AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
11.348

En liten varning för M5 spekulanter.

Sida 1 av 3
Länk

"Krävs M-test, så varsågod. Ingen sönderkörd bil."

"Endast seriösa förfrågningar!!!"

Skåttpengar på sådana männsiskor. Hoppas ngn med lite värre temperament än jag kommer dit och bankar skiten ur honom för att han är den lilla lögnaktiga skit han är. Blev bara ledsen och nerslagen samt förvånad + att jag var väääldigt trött.

M test skulle låte ungefär såhär:
Dåligt omlackad rost litehär och var.
Glapp i bakvagn?!
Kardanen dunkar i golvet ... stödlager?
Motorn bluddrar tvekar samt ngt mysko skrapljud.
Serviceboken... stod inte vart bilen levererades ny inga garantikoller på karossen... hann inte titta om alla stämplarna var samma fram till importen men jag antar det.
Spräkt framruta.
Synk på tvåan kass.
mm mm mm mm.

Åk och titta på egen risk.
Blev riktigt ledsen, varför skall man förstra en fin bil på det sättet? Hur bär man sig åt? Inget var ok. Inredningen var hyfsad men smutsig men det var det enda positiva.

Någon annan som tittat på den?
Han sa ngt om att en kille som sålt sin 750 skulle komma.

-Phil
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Ser fin ut på bild men jag tyckte att priset var misstänkt lågt...
Då hade jag alltså rätt aningar=skrot!!

Sjöberg
Japp priset var för lågt för att vara bra.

Misstänkt men vi tänkte att det var värt att kolla. Nu slipper ni andra göra samma resa i alla fall.

Kanske är ett fynd för ett busbygge om man prutar ner den ordentligt?

Ngn som kanske vet mer om motorn kanske gör ett fynd. Kändes spontant inte bra.

-Phil
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Vill inte försvara säljaren om han nu far med osanning, MEN 57.000:- är inte mycket pengar för en M5:a, man kan ju utgå ifrån att bilen skulle gå för 50.000:- då finns det ju lite pengar över att snygga till bilen, om det inte är något som är RIKTIGT pajj förstås..

Det finns dock inget värre än att köra långt & titta på vrak...bilden var ju fin.
MEN man ska nog ha en föraning att det inte är ett toppex när prislappen är minst 20.000:- lägre än motsvarande andra objekt...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Förstår din upprördhet.
Bara för att bilen är billig är det riktigt dålig stil att ljuga.

"i mycket välbehållet skick, säljes. Allt fungerar utmärkt, el, växellåda och motorn fungerar likt väl också utmärkt. Inget fel på bilen"

Detta verkar ju vara rent skitsnack om det är som Philips skriver.

Har bilen dessa brister är INTE 57' billigt. Du kan lätt kosta på den 30-40' och den kommer fortfarande inte vara lika fin som en 80'-kronors M5 ska vara.

Jag gillar annonser där man talar om felen om skriver "därav lågt pris". Mycket ärligare och säkert en mer framgångsrik säljmetod.
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
True true
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Dessutom så har den fel grill och huv samt fel speglar. Troligtvis smälld en gång i tiden!

Visst stämmer det att 57k kr är väldigt lite, men tycker att det är skumt att ägaren skriver att den är så fin och inte har några problem när det är värsta häcken. Nej, det var dåligt!

//Schnitzer
Visst vi misstänkte ju att den inte var i toppskick men kunde inte i våra vildaste fantasier föreställa oss att allt var skit.

Han erkände spräkt framruta i telefon.

När vi var på väg ner och ringde så erkände han att ACn var paj.

Då var det inte så otroligt billigt längre.

Riktigt dåliga nödlögner osv. Orkade inte argumentera spelade med och ville få skiten överstökad så fort som möjligt så jag skulle kunna få sova.

Frontsmälld såg den inte ut att vara. Kanske inbrott skadegörelse...
lagt igen dörrlåsen samt att bakre låsknapparna var paj?
Han sa att den varit innte på Mr Cap nu och inte fick tvättas på några veckor !?!?! Kunde inte avgöra om bilen var dåligt nylackad från framskärmarna och bak nu eller tidigare. Troligtvis var den även rostig i dörrar osv. Orkade som sagt inte gräva i det. Rosten hade i alla fall börjat bubbla upp på huden lite på takluckan i nedre dörrlisterna på insidan Cristian såg även rost i bakluckan.

