AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.603

Montering av bilbarnstol i baksäte på E46 Touring?

Dy
370
Dyngrak
Subaru Legacy 2.5 GT Turbo Station -05
Försökte krula ut idag hur man skall montera en bilbarnstol i baksätet på en E46 Touring -00, någon som har erfarenhet av detta?

Kruxet som jag ser det är hur man skall fästa "bilbältet från barnstolen" (som tillsammans med ISOFIX, håller stolen på plats) under förarstolen samt passagerarstolen fram. Jag hittar inga fästen, det enda genomförbara alternativ som jag ser det är torde vara att fästa runt balken som går i nederkant på stolen, fast i så fall kommer "bältet" att kunna glida omkring på balken.

Har sett att Volvo S60 har standardmonterade "öglor" som man skall fästa i (sitter under framstolarna), någon sådan motsvarighet verkar dock inte finnas på min bil.

Tacksam för tips!

//Fredrik
Dy
370
Dyngrak
Ingen som monterat barnstol bak i sin E46 som kan ge tips?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag tror jag har gjort som du nämner (använt "balken"). Om jag minns rätt var det nödvändigt att lätta några varv på bulten som håller fast stolen i golvet. Justeringsmöjligheterna på framstolen blev i viss mån lidande, men med den bakåtvända barnstolen på plats gick det ändå inte att ställa framstolen i sina bakersta lägen.
Dy
370
Dyngrak
Nockenwelle:
Tack för svaret. Så du fäste i "balkarna som går längs med stolenframstolen d.v.s. där även stolen är monterad i golvet? Det finns ju även en "balk" eller ett "stag" som går i bakkant på stolen. Om man fäster där finns risken att "bältet" kommer att glida fram oc tillbaks.

Jag tycker dock att det är konstigt att inte BMW har fasta fästpunkter där man kan fästa...
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Balkar kanske inte är riktigt rätt ord, snarare skenor som stolen glider i. Men det beror kanske också på själva barnstolen hur den bör fästas. Mitt minsta barn sitter numera på bälteskudde, så det var ett tag sedan jag satte fast en barnstol. En viss reservation för hur aktuella mina minnesbilder är med andra ord.
Dy
370
Dyngrak
Ok, skenor, då är jag med. Tack för infon. Jag vidhåller dock fortfarande att jag tycker att det är konsitgt att inte BMW har fasta punkter där man kan fästa. Som det är nu blir det väl till att göra som Nockenwelle säger, d.v.s. att lossa på skenorna något och fästa där.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Någon som har bra förslag/erfarenheter på en schysst baby-stol (0-18 månader) med IsoFix som är snygg, bra pris och passar bra i min E46 Touring? BMWs egna är prissatta i saftigaste laget tycker jag. 4.850 kr...

Fr
1.139
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
När jag köpte min så skruvade ÅF fast fästöglor under framstolarna för just detta ändamål. Det bör med andra ord finnas att köpa öglor som passar.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Dyngrak: Hade jag varit du så hade jag åkt till en bra barnaffär för ofta är dom väldigt duktiga på vilka stolar som passar i olika bilar och hur man bäst monterar dom. I min V70 så finns det öglor men försäljaren sa direkt att det är bättre att fästa runt den tvärgående balken under stolen (OBS! montering i framsätet) då vinkeln på bältena blir annorlunda och stolen sitter mer fixerad. Även när vi köpte babyskydd så hade dom bra koll på olika bilar då man är lite beroende av bilens längd på bältena när man ska montera dessa.

___
//Ulf
Dy
370
Dyngrak
Kanon, tack för svaren!

//Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.