|
|
|
|---|---|
|
Tja! Jag har byggt en bärbar stereo mha min bil stereo på 4X35 W. Jag har dock bara EN högtalare. Jag undrar då hur jag kan utnyttja hela effekten på stereon så den enda högtalaren får all 140w effekt. Jag provade att koppla ihop två pluss och två minus tilsmmans men det vart inget bättre tyckte jag. Hur gör jag för att få all effekt från min stereo till bara en högtalare? Räcker det med att bara ha ett uttag inkopplat så kommer stereon ändå att utnyttja all effekten den bara kan för att driva högtalaren? Mycket tacksam för hjälp :-) | |
| Nej, du kan inte utan vidare samla effekten från flera kanaler till en. Om en effektförstärkare bryggkopplas kan spänningssvinget fördubblas, förutsatt att förstärkaren är byggd för detta och att den inte lastas med för låg impedans. Ett dubblat spänningssving innebär en fyrdubbling av effekten, men detta låter sig bara göras med två kanaler, inte fyra. Om din stereo är bryggkopplingsbar (vilket jag inte tror) skulle du kunna få 140W bryggkopplat (om inte högtalaren har låg eller på annat sätt knepig impedans, vilket är rätt vanligt). | |
|
Hm... Högtalaren är på 250W och 4 Ohm. Stereon är en äldre Pioneer, men var exclusiv när den kom :-) Så det går alltså inte att utnyttja hela effekten från stereon till en högtalare? Kan jag åtminstone koppla ihop två utgångar? Eller är det också kört? Hur ska jag koppla för att få mer effekt än bara fån en kanal? Går det inte? Jag är en lekman på området, så förklara gärna på lekmannavis hur jag ska koppla så jag kan få ut mer effekt än bara 35 Watt när hela 105 watt bara ligger vilande. Det är för mig iallfall märkligt att man inte ska kunna utnyttja mer effekt än vad man får ut på bara en kanal. Är det kört? |
|
|
Orsaken till att "Watten" inte går att utnyttja som du beskriver det är att varje kanal har ett eget effektförstärkningssteg. Det är inte så att apparaten centralt alstrar 140 W som sedan delas upp i 4st 35 W kanaler. Varje effektsteg gör samma sak, det vill säga skapar ett maximalt spänningssving på c:a 12 och kan ge en ström på ett antal ampere. Eftersom varje kanal ger samma späningssving kan de inte kombineras för att ge större spänningsving (såvida inte apparaten är gjord för bryggkoppling). |
|
|
Okej, jag förstår. Segt. Få la försöka att klämma in tre högtalare till då ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.