|
|
|
|---|---|
|
Tänkte då mest på hur driftsäker automatlådan är på en E-28 M535i...Samt hållbarhet på dessa lådor... Vad menas med sportautomat ? Vad ska man kolla efter , altså hur känner man om aut lådan inte fugerar bra ? Billy B-10 Länk | |
|
Hej Billy! Du borde ju veta lika mycket som jag, vad gäller BMW, då Du haft fler än jag... ;-) Nåväl; Automatlådan i 535i är av det tåligare släktet, under förutsättning att den skötts på rätt sätt! Är det en "sen" 535:a? (-84 -framåt)? I så fall är det ZF4HP22EH, samma som sitter i E23 735iA/745iA/E32 735iA. Denna låda tål 380Nm, utan knas... Du har max 306/312Nm, beroende på om det är en 204 eller 218PS maskin i Din bil! M.a.o, det går att köra VÄLDIGT aktivt, utan att det går sönder! Normalt kört/skött, alltså. Att det står "sportautomat" beror mss. på att det finns just lägesväljare E, S, 3-2-1, med en vridratt på Din låda. BMW - Wir haben den Fuss am Gas, und die mode fest im griff...Volle Kraft Voraus!!! |
|
|
He he , men jag har aldrig ägt en M535iA ... Så jag har ingen erfarenhet ang dessa lådor... Tycker det skulle vara fint att glida runt i en automatare ett tag kanske.....vi får se.... Tack för svaret iaf.. Billy B-10 Länk |
|
|
Är det inte den lådan som ALDRIG skall varvas stillastående på tomgång? MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
Hmm...Jag säger att just denna automatlåda(på tidiga E28:or) inte idag är någon "höjdarpryl" i utrustningslistan..tyvärr. Segar ner vagnen otroligt mycket+ att den idag borde ha renoverats alt. bytts ut,innan man ens funderar på en M535iA med en dylik låda. Nästan så att "kamaxelproblematiken" är ett mindre bekymmer än denna automatlåda. Min åsikt. Mvh Janne. |
|
|
Åh faan , är det så kassa dessa automatlådor ??????????????????? Bilen i fråga är en 87a och har gått ca 14500 mil.... Billy B-10 Länk |
|
|
Menar bara att>> Visst nog håller även den automatlådan ett "bra tag"men om detta objekt skulle ha rullart över 20000mil nu så vore jag speciellt nogrann att kontrollera automatlådan,dvs att den växlar bra och att oljan iaf är klarröd o inte luktar as...t.ex. MEN>>>>Ditt objekt har endast rullat 14500mil,det borde göra att den håller en stund till,men JAG är bara så j-a skeptisk till automatlådorna på "di gammle E28:orna". Men om den du nu tittar på har en ZF4HP22EH låda så är den troligen lika det jag har i min 735:a(med reservation för vissa konstruktionsändringar senare),den har nu snart gått 29000mil utan renovering. Vet att det gjordes vissa ändringar i automatlådan för E28 efter "något/några år" men vet ej just nu när/eller vad som gjordes(annat än att den blev 4-stegs i början/mitten av modellserien). Mvh Janne. |
|
|
Ok janne.. Hur skall de växla rätt ?? Svårt att beskriva förståss eller ? Billy B-10 Länk |
|
|
Tja...Växlingarna ska gå in mjukt men ändå distinkt eller hur jag nu ska beskriva detta. Inget slirande eller tvekande vid dem olika stegen..Inga missljud heller naturligtvis,eller för allan del läckage..t.ex. Mvh Janne. |
|
|
OK , tackar än en gång Janne! Finns det ngn här som har en såddan vagn med aut låda ??`?? Vore kul att höra hur deras vagn gått samt om det varit några bekymmer osv.... Billy B-10 Länk |
|
|
Hallå! Min gamla E23 735iA Executive, som är mkt. välservad, har i dagsläget rullat 35.000 mil, (en bekant köpte den o har den som pendlarbil Eskilstuna - Västerås, kör varje dag...) UTAN ett enda krångel med lådan. O den bilen går fortfarande grymt bra. Det enda man INTE skall göra med ZF4HP22/EH är att DRA saker med dragkrok. De är skitsopiga på att hålla för dragbelastning, o går lätt varma. Man skall byta oljan var 3000:e mil, oavsett körning. Annars är denna låda 100 ggr. bättre än ZF5HP30, som sitter i senare V8:or. /Anders BMW - Wir haben den Fuss am Gas, und die mode fest im griff...Volle Kraft Voraus!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.