AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
960

2st högnivå till 4st lågnivå?

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Om jag löder om bakhögtalarnas 2-kanaler till 4st lågnivå kanaler borde jag väl få "lagom" signal till ett slutsteg eftersom signalen då halveras eller tänker jag fel?
Om man gör så funkar mobilens handsfree och navigationens talande fruntimmer som vanligt fast genom förstärkarna då eller måste jag ta främre högtalarnas kablar och löda på lågniva på dom?
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Hewi: Hur är handsfreen kopplad? Via mutebox eller telefoningången på radion?

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Vet inte de e original monterad telefon(motorola V3690).
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Då behöver du inte tänka på den biten iaf, både telefon och navikärringen kommer att höras som vanligt.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Du får tänka på ett par saker: Högtalarkablarna i de flesta fall måste vara isolerade från bilens minus (chassie) medan lågnivåingångarna har ena sida direkt eller indirekt kopplat till chassie. Om du inte ser upp så bränner du stereon högtalarutgång eftersom det ligger likspänning på högtalarkablarna gentimot chassie. En riktig omvandlare från högtalarnivå till lågnivå innehåller därför en galvanisk avskiljare (trafo) förutom anpassningsmotstånd osv.
Man kan inte heller så enkelt säga att signalen delas och halveras på två ingångar osv. Skillnaden på högtalarnivå och lågnivå (som kan ha olika spänning) är att högtalarnivå kan driva en viss effekt (last med låg impedans, några ohm osv) medan spänningen mycket väl kan vara samma som på vissa "lågnivå" ingångar, 4-8V osv. Normalt (ursprungligen) ligger lågnivån kanske på 1-2V, då får man dämpa signalen med ett par motstånd.
Kontentan blir att en högtalarnivå orkar driva i princip hur många lågnivåingångar som helst med x antal volt.

FP
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Någon som vet om det finns en hög till lågnivå omvandlare med 2 ingångar och 4 utgångar?
Ja, BRL har ett sånt tillbehör.

/Manray/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.