Igenlagda emblem och lyktspolare samt dörrlås hemskt och dåligt.

Bilen skulle enl uppg från säljaren inte vara vinterkörd... jovisst.

Nä ngn annan får nog köpa den.

Cristian K som var spekulanten på den får väl kanske fylla i lite om han orkar.

Näpp nu skall jag sova lite så jag orkar jobba imorgon.

-Phil
Ja, som sagt den var ju väldigt billig, men efter telefonsamtal där säljaren sa att det förmodligen inte fanns någon annan M5 i samma skick som denna så tog jag chansen och åkte ner och kollade på den.
Han försäkrade även att det inte fanns någon rost på den.

Han sa att den var Ditec-behandlad och fick därför inte tvättas på ett par veckor, låter lite skumt.

I njurarna så var ribborna borttagna och ersatt med alunät som var dåligt lackat svart. Det resulterade i en gråmelerad konstruktion som såg helt avskyvärd ut.

Strålkastarspolarna var borttagna, dåligt igenspacklade och överlackade.

Dörrlåsen var borttagna och igenspacklade.

Emblemen var borttagna.

Rost vid framkanten på huven, runt takluckan och vid bagageluckan.
Tror att Philip sa att han såg att det var vid listerna i dörrarna också.

Bilen var omlackad.

Hade gått 16000 mil, seviceboken var dock skum. Såg helt ny ut, saknade leveransstämpel och garantikollar på karossen som Philip sa.
Dessutom så såg det ut som alla servicar i Tyskland var utförda av en och samma verkstad.
Bara indicier men ditt fick mig att bli misstänksam.

Bilen gick lite oroligt, det kändes som om den tvekade vid gaspådrag, synkringen på tvåans växel skrapade vid nerväxling, konstigt missljud från motorn.
Dessutom ett dunkande ljud vid kopplingsuppsläpp (kardan? Stödlager?).
Bakaxeln var nog inte helt ok heller, Philip beskrev ett vinande ljud från den + att visst annat missljud.
Framrutan var spräckt (Fick jag veta på telefon som enda problemet)
AC:n fungerade inte, kompressorn gick inte ens igång.

Däcken som de hade köpt verkade vara för smala dessutom.

Beskrivningen på annonsen stämmer verkligen inte med verkligheten.

An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
hur många bilar som är 13år och har gått 16 ooo mil & som säljs för 50k är fel fria? =0)

Z MMM Coupe
markus00
Du har rätt Anders men då ska man inte skriva
"i mycket välbehållet skick, säljes. Allt fungerar utmärkt, el, växellåda och motorn fungerar likt väl också utmärkt. Inget fel på bilen"
52
134
525I 93
BMW M5 3.6-90
Tjaoo.. Synd att bilen inte va bra.Men måste bara ursäckta! Som jag har skrivit förut så börjar m5e34 få sina år på nacken en del är klockrena men en del totalt kassa. I min värd är de helt normalt de är ju synd på en m5a en del vårdar en del inte så är de bara. Sen vad säljaren pratar i telefon de får man ta med en nypa salt tills man ser bilen. Köpte min för ett par år sedan och då kollade jag säkert på ett par bilar för att få koll på dom.Min är en 90as som gått 15500 när jag slog till på den men den va inte klockren den heller fast de va få ägare och svensksåld. De va en eller två repor i lacken bakdämparna läckte men de va bara att byta och le för de är inga nya bilar vi pratar om. Ge inte upp Cristian K Mvh/m5 ägare.
Usch, får flashbacks från mitt eget M5-köp när ja läser dehär... Skillnaden är att jag köpte bilen jag tittade på, för jag pallade verkligen inte åka hem tomhänt, hade åkt långt osv... "Mycket fin lack" skrev säljaren, lacken är rena skämtet, speciellt i fronten... Men vad ska man GÖRA med sånna människor, man ORKAR ju verkligen inte diskutera med dom, blir ju bara trött av alla lögner och undanflykter. Men visst, dom får bilarna sålda tillslut, det får däremot knappt jag, just för att jag alltid är tokärlig i beskrivningen av det jag säljer, därför vill ingen köpa det jag har. Tragiskt men sant...
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Precis som VolvoForLife så är det alltid bäst att vara ärligast. Det tjänar man på i längden som köpare, istället för få en massa saker som man inte visste etc.

