AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.727

Hur svårt är det att eftermontera farthållare?

xt
38
xtreme
Dodge Viper 95
Audi RS4 07
Volvo V70R 98
Volvo 965 Ambulans 94
Det saknas lite på min M3 Cab, det jag saknar mest är AC och farthållare... någon som har koll på hur mycket jobb det är att eftermontera en farthållare? Jag leker själv med tanken att jag kanske kan hitta en komplett farthållare på någon skrot. Men är något förberett i bilen? Kablage och sådan´t alltså? Att AC:n är ett helvete att eftermontera fattar jag, men som sagt farthållaren... hur svårt kan det vara egentligen?
Ni
199
Niclaza
535d lci
det kostar mer än vad de smakar =)....de är mkt jobb..men visst går de =)

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är enklare att eftermontera en icke original, misstänker jag.

///MVH Hasso
Länk
xtreme: gör såhär!!! ta färjan över till tyskland, åk in på t.ex. en mobilkyleverkstad, lämna kärran på morgonen, vid lunchtid är det klart, mycket billigare också, i sve ca 30 lax för eftermontering på v-stad i tys 10 lax för samma arbete inkl material, här i sve krävs det 3 dagars arbete..... detta e beräknat för ac, vad farthållarmontering kostar vet jag inte

detta fick jag till svar från celer ab då jag skrev o frågade om eftermontering på min f.d 316
"Pris 21.000 kr + moms inklusive montering.
För monteringen behöver vi ha bilen minst 2 arbetdagar"

___
Mvh
Patrik N.
villy
Länk finns original farthållare för eftermontering till BMW E36. Tryck på interiör/bmw/BMW E36 Fart hållare.
ha
81
handlarn
525ia Touring -05
Jag monterade en orginal farthållare i min 325 -93 idag,köpte en komplett sats via ebay,en snubbe i malaysia som säljer bmw orginaprylar där!! Jag gav 1280kr med frakt för hela klabbet,NYTT. Det är inget förberett i bilen,det ska dras kabelhärva osv,det tog mig tre timmar och jag är bilmek med vana.
civilization
Jag eftermonterade farthållare på min 328 för ett par månader sedan, köpte grejerna på skroten, fick med en monteringsanvisning också.
Var inte så svårt att göra själv, var dock tvungen att koda nånting på BMW verkstad för några hundralappar. Funkar perfekt. Kan maila monteringsanvisning åt dig om du vill =)
alex_328
sitter med o tänkter på en farthållare .. ska nog köra på den tyska varianten med att köra bilden dit .. är inte så jätte glad att pilla på min 328 . vill inte ha sönder nåogot
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Kan inte vara svårare än att eftermontera Check Control med enbart el-schema som hjälp, och det va inte spec svårt alls, tog 1 dag..

Så, farthållare är nog inga problem, spec om man får orignal prylar.

I.o.m att man frågar "är det svårt" , då ska man nog inte göra det :)

Det är min bestämda uppfattning här i livet, inte för att va otrevlig, men de ligger något i det.

Exempel, även om jag misstänker att det är svårt, bör jag ha den självkännedomen att jag vet att jag fixar det på något vis.

Tvivlar man det minsta på sig själv lr sin kunskap så fuckar man nog upp allt istället.
Ka
135
Karlsson72
E39 M5 '00, VW Up GTI '19
Nån som har en uppdate på detta? O gärna ett schema om vad som ska finnsa med i satsen samt vilka delar som ska ingå, ska köpa farthållare till min 328ia idag och även om jag inte kommer skruva dit den så kanske min mek vill veta hur man gör.

Läste dessutom nånstans på forumet att det inte är att ge sej fan på att alla kablar är dragna på en importbil, snälla säg att det inte stämmer :D

Väldigt tacksam för svar på detta.
177
Bästkusten
328iA Cab -98
Kablarna är inte dragna i någon bil utan farthållare, mej veterligt, inte ens i svensksålda bilar. Det jag däremot är säker på är att de inte var dragna i min innan men nu :)!

Det som jag nu kommer ihåg som skall finnas med är:

1. Kabelmatta som går från luftfiltret in genom säkringsboxen in till innanför handsfackett med en del kontakter på vägen.
2. Styrboxen
3. Mortorn i motorrummet med vire till gasspjället, sitter vid luftfiltret.
4. Spak och kåpan vid ratten
5. En eller två brytare vid broms och kopplingspedalerna

Om du har en bil med automat och satsen kommer från en manuell så behöver du en dummy för kontakten till kopplingspedalen för att få det att funka, annars tolkar styrboxen det som att pedalen är nertryckt och startar inte.

Lucka till!

Vänligen-
Stefan
Ka
135
Karlsson72
Verkar som att det är mera jobb med detta än jag trodde, och att kablar inte är dragna är ju ett jävla bryt. Men nu åker försäljaren från Skåne upp med detta och vi har bestämt träff :D Min mek får massor att göra.
Ka
135
Karlsson72
Blev inget med affären då det inte var fördraget i min bil...kul..
villy
Jag eftermonterade en Rostra farthållare i min BMW 325 E36 för några år sedan. Var lite klurigt. Att sätta dit varjern till gasreglaget var nästan det lättaste, svårast var att lista ut vilken kabel som gick till bromsljus-kontakten, till varvräknaren och till hastighetsmätaren. Men jag hittade några kopplingsscheman till min bil på nätet så det löste sig.
Vi
41
VilleV
530iAT -01
320iA Cab -90
Lyfter denna tråd, har precis fått hem ett vad som skulle vara komplett kitt.
Har fått med allt utom kabelhärvan, någon som vet om det är någon skillnad i härvan mellan >9-94 och <9-94 eller om härvan går att använda oavsett årgång.

civilization: har du kvar monteringsanvisningen från när du köpte och isf går den att maila?

Mvh Viktor
xt
38
xtreme
Dodge Viper 95
Audi RS4 07
Volvo V70R 98
Volvo 965 Ambulans 94
Lyfter LITE? :) De har passerat minst 30 bilar efter M3:an... men jag kan inte säga att jag inte saknar den i bland! Speciellt om man ser en lika dan!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.