|
|
|
|---|---|
|
Hej jag har problem med min kardan? Jag har balanserat den o bytt stödlager nya motorfästen automatlåde kuddarna är nya och nu har det blivit värre än det var från början, dunkar nu vid normal körning dock bara från 1an o 2an, vid hög fart inga problem.Från början var det bara vid fullgas ax.Bilen är en 540ia 93a.Jag har sökt på forumet o finner inget riktikt bra svar.Det är mitt 1a inlägg har dock följt forumet i flera år o har fått mycket hjälp men nu går jag bet. | |
|
Hardyskivan? Den var pajj på min E34, kändes som om kardanen skulle komma upp genom golvet mellan 50km/h-70km/h. Först var det bara lite lätta vibrationer, sen var jag ju tydligen tvungen att bromsa fast den genom hela drive-in'en på McDonalds, och då kändes det riktigt jävla mycket! =P Wanna know how it feels to Die? Touch my car, and you WILL foundout. |
|
|
Jag har också bytt hardyskivan o satt den rätt.Gömde det förra inlägget.Tacksam för tips annars för jag åka in till kniepbadens o göra en felsökning =dyrt. |
|
|
1. I BMW original verkstadshandbok till min 630CS står det att det är viktigt att kardanaxeln är så rak som möjligt (trots att det på mitten finns en knut som kan ta upp en vinkel). Det finns tom ett verktyg att kolla detta med! På min 630 hade jag vibrationer (och ibland dunkningar har jag för mig) pga detta. Sedan jag sänkt växellådan så mycket som gick och höjt stödlagret så myckat som gick blev axeln rak och problemet försvann! Jag gjorde mitt eget verktyg för att kunna mäta in detta! 2. Sedan skriver du"... har balanserat den o bytt stödlager..."! Du gjorde väl tvärs om!? För tar du isär axeln för att byta stödlager och inte sätter ihop den exakt lika som den satt i splinsen från fabrik så är risken stor att du får vibrationer i axeln. Balanserade du efteråt däremot så har du i så fall inga problem med detta! 3. I både verkstadshandböckerna till 3.0 och 630 står det för automatlådans hardyskiva att den måste vändas rätt (finns pilar). "Försummas detta kan följden bli oljud och tidigt slitage av knutskivan". Om det är lika viktigt att vända hardyskivan rätt i en 540iA har jag dock ingen aning om! Per L |
|
|
Ja jag märkte upp kardanen innan jag bytte stödlager.Per var kan jag få tag på ett sådant verktyg el hur gjorde du ett ? Mvh M |
|
|
Kort gjorde jag mitt verktyg på följande sätt. 1. Tog ca 80 cm vinkeljärn (30*30 mm). Vilket böjstyvt material som helst går bra. Tänk dock på att om du vill mäta rakheten i sidled också så är det mkt trångt där man skall mäta! 2. Svetsa på 4 st piggar (i mitt fall 5 mm rundjärn). En i varje ände och en ca 20-25 cm in från varje ände. 3. Längden på piggarna görs så långa att vinkeljärnet ej tar i mellanlagret när man mäter. Dessutom får man räkna ut piggarnas längd mht om dom två kardanrören (före och efter mellanlagret) har olika diametrar. I mitt fall skulle båda piggarna från ena änden vara lika långa liksom dom från andra änden. Däremot skulle ena ändens två piggar vara ngt längre då ena kardanröret var mindre diameter än det andra. Kontrollen görs så att piggarna läggs mot kardanrören och när alla fyra piggarna liggar an så är kardanaxeln rak! Per L |
|
|
Det blev inte helt lätt att förstå det där så jag skickar en bild på verktyget också! Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.