AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.240

Trigger hjul M20

Visa användare
186
toffa182
316 -86
Ska en M20B25 från -86 (med det äldre Motronic, 35 pinnars databox), ha ett trigger hjul (ett sånt med taggar) framme på vevaxeln? Eller ska det vara ett sånt som finns på M20 med L-Jetronic, som i stort sett är runt bara?
Visa användare
186
toffa182
316 -86
Nån här på forumet måste äga en 325i från -86 och kunna ha möjlighet att kolla. Eller?
har glott lite i etkn men blir inte heller klok...tittar man på delarna som sitter på framsidan typ svängdämpare och liknande så är det plant, men tittar man på en utbytesmotor (shortblock) så är det en taggig skiva där...

jag har haft en 320 -88 som ju då hade motronicen, och jag har en fråga! på min nuvarande 320 -84 med L-Jetronic så sitter det ngn sorts givare nere vid svängdämparen, inte på samma sida som tändlägesgivaren utan på samma sida som generatorn, dvs förarsidan av motorn...vad läser denna givaren av? den är ju mycket mindre än tändlägesgivaren...

men har du inte en med taggar så kan ju inte tändlägesgivaren avgöra när 1:ans cylinder tänder? eller har jag missuppfattat frågan, kom det en ny motronicversion -88?

MVH
Johan K
Visa användare
186
toffa182
316 -86
Det jag inte heller förstår med den där givaren du pratar om (pulse generator står det väl i etk:n), så är att den går direkt till diagnos kontakten, inte alls vidare till nån data box eller nåt. Så vilken funktion kan den då ha förutom när man ska köra nåt diagnostest? (och till på köpet kan det väl inte finnas hur avancerade dagnostest som helst till L-jetronic)

Det konstiga är att jag inte har någon tändlägesgivare som finns på min brorsas motor (på höger sida,tillsammans med triggerhjul), inte heller ett triggerhjul, utan en likadan "pulse generator" som finns på L-jetronic och en likadan om än kanske lite mindre svängdämpare. Anslutningen till boxen är 35-pins, två rader. Den jag köpte grejerna av sa att det var av en tidig 325i, alternativt en 325e.

Det måste ha kommit ny motronic-version runt -88, för min brorsa har en M20B25 med tre-raders databox. Dessutom, ska denna tidiga version av motronic ha en en kabel (nån induktiv givare eller nåt) som sitter runt tändkabeln till sjätte cylindern och går vidare till nånstans i kabelhärvan, eller hör detta till det nyare motronic?

Jag blir inte heller klok.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.