Personligen så tycker jag att det är konstigt att alla som ska köpa M5 E34 eller någon annan BMW (som är från slutet av 80-talet eller en 90-talare) alltid ska ha en t.ex. en M5 som har rullat mellan 10.000-20.000 mil. De flesta har egentligen gått över 20.000 mil, många är skruvade. Att det blir dyrt samt att det är massor av problem har i alla fall inte jag svårt för att förstå. Det verkar vara ett ideal som många "mätaredragare" utnyttjar.

//Schnitzer

Träum nicht dein Leben sondern leb deinen Traum!!!
Schnitzer: Min har nyss slagit om till 19k, men jag tror faktist inte den är skruvad, den hamnade nog bara hos en otroligt olämplig ägare, och blev ordentligt misskött. Det sabbar vilken bil som helst, alla bilar kräver rätt omvårdnad.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
VolvoForLife:

Håller med dig! Min har gått 23.300 mil och är i väldigt bra skick. När jag jämför med "en del" M5:or som har gått 15.000 mil så är min mycket finare och fräschare, otroligt men sant. För mig spelar inte milen någon roll. Känns faktiskt bättre att ha en som har gått lite. Känns mer riktigt eftersom bilen ändå är 13 år gammal.

//Schnitzer
Anders O:

Självklart förväntade jag mig inte en felfri bil men samtidigt så trodde jag att bilen skulle vara i lite bättre skick, men skenet kan bedra som sagt.

Ett M-test på denna hade onekligen varit ganska intressant, vi gjorde ju inte en ordentlig genomgång utan detta var bara en snabb ockulär besiktning och provkörning.

Sedan kan jag tillägga att bilen saknade försäkring, den körs oförsäkrad i skrivande stund så säljaren var lite orolig vid provkörning.
Han fick starka indikationer på att hans nervositet ökade varenda gång jag inte gubbkörde bilen, därför så drog jag den aldrig över 5000 varv. Vet inte ifall vi hade märkt något mer om jag hade gjort det.

En sak till som jag glömde bort, varken vattentempen eller oljetempen nådde normal arbetstemperatur utan låg en bit under (oljetemp vid strecket innan mitten och vattentempen mellan 1/4 och 1/2) Detta till trots att den stod igång på tomgång ett tag och hade körts i 15 minuter innan vi såg den.
Inte heller efter min provkörning så gick tempen upp.
Det verkade som viskokopplingen var paj då fläkten körde på fullt ös trots att den inte skulle det.

Jag drar mig också till minnes att säljaren sa till mig i telefon att han hade varit uppe i 330 med bilen för att efter provkörningen säga att jag hade testat bilen mer än vad jag hade gjort.

Nästa gång skall jag bara dra åt mig öronen tidigare och inte leva på hoppet :)

En snabb fråga föresten, om man ställer om dämparna mellan de två olika lägena som finns märker man det på något sätt?
E.g. finns det något sätt att testa denna funktion som köpare?

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Christian K:

330 km/h? Det är ju ingen M5 E60. Konstig säljare!

Med S-läget i så ska stötdämpningen bli hårdare.

//Schnitzer
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Ledsamt, men inget ovanligt, varken risiga M5:or eller oärliga säljare är något sällsynt idag dessvärre.
Kommer den här bilen från Norrland förut, och har ett regnummer med RMN?

-M5 E34 Limousine register Länk
Jag har för mig att det började med RMN faktiskt och att det också var kvitton från den norra delen av landet.

Hurså, vet du något om den eller?
Ulke
..Om en ägare till en M5 E34 hade sagt till mig i telefon att han varit uppe i 330, då hade jag direkt vänt om tackat för mig och kört hem.......

mvh //Ulke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.