AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.781

Plastkuleproblem i automatlådan?

fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Hej alla,

Jag har läst om alla problem med plastkulorna i automatlådan, men det stämmer inte riktigt på min bil, men kanske har jag början till detta problem.

750i, 97:a.
När bilen stått ett tag (över en natt) och lådan är kall. När jag skall köra iväg så verkar lådan slira på 1:an och när 2:an väl hoppar i så blir det ett ryck samt att motorvarvet sänks. Verkar även vara så att 3:an också rycker till när den går i, men inte övriga växlar.
När lådan har gått 1-2 kilometer så växlar den lugnt och fint som den ska.
Kan detta vara början på plastkuleproblemet?
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Kanske olja?

//Thomas

Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
jag tror inte att detta är något att oroa sig för. Det är säkert de så kallade "kallstartsprogrammet" som är i till motorns tempratur har gått upp något.
Jag har haft samma på min 750 och även på min 740 E32 att de 3 första växlarna går väldigt segt i. Lådan verkar ovilligt att växla i början men det är som sagt normalt.
På 740n fannns det en knapp med snöflinga (vinterläge) och med den intryckt försvann problemet. Fast den möjligheten saknas på 750n.

BMW CS #5139
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Tack för svaren. Då behöver jag inte oroa mig så mycket.
Visste inte att det fanns ett kallstartsprogram.
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Hej,

Precis som nämns är det nog "kallstartsprogrammet" som
gör att du upplever ryck etc. Min beter sig exakt likadant,
även min bror och min far som båda två kör 740iA har samma fenomen. Troligen helt normalt...:)

Mvh /
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jo troligen normalt, min gör lite så också i början... men faktiskt ganska irriterande. Man borde ju ha kunnat få dom att växla mjukare även i början på en så dyr komfortbil som detta var för bara några år sedan. Man kan ju alltid köra med steptronicen i böran..
Helt normalt, om än tämligen irriterande! 5HP18 beter sig på samma vis.

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Trodde att det var något fel, men nu har jag förstått att det är "normalt", självklart frågar folk om man "köpt grisen i säcken" för bilen är i övrigt mycket fin och välvårdad. Men man tycker att det inte skulle vara på detta sätt när bilen för några år sedan kostade fruktansvärt mycket pengar.....
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Borde gå att lösa med annan programvara till lådan.. kanske rent av finns någon uppdatering från BMW.. någon som kollat?
Annars måste väl någon "hacker" där ute kunna fixa till det :)
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Till min 740-99 fanns det en ny prog.vara som jag nyligen uppdaterade. Läs fö. mer om det här: Länk I min gamla 740-E32 så byttes ett chip ut i växellådsboxen med silkeslena växlingar som följd.

Mvh. Patric
Min E38
Länk
BMWCS #4598
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Har fått reda på att den hårda växlingen när lådan är kall, beror på en tryckventil som uppgaderats i lådan. Rekomendationen är att byta ut eeprom som PJ skriver. Då skall det bli bra även när lådan är kall.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
faktor: Menar du att problemet uppstår om tryckventilen är bytt i efterhand utan att man uppdaterat programvaran?
Varför skulle man behöva byta eeprom, ett sådant är ju omprogrammeringsbart?
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
@Johan
Jag läste om detta fenomen i TIS, beskrivningen stämmer in exakt på detta problem och enligt TIS så håller detta fenomen på upp till 40c och för att slippa detta irriterande moment så skulle eeprom (hmm, kanske var eprom) bytas eller uppgraderas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.