AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.116

"Ajöss med de strypta topphastigheterna..."

ol
70
olg
Svart Z3M coupè -99
Citat ur Kvällsposten idag:

"Ajöss med de elektroniskt strypta topphastigheterna i de flådigaste lyxraketerna. I tysthet har Audi, BMW och Lexus beslutat sig för att ta bort spärren vid 250 km/tim och släppa
alla hästkrafterna fria i de häftigaste modellerna. Det innebär bland annat att BMW M5:s toppfart höjs till 327 km/tim. Tyskland
är det enda landet i Europa med fri hastighet på motorvägarna."
Nice, om det är sant!

/Manray/
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Det är bra om det är sant. Kul att följa med Porscharna upp till toppen :)

//Schnitzer
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
inte mig emot. Hoppas det stämmer.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
kan detta stämma? OCh 327 km/h stämmer det oxå? låter rätt mkt tycker jag.

Johan S #4079 & B.M.W #4079A
Chassinummer:DK41 411
www.bimmer.se Länk
Har verkligen M5 nog lågt luftmotstånd för 327km/h tvivlar starkt.
Och var skall man köra i 300+? Autobahn är översvämmad och snart även fartbegrensad. Detta är enbart av akademiskt intresse, och för att kränga statusleksaker i miljonklassen.
li
1.959
liste
535i -89
PowerMac - var kör man 250 km/h idag? Strypningen var ett frivilligt initiativ från de tyska tillverkarna. De fick inget större beröm för det när det begav sig, så jag tycker väl inte att de ska ha någon större kritik nu heller.
250 km/h gränsen kom väl till för att biltiillverkarna skulle slippa ett kostsamt prestandarace där varenda premiumkärra skulle gå att piska upp mot 300 km/h. Det verkar som om bilarna redan har passerat den gränsen, så nu kan man ta bort spärren utan att det kostar något längre. Allt handlar om pengar... ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mig veterligen tillkom den frivilliga 250km/h-spärren hos de stora tyska biltillverkarna i samband med att det fördes en politisk diskussion kring att ta bort den fria farten på Autobahn....kanske kommer den debatten igång igen..?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Är inte den fria farten redan på väg bort? Och i praktiken så är dom flesta sträckorna redan idag fartbegrensade, även om det är si och så med det i praktiken. Hörde även att Autobahn skulle bli betalväg då det redan idag pågick försök med filmning av lastbilar där man skulle få betala efter antal körda mil?
Vore kul om det stämmer.

Tvivlar också på M5ans omtalade toppfart på 330 stämmer. Skulle tippa på att 315 vore mer rimligt.

MVH / Jacob
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
PowerMac> Mauten är redan i gång för lastbilar på autobahn, en kilometerskatt fast datoriserat. var väl endel strul innan dom kom igång, men nu verkar det funka. Så man vet aldrig.

Sex på alla fyra, roligast så!
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Om nya M5:an går 327 km/h så är den snabbare än den nya Ferrari:n (vad den nu heter) som har 540 hk. Den ska göra 320 km/h om jag inte minns fel.

//Schnitzer
V12 LeMans
Schnitzer :
Tänker kanske på 612 Scaglietti

Hehe , ni som har nya M5 , får väl testa , ;-)
Läs nya AutoMotorSport, duell mellan bl.a. 612 Scaglietti och BMW M6, intressant jämförelse med tanke på att M6'an "bara" kostar drygt en miljon.
Bl.a. så är M6'an snabbare i grenen 0-160km/h...

Mvh,
/Wille
Det är ingen omöjlighet att en M5 går i 327 km/h med tanke på att en Alpina B5 Touring klarade av 319 km/h i Auto Motor und Sports test på Nardo.

Själv tror jag inte att spärren kommer tas bort helt utan höjas till 280 km/h eller något liknande.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hela tanken med spärr är konstig i dagsläget tycker jag, och det är på tiden att man slopar denna regel.

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
V12 LeMans:

Ja precis, det stämmer nog, från AMS.

//Schnitzer
Th
60
The_one
320 CAB E46 Imolaröd M-paket -04
320 Touring M-paket -03
Med tanke på att "gamla" M5:an gjorde strax under 300 så tror jag nog att den går så fort.
Efter att jag kört M6:an så e jag ännu mer övertygad!
BMW brukar inte överskatta sina bilar i prestanda.
Även fast jag hade höga förväntningar på M6:an så blev jag överraskad av hur bra den gick.
Tror den sjuväxlade lådan gör sitt till oxå.
di
92
dimmskalle
335 Coupe-07
M5-86
Kul att Lexus också är delaktiga i detta beslut. Kommer säkert bli markant skillnad i toppfarten på deras bilar nu. :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.