eller efter den fria servicen. Det är oftast då det börjar bli dags att byta slitdelar, börja betala för service osv. Han har en poäng men att antyda att alla bilar som gått över 15.000mil är slutkörda. Sen är det sant att man inte kan jämnföra ferrari och bmw. Ferrari har en konstruktion från 70 talet, visserligen bra på vägen men kvalitetkänslan är inte på topp och inte särskilt vass i perspektiv mot andra sportbilar. Men visst ferrari är ferrari. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.