AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.682

Min bil tar vatten

Sida 1 av 2
Hej. Jag har ett problem som börjar bli ganska irriterande nu, i takt med att jag tankar så får jag också fylla på kylarvatten. Först trodde jag att det gick in i motorn men då borde det ju synas i olja och på tändstift och det gör det inte. Ett problem som också kommit i samband med detta är att om jag sätter på full värme i bilen så kommer det ungefär hälften av vad som kom innan. Pappa hade på sin volvo en läcka i ett värmeelement och på så vis blev han av med vatten, men det blev ju vått i hans kupé då, det blir det inte i min vad jag kan se/känna. Tacksam för alla svar och tips nu, jag måste reda ut detta och fixa det. Ha det gott

//Andy
Har du kollat om det läcker under bilen?
Yes, det gör det inte

//Andy
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Antar att topplockspackningen gått åt skogen, vattnet blir ånga nånstans i motorn. Jag tror starkt på det.
Men då borde jag ju kunna göra ett komprisionstest och se om det finns en läcka eller hur? Men borde då inte effekten i motorn bli märkbart sämre? Vad kostar en sådan då, alltså en toppackning?

//Andy
parolof
i min gamla fiat turbo fick jag cokså fylla på vatten då och då, ena gången var det en spricka i en slang, andra gången hade en slangklämma skurit in i en slang, ingen av gångerna läckte den när den stod stilla, jag hittade felen genom att vrida och trycka på slangarna med motorn på tomgång. 12 år gamla slangar är inte i bästa skick, kolla noggrant
Ok, jag får testa det då. Tack för alla svar hitentills

MVH

//Andy
Hej gör ett komptest också för om det nu är en knäckt toppackning eller topp så är det ju inte det allra bästa för katalysatorn om du skjuter ut glykolvatten
Hoppas du finner problemet ..
Tack så mycket, de var det jag väntade på att höra

MVH

//Andy
Hejsan. Har nu gjort komptest och fick 14 kg tryck på alla cylindrar. Så någon spricka i toppen bör jag inte ha iaf. Om nu vattnet skulle läcka in i kupén, finns det då några speciella ställen man bör leta på? Tacksam för svar

MVH

//Andy
hmm jag har samma problem :) fast i mitt fall behöver jag bara fylla på varje månad? jag hade tidigare läckage genom att luftnings ventilen inte var åt skruvad ordentligt då läckte det rejält. :( men efter att ha provtryckt kylsystemet hos BMW Solna så konstaterades det är inget läckage? Fast de glömde att skruva igen luftnings ventilen däremot! Men nu kommer jag att lämna in bilen i Hamburg snart och få se vad de kan komma fram till? Mitt förtroende för svensk BMW service är = 0! vid det här laget :(

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Hmm, jag vet att kylaren har en tendens att börja läcka, inte mkt men lite grann så man måste fylla på då och då. Det är mindre farligt.

I dett fall Andy_falcon skulle jag nog kolla genom alla slangar ordentligt, ibland kan går sprickan inte ens att se med blotta ögat utan när det heta vattnet cirkulerar i slangen så blir slangen automatiskt lite tjockare, då kan sprickan som vid kall motor inte syns uppträda. Du hänger med va? Är nog lite dålig på att förklara.

Nånstans försvinner ju vattnet, det förångas med stor sannorliket.

Tack så mycket för alla bra förslag, det är bra så vet jag vad jag ska leta efter

MVH

//Andy
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Kan vara toppapckningen ändå, även om det inte märks på kompressionen. Kan läcka kylarvatten "direkt ut i luften" via toppackningen, utan att varken blanda sig i oljan eller komma in i cylindrarna.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Japp, instämmer i det som micke80 skrev. Sprickan behöver inte gå över en cylinder, kan var en bit ifrån. Motorn behöver inte alls gå dåligt eller oroligt på tomgång alls. Gör så att du att åker till nån firma som fixar kylar till bilar, behöver inte alls vara auktoriserat, be om ett CO test. Det tar ca 5 minuter att göra och kostar en 200 kronor ungefär.
Jag vill inte måla fan på dörren nu, men jag hade ett liknande problem på min 520 -89.... Den tog vatten hela tiden efter att jag hade kört den på kok en gång (vattenpumpen gick sönder). Iaf... Inget märktes på oljan eller på vattnet... Fyllde på vatten och allt var frid och fröjd ända tills jag och tjejen fick för oss att åka långt och självklart glömde jag att fylla på vattnet på hemvägen när vi var nere i danmark och skulle hem igen... tempen låg jättefint på stora vägen ända tills jag åkte av för att käka mat... Då steg den direkt och sedan när jag öppnade expansionsskärlet så var det fullt av gegga...
Försök att lukta på olja föresten... Min luktade avgaser vilket tyder på att det är sprucken topp eller dålig packning... Olja ska ju inte lukta avgaser så att säga... Glöm inte att fylla på vatten iaf:>)
Komptesta bilen när den är VARM! Sprickan kan öppna sig när toppen blir varm och sedan stänga sig igen när motorn blir kall
Hej det där med att oljan kan lukta avgaser tycker jag att det gjort på tidigare bilar jag haft och det har då inte varit nåt fel på toppen i allafall men visst det var nått nytt att tänka på .
Visa användare
63
Henke B2
5.23 iA Touring -07
Har med intresse följt tråden. Jag har samma problem. Tror att mitt vatten förångas. Ska kolla alla slangar sedan blir det komptest! Om packning är slut måste man renovera hela toppen eller räcker det att byta bara packning?
to
7
tosv
323i -82
Min 323'a E21 tar vatten/glykol oxå. Ca 2 liter på 10 mil.
- Bilen går inte kackigt
- Startar bra
- Inget synligt läckage, definitivt inte när den står stilla på tomgång
- Inget vatten i oljan
- men däremot ser det ut som olja i expansionskärlet
- när bilen är driftsvarm så är det inget tryck i expansionskärlet, alltså det pyser inte till då jag öppnar locket

Vad kan det vara? Sprucken topp eller endast trasig topplockspackning? Eller finns det andra felkällor som kan ge dessa symptom.
Hälge
Kan vara en god ide' att byta ut vattenpumpen snarast möjligt, förmodligen har du mkt dålig cirkulation på kylarevattnet p.g.a att skovelhjulet saknar flera plastbitar, därav den dåliga vattencirkulationen som bidrar till bl.a förångning av kylarevattnet samt även dålig värme i kupe'n. Hur verkar tempmätaren? står den på topp/rött?

De flesta äldre E36:or har en halvdålig vattenpump med skovelhjulet tillv i plast. Finns numera i metall hos bl.a Mekonomen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.