AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.934

Klurig växellåda...

M_
81
M_I_C_K_E
328i Limo
Tjena...

Har haft lite problem med min växellåda den senaste tiden, växlingen går trögt liksom, och idag efter jag stannat vid en stopp-skylt så kunde jag inte få i 1:an alls, det enda sättet att beskriva det är att det känns som om det ligger en "plast-kula" som lägger sig i vägen när man ska gå till 1:an eller från 1:an till 2:an och sen till 3:an, 4:an och 5:an har jag inte haft så mycket problem med faktiskt... vad kan detta bero på???

Bilen är en E46 328i och har rullat cirka 14500 mil, och den har alltid fått service som den ska.
sc
217
scalare
325 coupé -07
Har precis samma fel på min =/ vet inte vad jag ska göra, dock är min en e36a 328-95.
Sitter det samma lådor på dom tro? Och isof vad kan vara lösningen på dom tröga lådorna?
M_
81
M_I_C_K_E
328i Limo
Ingen som vet vad detta kan bero på, är det normalt slitage eller är det kanske nåt fel på växellådan eller???
M_
81
M_I_C_K_E
328i Limo
OK, här kommer en fråga av en annan sort:

Har någon provat ENEM´s kompressorsats till BMW´s M50 och M52 motor än, ifall ni har är ni nöjda eller, och hur många hästar/drivmoment har ni fått på era bilar ???
parolof
slitna bussningar och leder i länkaget till växellådan är en möjlighet
M_
81
M_I_C_K_E
328i Limo
"Slitna bussningar och leder i länkaget till växellådan", nån som vet var jag kan hitta bilder på alla delar till växellådan och länkaget, jag har sett länkar till nån sida här på forumet innan, där kunde man se alla delar till hela bilen...
parolof
knacka in ditt chassinummer här Länk
M_
81
M_I_C_K_E
328i Limo
Hur kommer man åt de leder och länkar, samt bussningar som sitter mellan växelspaken och växellådan Länk. Måste man hissa upp bilen eller går det att komma åt dem inne ifrån kupén om man tar bort de plastdetaljer som sitter runt växelspaken, och hur identifierar man dom leder/länkar/bussningar som behöver bytas ut???

Blir det dyrt om man låter en BMW-verkstad fixa det???
M_
81
M_I_C_K_E
328i Limo
Har varit hos en BMW-verkstad och bad dom kolla länkarana mellan växellådan och växelspaken och dom kunde inte hitta några fel, så felet måste väl vara inne i växellådan...

På vägen hem så märkte jag nåt som jag inte tänkt på tidigare, ju högre varv motorn går på ju svårare och trögare är det att växla, vad kan detta betyda, kan det kanske vara synkroniseringsringarna som börja bli slitna eller??????
Finns ett litet stödlager i svänghjulet för ingående axeln.
om det lagret är dåligt så kan växlarna vara svåra att få in.
Men om du står stilla och ska testar och växlar till 2:an tex och det går tungt.
pröva att växla runt bland alla växlar och se om det går lättare.
Går det lättare att få kin växlarna då så tror jag att det är det lilla lagret som är dåligt.
Har samma problem på min 328 där 2:an är lite knapig att få i ibland ochj ag fick tipset av en mekarkompis att det var det lagret som var dåligt.
ska riva ner lådan och byta det å se om det blir bättre.

Och jag är 100% säker på det. ;P
ma
597
magican
E36 328 Coupe
M_I_C_K_E: Låter precis som synkringarna på det sätt du beskriver det.
Zx
153
ZxVC
325i Sedan -94
Synkringarna skulle jag gissa på
oj missade visst en rad i ditt tidigare inlägg.
som dom andra säger. blir det svårare att få in växlarna vid högre varv så tror jag det är synkringarna.
Vet inte vad du har för väglag där du bor.
men kan du så testa maxdra bilen på en växel och gör en snabb växling.
skorrar det då är det garanterat synkringarna.

Eller dålig koppling :D

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.