|
|
|
|---|---|
| Vill ha lite merar driv å sladdvänlig bil | |
|
diff till 319is 16v med spärr? 4.10 utväxling... MVH Johan K |
|
| har ju turbo och ska skaffa M20B25 motorn. duger 325 diffen? | |
|
Hej! skulle vilja lite HJÄLP. Har en ombyggd 325 motor nu som jag ska ha i till nästa sommar. Ska ta ut effekt på ca 400-450hk Har hittat en E28 528 bakaxel och en E34 535 bakaxel. Fråga 1: Räcket det med 325:ans bakaxel och låda? Fåga 2: Är det diff på E28 528 bakaxel? Fråga 3: Vilken av 528 och 535 bakaxel är smidigast att montera Fråga 4: Hur mycket behöver jag bygga om för att få ditt bakaxel? Gasa tills det rasar |
|
|
325 å e28 528 bakaxel är samma men det är olika medbringare på dom. vill du ha en vxl som håller ska du ha en ZF från e36 m3/328, dom passar med lite ombyggnad av spakställ å växellåds balken |
|
|
Har du några bilder så man kan se vad som behövs bygga om på ? Vad mennar du med medbringare på bakaxeln? är det utgånde axel till kadarnen du menar? Är det bara att skruva ditt e28 528 bakaxel på min E30 320 då? Gasa tills det rasar |
|
|
har inga bilder. men iom att det är olika lutning på motorerna så blir fästena i balken lite fel + spakstället då. kom på att du måste även byta locket på 528 klumpen för att den ska passa, det tar du från en 325 klump likaså medbringarna( utgåeende mot driv axlarna) |
|
| det är inte diffbroms på alla e28 528 klumpar | |
| Är nog smidigare att ta en 325 klump då, hur vet man om det är diffbroms på 325? hur testar man det smidigast om den är lös. är ju lammeldiff | |
| ja presis det är ju samma! om det är lamelldiff kan du inte vrida utgåeende axlar åt olika håll, dvs om du tar tag i medbringarna å försöker vrida dom åt olika håll så ska det inte gå. | |
|
de e väl bara att hissa i bakaxlen och snurra på en hjulet och se om de andra följer med;) 325mannen |
|
| okej! tack för hjälpen. Ha de | |
|
Ta en "vanliga bakaxel" och AGA den istället om du vill att det ska hålla för vrid, själv knäckte jag två av diff-dreven när jag börnade lite med min (Dok hade den gått 34k mil) //Subidius |
|
| Går det att ta delar från min 320 klump och monter på E28 klumpen så den passar? | |
|
ja ha rprecis gjort så här (fick fel diff från början) hadde stora E28 diffen (enligt seljaren lilla E28 = stora E30, men så va inte fallt) med "fel" utväxling 3,11:1 vilket ja tyckte va förhögt. men med diffbroms sen så drar jag iväg o handlar på mej en 518 diff (lilla e28 stora e30) med rätt utväxling 4,10:1 utan diffbroms så ja tar "lamellpaketet" från stora diffen o monterar på lilladiffens kronhjul o monterar in allt i den lilla e28/stora e30 diffen o byter bakre kåpan. istellet för att köpa lilla e28 diffen kan du köpa stopra e30 istelelt o få rätt kåpa direkt. hoppas du förstpog va jag mena mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
Kolla bara så att det är samma fäste för kardan och drivaxlar, jag har själv gjort fel med det, annars om det är fel på utgående axel för drivaxlarna så är det bara att bända dom rakt ut, dom är splindsade (stavning?) Och sätta i dom "gamla" axlarna i den nya klumpen. //Subidius |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.