AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.141

Krångel med bakbroms som låser sig!

Dy
370
Dyngrak
Subaru Legacy 2.5 GT Turbo Station -05
Av någon anledning har vänster bakbroms låst sig, är tredje gången det händer (alltid efter att jag tvättat bilen).

Frågan är nu hur jag skall gå till väga får att få bromsbelägget att släppa sig tag. Någon som vet?

Har provat med att försöka köra frammåt och bakåt samt pulsera både med handbroms och fotbroms men bromsen släpper inte (vilket den tidigare gjort).

Tacksam för hjälp!

Mvh
//Fredrik
parolof
skumt med att det händer efter tvätt, ta isär och gör rent oket
Dy
370
Dyngrak
Tack för tipset.
Ingen som har något annat att tillägga?
Är det endast mig som hänt detta?

//Fredrik
Dy
370
Dyngrak
Kan meddela att problemet är tillfälligt löst, öppnade på luftskruven vilket gjorde att belägget lättade på sig. Verkar dock som om det är något knas med oket. Kan det vara så att det kommit "skit" in i oket?

Vet någon vad ett st. bakbroms kostar på BMW resp. tex. Meknomen?

E3
1.828
E36
USA bilar
Inte skit i oket, men väl att de kan rosta fast, lite tidigt på en -00 iof.., men om skyddsdamasken är skadad så kan det gå fort..

Ett bytesok kan nog kosta 750:- skulle jag tro
packningssats så du renoverar själv ca 200:-
glidpinne 75:-
Länk
Dy
370
Dyngrak
E36:
Kanon, tackar!
Som jag förstår så sitter väl skyddsdamasken inne i oket, eller? Får väl ta isär det imorn. Är det något speciellt som man ska tänka på när man demonterar oket?

Känns detta som en bra förklaring; damasken är skadad och att fukten som kommer in i oket när man tvättar gör så att det krånglar, eller vad tror ni?

Så 1000 kr + ev. arbete är en bra "finervisning" om vad man får betala för ett nytt ok? Några andra tips om var man kan köpa förutom hos Wennström, Biltema, Mekonomen och BMW?

//Fredrik
E3
1.828
E36
USA bilar
Skyddsdamsken sitter monterad över kolven (den som kommer ut från oket när du bromsar)

Inga stora problem att demontera oket, se bara till att du har en bra passande nyckel när du lossar bromsröret eller slangen från oket, så du slipper merarbete pga runddragning

Skaffar du ett bytesok behöver du inget annat än oket och lite bromsvätska. Så då kostar det ju bara ett ok + vätska
Glidpinnar och p.sats är bara om du själv ska ge dig på att reparera det

Kom ihåg att du måste lufta bromsarna efter montering!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.